چگونه یک ملک عالی برای راه اندازی رستوران یا فست فود اجاره کنیم

اجاره کردن ملک رستوران و یا خریدن ملک رستوران بدون هیچ برنامه ای مانند این است که شما بدون داشتن لیست خرید به هایپرمارکتی بزرگ مثل وال مارت بروید. برای مثال، شما بدون برنامه و فکرقبلی برای خرید داروی آلرژی به فروشگاه مراجعه می کنید و در نهایت با یک بسته قرص ضد حساسیت و یک دست مبلمان پاسیو به ارزش 400 دلار خارج می شوید.

پس مکانی را که برای باز کردن رستوران خود در نظر می گیرید بطور باورنکردی بر هزینه های نیروی کار، قبض آب و برق و گاز،بازاریابی و مخارج اضافی تاثیر گذار است.

به بیانی دیگر،یکی از مهم ترین تصمیمات شما، فضا و مکان رستورانی است که انتخاب می کنید .

با در نظر گرفتن هزنیه های اجاره مکان تجاری، پروانه و جواز، بازسازی و بازرسی ساختمان و پیدا کردن محله مناسب برای باز کردن رستوران، متوجه می شویم که فضا و مکان رستوان گام مهمی است که سودآوری رستوران شما را تعیین می کند.

ما در اینجا پنج روش برای پیدا کردن مکان تجاری مناسب برای باز کردن رستوران لیست کردیم:

1. تعیین کردن یک بودجه واقع بینانه و پایبند بودن به آن

2. تحقیق کردن دقیق و کامل محله مورد نظر

3. در نظر گرفتن مساحت و متراژ رستوران مورد نیاز

4. محاسبه کردن پولی که در نظر دارید برای پوشش هزینه ها

5. براورد کردن پتانسیل فضای ملک رستوران

در ادامه، هر کدام از این روش ها را بیشتر توضیح داده ایم.

 

 

 

ملک عالی برای راه اندازی رستوران یا فست فود
نحوه اجاره یک ملک عالی برای راه اندازی رستوران یا فست فود

 

 

تعیین کردن یک بودجه واقع بینانه و پایبند بودن به آن

یکی از مهم ترین مواردی که باید به آن توجه کنیم این است که بدون توجه به بودجه ای که داریم دنبال اجاره کردن یک ملک رستوران نباشیم پس باید با توجه به موارد زیر،باید بودجه واقع بینانه ای را برای اجاره کردن ملک رستوران خود در نظر بگیریم:

o پیش بینی درآمد

o تحقیقات بازار

o تجدید نظر و یا بشتر فکر کردن

o آماده بودن برای شرایط بد

 

پیش بینی درامد

  • به طور معمول 5 الی 10 درصدر از درامد رستوران ها صرف اجاره و قبوض می شود.برای مثال، اگر انتظار دارید هر ماه 40000 دلار در رستوران فست فود burrito خود در آستین(شهری در تگزاس) کسب درآمد کنید، باید بین 2000 تا 4000 دلار برای اجاره و خدمات آب و برق خرج کنید. اگر فکر می کنید رستوران سوشی شما در حومه سیاتل 100000 دلار درآمد ماهانه دارد، می توانید ماهیانه بین 5000 تا 10000 دلار برای فضای رستوران خود خرج کنید.

 

تحقیقات بازار

  • اگر هنوز رستورانی را باز نکرده‌ایم و یا برای اولین‌بار رستوران‌دار هستیم، از کجا باید بدانیم که چه مقدار فضا برای رستوران خود باید در نظر داشته باشیم و تهیه کنیم؟
  • بهتر است که تحقیقات بازار را انجام دهید. از رستوران داران منطقه خود که ویژگی های مشترکی با رستوران شما دارند بپرسید که چه نوع کسب درامدی را دارند و چگونه هزینه ها، مخارج های مورد نیاز رستوران خود را تامین میکنند.

 

تجدید نظر و یا بیشتر فکر کردن

اگر مشاور مسکن شما مکانی را به شما پیشنهاد دهد که بودجه آن بیش از حد است اما تمام امتیازات شما را برآورده می کند، آیا حاضرید بودجه خود را افزایش دهید؟ آیا می توانید غذای کافی را به میهمانان کافی با قیمت آنقدربالا بفروشید که تمام مخارج خود را پوشش دهد ودر انتها پولی برایتان باقی بماند؟

پس ضروری است که میزان فروش و درامد رستوران خود را برای پوشش هزینه های اجاره، نیروی کار، آب و برق و هزینه کالاهای فروخته شده را پیش بینی کنیم.

 

آماده بودن برای شرایط بد

اگر چند ماه متوالی کند داشته باشید، یا اگر اقتصاد تغییر کند، آیا باز هم می‌توانید اجاره‌ و کرایه را تامین کنید؟ بیشتر فضاهای تجاری به مدت 3-5 سال یک جا اجاره می شوند. آیا پس انداز دارید که بتوانید در مواقع و شرایط سخت از آن استفتده کنید ؟ قبل از اینکه به دنبال فضایی برای رستوران خود بگردید، تحقیق کنید و پس انداز خود را توسعه دهید.

اگر تمام موارد گفته شده را رعایت کردید اما همچنان در تلاش برای تامین اجاره هستید،بهتراست تا دوباره با چگونه یک ملک عالی برای راه اندازی رستوران یا فست فود اجاره کنیمصاحب ملک در مور اجاره بها صحبت کنید. اگر فروش شما به دلیل عوامل خارجی مانند ساخت و ساز در خیابان یا مشکلات اقتصادی با مشکل مواجه شده است، ممکن است صاحب ملک بخواهد تا با شما دوباره صحبت کند؛ حتی با قیمت پایین‌تر، اجاره‌کنندگان ترجیح می‌دهند تا درآمد ثابت و قابل پیش‌بینی داشته باشند به جای دردسر پیدا کردن مکانی جدید.

 

تحقیق کردن دقیق و کامل برای محله مورد نظر ملک رستوران و فست فود

موقعیت و مکان رستورانی که میخواهید باز کنید یکی از مهمترین مسایلی است که باید به آن توجه کنید. می خواهید رستوران شما در کجا واقع شود؟ تام اسکاردا، مدیر عامل و بنیانگذار آکادمی فرانچایز، توصیه می کند که رستوران داران بر اساس این هشت عامل، مکان و فضای تجاری را به طور کامل بررسی و تحقیق کنند:

o محله

o خیابان

o رقبای نزدیک

o گردش مالی

o پایگاه مشتریان

o میزان رفت و آمد و بازدید

o محیط

o دسترسی

 

 

تحقیق دقیق و کامل برای محله مورد نظر ملک رستوران

 

 

1.محله

آیا می‌خواهید در منطقه‌ای باشکوه باشید یا در منطقه‌ای که فقط در راه و جاده است؟ در حالی که هر یک از این گزینه‌ها مزایا و معایب خود را دارند، باید مطمئن شوید که بازار هدف شما چه در آنجایی که مردم زندگی می‌کنند یا مکرراً از آن منطقه بازدید می‌کند چه می باشد.

2. خیابان

دوست دارید که ملک رستوران شما در چه خیابانی باشد؟ برای اینکه در خیابان اصلی و مهم باشید باید قیمت گزافی را بپردازید اما از طرف دیگر، برای مکان دوافتاده ای که رفت و آمد آن کم باشد باید هزینه زیادی را برای بازاریابی و تبلیغات بپردازید تا مردم رستوران شما را پیدا کنند پس تلاش کنید تا با توجه به بودجه ای که میتوانید تامین کنید، مکانی را پیدا کنید که میزان بازدید بالایی داشته باشد.

3.رقبا

چه بیزینس های دیگری در نزدیکی شما وجود دارد ؟ اگر در کنار باشگاهی یک مغازه اسموتی باز کنید میتواند کسب درامد خوبی داشته باشید اما اگر تعداد زیادی مغازه اسموتی در آن مکان باشد، مغازه شما زمان زیادی میبرد تا برجسته شود. به رقبای اطراف و کسب و کارهای مکمل در نزدیکی یک مکان فکر کنید. اگر مکان توسط کسب و کار هایی مشابه احاطه شده باشد که همان جمعیت را هدف قرار می دهند( یعنی هدفشان یکی باشد)، به احتمال زیاد باید برای جذب مشتری باید هزینه های بازاریابی خود را افزایش دهید. اگر کسب‌وکارهایی وجود دارند که مکمل کسب‌وکار شما هستند، می‌توانید یک مشارکت استراتژیک ایجاد کنید که مشتریان را تشویق می‌کند از هر یک از کسب و کار های شما را بازدید کنند.

4. گردش مالی

مراقب فضاها، خیابان‌ها یا محله‌هایی باشید که زیاد تخریب شده‌اند. بله، شما یک تاجر فوق‌العاده هستید وباید مکان مناسبی را انتخاب کنید، اما اگر فضای تجاری و مکان برای دیگران مناسب نباشد کسب و کار شما هم خوب نخواهد بود پس وقت خود را صرف پیدا کردن مکانی کنید که به رونق کسب و کار شما کمک کند.

5.پایگاه مشتریان

آیا محله ای را که انتخاب می کنید برای آن دسته از مشتریانی که می خواهید غذا بدهید معروف است؟ آیا مشتری مورد نظر شما در آن محل زندگی می کند و یا رفت و آمد دارد؟ با استفاده از جوستجوگر سرشماری میتوانید متوجه شوید تا چه کسانی در محله هایی که شما به آنها علاقه دارید زندگی می کنند و ببینید آیا اطلاعات جمعیتی آنها با بازار هدف رستوران شما مطابقت دارد یا خیر.

6.میزان رفت و آمد و بازدید

یا محله پرجمعیت است؟ آیا می توانید به مشتریانی که به طور مستقیم بدون رزور می آیند اعتماد کنید یا برای جذب مشتری باید بیشتر در بازاریابی سرمایه گذاری کنید؟

7.محیط

در روز و شب از محله دیدن کنید تا ببینید که آیا کسب و کار شما با حال و هوای محله مطابقت دارد یا خیر.

 

 

محیط و محله رستوران
بررسی محیط و محله رستوران

 

 

8.دسترسی

آیا دسترسی به رستوران و مکان شما از طریق حمل و نقل عمومی آسان است؟ آیا پارکینگ دارد؟

مطمئن شوید که مکان رستوران شما برای مشتری هدف شما جذاب و قابل دسترسی است، رفت و آمد زیادی برای مشغول نگه داشتن شما در هر سرویس وجود دارد و جمعیت محله با مشتری مورد نظر شما مطابقت دارد.

 

بررسی دسترسی به رستوران یا فست فود
بررسی دسترسی به رستوران یا فست فود

 

 

پیدا کردن مکانی با مساحت و متراژ مورد نیاز برای ملک رستوران یا فست فود

رستوران شما چقدر فضا نیاز دارد؟ هرچه فضای بیشتری داشته باشید، بیشتر هزینه خواهید کرد. هر چه فضای کمتری داشته باشید، مشتریان کمتری را می توانید در داخل رستوران ارائه دهید. با این حال، مکان‌های کوچک‌تر دارای مزایای متعددی هستند.

برای مثال، زمانی که فضای کمتری دارید، می‌توانید به مهمانان خود توجه بیشتری داشته باشید و غذاهای محبوب و بهتری را ارائه دهید. علاوه بر این، فضای کوچکتر به این معنی است که شما نیاز به استخدام نیروی خدماتی کمتری دارید. این عوامل را هنگام تصمیم گیری به میزان فضای مورد نیاز برای ملک رستوران خود در نظر بگیرید.

 

سبک رستوران یا فست فود

مفهوم و سبک خدمات رستوران شما بر میزان فضای مورد نیاز آن تأثیر می گذارد. یک مکان بیرون‌بر می‌تواند فقط به یک کانتر پیشخوان نیاز داشته باشد، در حالی که یک کافه یا رستوران با خدمات کامل به صندلی‌های کافی نیاز دارد. طبق دستورالعمل ها توصیه می شود که 60 درصد از متراژ مربع خود را به اتاق غذاخوری و 40 درصد باقیمانده را به فضای آشپزخانه اختصاص دهید.

همچنین، فضای مورد نیاز صندلی به ازای هر مشتری را باید در نظر بگیریم. به عنوان مثال، رستوران های فست فود به ازای هر صندلی 11-14 فوت مربع را رعایت می کنند، در حالی که رستوران های خوب به مشتریان خود 18-20 فوت مربع برای هر صندلی اختصاص می دهند.

سالن پذیرایی

آیا می خواهید رستوران شما به عنوان یک سالن پذیرایی ضیافت تبدیل شود؟ در نظر بگیرید که چقدر فضای بیشتری برای یک فضای ناهار خوری خصوصی نیاز دارید.

 

سالن پذیرایی رستوران برای ضیافت
سالن پذیرایی رستوران برای ضیافت

 

 

به حداکثر رساندن فضا رستوران

در شهرهایی مانند نیویورک، جایی که فضای تجاری با 171 دلار به ازای هر فوت مربع یکی از گران‌ترین فضاهای جهان است، فضای بزرگ‌تر می‌تواند منجر به سود شود و گاهی اوقات کاملاً غیرقابل دسترس است. در شهرهای گران قیمت، مهم است که به این فکر کنید که چگونه از یک فضای کوچکتر حداکثر استفاده را ببرید. اجازه دهید مفهوم و بودجه رستوران شما اندازه فضای تجاری مورد نیاز شما را تعیین کند.

 

برآورد اهداف فروش را برای پوشش هزینه ها محاسبه کنید

به یاد داشته باشید، فضای تجاری که انتخاب می‌کنید تأثیر زیادی بر عملیات روزانه، هزینه‌های جاری و تعداد مشتریانی که می‌توانید خدمات دهید دارد و فروش مواد غذایی شما باید به اندازه کافی قوی باشد تا بتواند از این هزینه‌های تکراری پشتیبانی کند.

برای اینکه بفهمید برای خرید یک فضای تجاری چقدر باید به ازای هر صندلی بفروشید، ابتدا باید موارد زیر را انجام دهید:

o هزینه هر فوت مربع فضای تجاری را بیابید

o متراژ مربع خود را به ازای هر مشتری محاسبه کنید

 

نحوه یافتن هزینه برای یک فضای تجاری مناسب رستوران برای هر فوت مربع

هزینه مکان به ازای هر فوت مربع بر تعداد افرادی که می‌توانید خدمت کنید و برای سودآوری غذایتان باید هزینه کنید، تأثیر می‌گذارد. در نیویورک، میانگین فضای تجاری در محله های شیک مانند منهتن یا بروکلین 120 دلار در هر فوت مربع است در مقایسه با میانگین قیمت هر فوت مربع در لس آنجلس که برابر با 52 دلار است.

 

نحوه محاسبه فوت مربع به ازای هر مشتری

فضاهای غذاخوری تقریباً 60 درصد از کل مساحت اکثر رستوران ها را اشغال می کنند. 40 درصد دیگر به آشپزخانه، فضای ذخیره سازی، ایستگاه های خدمات و غیره اختصاص می یابد.

آشپزخانه، فضای ذخیره سازی، و غیره: 40٪ از کل متراژ مربع

اینکه چقدر متر مربع به هر مهمان نشسته اختصاص می دهید بستگی به نوع کسب و کاری دارد که می خواهید افتتاح کنید، اما در اینجا چند دستورالعمل کلی وجود دارد:

غذاخوری خوب: 18 تا 20 فوت مربع برای هر نفر
غذاخوری با سرویس کامل: 12 تا 15 فوت مربع برای هر نفر
خدمات غذاخوری کانتر : 18 تا 20 فوت مربع برای هر نفر
غذاخوری فست فود: 11 تا 14 فوت مربع برای هر نفر

اکنون، بیایید این را عملی کنیم و از هزینه فضای تجاری به ازای هر فوت مربع و ظرفیت صندلی استفاده کنیم تا مشخص کنیم که برای پوشش تمام هزینه‌های خود، چقدر باید برای هر صندلی، در هر سرویس، بفروشید.

 

نمونه محاسبه هزینه

فرض کنید علی یک مکان تجاری به مساحت 1200 فوت مربع در بروکلین پیدا کرده است که قیمت آن 52 دلار در هر فوت مربع است. او درباره محله این مکان تجاری تحقیق کرد وحال می‌داند که کسب و کاری برای رستوران ایتالیایی او با خدمات کامل و سطح بالا وجود دارد. او عاشق است این کسب و کار است و فکر می‌کند این مکان پتانسیل کسب و کارش را دارد. اما چگونه می‌تواند تشخیص دهد که این یک سرمایه‌گذاری بلندمدت مالی است یا خیر؟

علی به چه مقدرا پوا برای پرداخت اجاره و کرایه خود نیاز دارد؟

o هزینه اجاره سالانه: 1,200 x 52 = 62,400

o هزینه اجاره ماهانه: 62,400 / 12 = 5,200

علی می خواهد که اجاره ماهانه او تنها 8 درصد از کل فروش ماهانه او باشد تا بتواند هزینه های تخمینی غذا، نیروی کار و آب و برق را پرداخت کند.

فروش ماهانه مورد هدف: 5,200 x 100 / 8 = 65,000

علی باید ماهیانه 65000 دلارفروش داشته باشد تا بتواند تمام هزینه هایش را پوشش دهد.

 

علی برای چند نفر میتواند صندلی تهیه کند؟

حال، بیاید تا حساب کنیم چند نفر میتوانند به راحتی در مکانی که علی اجاره کرده بنشینند. او می خواهد برای هر نفر 15 فوت مربع اختصاص دهد. به یاد داشته باشید، فضای ناهار خوری معمولاً 60٪ از کل متراژ فضای تجاری (رستوران) را تشکیل می دهد.

o فضای ناهارخوری موجود: فوت مربع 1,200 x 0.60 = 720

o ظرفیت کل صندلی: 720 / 15 = 48 صندلی

مکان مورد نظر جان می تواند به راحتی 48 نفر (یا 24 میز دو نفره) را جا دهد.

از هر صندلی باید چقدر درامد داشت تا علی بتواند مخارجش را پوشش دهد؟

علی می خواهد تا در رستورانش دو سرویس ارائه دهد: یکی از سرویس ها از ساعت 18 شروه می شود و دیگری از ساعت 20:30. هدف او این است که شش روز در هفته رستوران خود را باز کند و هر 24 میزش را دو بار در روز بچرخاند.

o تعداد سرویس ها در هفته: 2 x 6 = 12

o تعدا مشتری هایی که در هفته سرویس می دهند: 12 x 48 = 576

o میانگین درامد و سود از هر صندلی: 65,000 / 576 = $112.84

رستوران علی برای تامین هزینه های خود باید به طور متوسط ​​112.84 دلار برای هر صندلی، به ازای هر سرویس دریافت کند. علی اکنون می‌تواند این اطلاعات را برای برنامه‌ریزی منو استفاده کند تا بتواند به طور متوسط ​​حداقل ۱۱۲.۸۴ دلار برای هر صندلی در هر سرویس دریافت کند.

نکته: هنگامی که مکان های‌ رستوران دارای پتاسیل را بررسی می‌کنید، در واقع دارید فروش خود را پیش‌بینی می‌کنید و طرح کسب‌وکار خود را ایجاد می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم یک مشاور و حسابدار حرفه‌ای رستوران استخدام کنید تا اطمینان حاصل شود که سرمایه‌گذاری درستی انجام می‌دهید.

 

ارزیابی کردن پتاسیل ملک رستوران یا فست فود

یکی از مهم ترین مسائل به غیر از عوامل خارجی مانند قیمت و مکان که باید به آن توجه کنیم پتانسیل طولانی مدت فضا رستورانمان است و باید قبل از امضای قرارداد اجاره، عوامل داخلی مانند شرایط و ویژگی های آن را در نظر بگیریم.

 

 

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، ای رستوران در محله رو به رشد مونترال، سنت‌هنری، قرار دارد وفردی به نام النا این مکان غواصی متروکه را به یک کانون مدرن تبدیل کرد.ای رستوران حتی به عنوان یکی از بهترین رستوران های جدید کانادا معرفی شد!

 

شرایط و وضعیت ملک رستوران یا فست فود

آیا فضایی می‌خواهید فضایی مانند یک زندان داشته باشید یا چالشی مبتکرانه برای ایجاد فضای تجاری خود داشته باشید؟ طبیعتا برای شخصی سازی فضای تجاری خود (رستوران) باید کار هایی را انجام دهید اما برخی از چالش ها به کار کمتری نسبت به دیگران نیاز دارند.

اگر می خواهید در مکانی که قبلا نانوایی بوده یک مغازه نانوایی باز کنید، ممکن است فضا از قبل برای نیازهای شما پیکربندی شده باشد و فقط باید تغییرات کمی ایجاد کنید. با این حال، تبدیل مطب دندانپزشکی سابق به یک رستوران کار، زمان و هزینه بیشتری می طلبد.

همچنین در نظر بگیرید که شرایط رستوران چه تاثیری بر قیمت آن دارد. اگر می توانید اجاره ماهانه را بپذیرید زیرا هنگام امضای اجاره نامه، فضا به هم ریخته است، اما می توانید آن را با هزینه کم تغییر دهید و اینگونه صرفه جویی بیشتری کنید.

 

شرایط ملک رستوران یا فست فود
شرایط و وضعیت ملک رستوران یا فست فود

 

 

ویژگی های ملک رستوران

آیا رویای داشتن فضای باز برای نشستن در بالکن برای رستوران خود در زمانی که هوا خوب است دارید؟ پس باید یک فضای بیرونی هم در لیست خود قرار دهید. آیا می خواهید یک مکان ساحلی داشته باشید یا با نصب آب نما در رستوران خود مشکلی ندارید؟

در نظر بگیرید که چه عناصری را می توانید به رستوران خود اضافه کنید و چه عناصری برای رستوران شما ضروری است. نظر گرفتن طرح رستورانی که می خواهید قبل از خرید و اجاره آن به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که نیازهای خود را برآورده می کنید.

داشتن چشم انداز برای رستوران خود می تواند به شما کمک کند تا پتانسیل یک فضا را ببینید.

 

10 روش برای مذاکره بهترین نرخ برای ملک رستوران رستوران شما

1. از راه رفتن نترسید

2. استفاده از یک کارگزار را در نظر بگیرید

3.زیرک و دقیق باشید

4. از سایر مستاجرین بازخورد و فیدبک دریافت کنید

5.رد پیشنهاد اول را در نظر بگیرید

6.قدرت چانه زنی خود را در نظر بگیرید

7.بیشتر از چیزی که میخواهید درخواست کنید

8. مراقب فضای فریبنده باشید

9.مذاکره کنید

10.کمک بگیرید

 

1. از راه رفتن نترسید

در هنگام مذاکره برای اجاره ملک رستوران، مهم است که بیش از هر چیز منطقی باشید و تصمیمات عینی بگیرید.

اگر شما از مکانی خوشتان آمده، اما اعداد و ارقام جور در نمی آیند و صاحب ملک آماده نیست درخواست خود را کاهش دهید، باید آماده گذشتن از آن مکان دوست داشتنی خود باشید. تامین کردن یک مکان زیبا که توانایی پرداخت آن را ندارید باعث می شود که برای پرداخت صورت‌حساب‌هایتان پول کافی نداشته باشید و حتی ممکن است نتوانید سایر هزینه‌های راه‌اندازی مرتبط با افتتاح یک رستوران را فراهم کنید.

 

2. مزایا و معایب کارگزاران را در نظر بگیرید

در حالی که ممکن است کار با یک مشاور املاک یا دلال وسوسه انگیز باشد، باید توجه کنید که آنها معمولا برای صاحبخانه کار می کنند نه شما. هدف آنها این است که بالاترین اجاره ممکن را از صاحبخانه دریافت کنند و کمیسیون بزرگی را در این پروسه به دست آورند.

هر چه مدت اجاره شما طولانی تر باشد به این معنا است که اجاره بیشتری باید بپردازید و در نهایت فضای بیشتری هم خواهید داشت. از طرف دیگر آژانس املاک هم پول بیشتری را دریافت می کند.

اگر در دنبال چند ملک هستید ، به جای اینکه اجازه دهید یکی لیست های نماینده دیگری را به شما نشان دهد، مستقیماً با نماینده لیست هر ملک معامله کنید. با انجام تجارت با نماینده هر ملک رستوران، آنها از تقسیم کمیسیون جلوگیری می کنند، که باعث می شود اجاره شما مطلوب تر و کمتر شود.

 

3. زیرک و دقیق باشید

به عنوان یک خریدار، شما می خواهید نیات و خواسته های خود را از فروشندگان پنهان کنید. گفتن جملاتی مانند “این فضا برای جا دادن میز هایمان مناسب است” یا ” من دوست دارم که فضا قالب های اصلی خود را دارد ” نشان دهنده علاقه آشکار شما به فضا است و اینکه شما در حال پیش بینی راه اندازی رستوران یا فست فود در آنجا هستید. از ارسال سیگنال های خرید واضح خودداری کنید زیرا آنها قدرت مذاکره شما را ضعیف می کند.

 

4. گرفتن بازخورد و فیدبک از دیگر مستاجران

سایر مستاجران می توانند بازخوردهای مفیدی را در مورد مالک ساختمان به شما بگویند. آیا آنها ملک را حفظ می کنند؟ آیا نرخ اجاره ثابت است؟ آیا آنها برنامه ای برای مدت اجاره دیگری دارند؟ چیزهایی که مستاجران دیگر به شما می گویند می تواند در طول مذاکرات به شما کمک کند.

 

5. رد پیشنهاد اول را در نظر بگیرید

حتی اگر اولین پیشنهاد در حد بودجه تعیین شده شما باشد، ممکن است مشاور املاک و صاحبخانه مایل به کاهش قیمت خود باشند. اغلب اوقات، اولین پیشنهادی که به شما ارائه می شود، بالا است. بسیاری از مشاوران املاک در ابتدا تعداد بیشتری را درخواست می کنند تا فضای بیشتری برای مذاکره داشته باشند. اکثر املاکی ها کاملاً از شما انتظار دارند که یک پیشنهاد متقابل ارائه دهید و این امکان را در اولین قیمت درخواستی خود داشته باشید. همیشه سعی کنید قیمت درخواستی اصلی را به عقب برگردانید تا بهترین نرخ ممکن را حفظ کنید.

 

6. قدرت چانه زنی خود را ارزیابی کنید

مواردی وجود دارد که بر قدرت چانه زنی شما تأثیر می گذارد (اهرمی که در مذاکرات دارید)، مانند نرخ جای خالی ساختمان و نرخ گردش مستاجر.عوامل دیگر عبارتند از اینکه آیا شما در حال افتتاح یک رستوران مستقل یا فرانچایز هستید، سابقه کسب و کار شما (آیا رستوران های موفق دیگری را نیز افتتاح کرده اید؟) و سابقه اعتباری شما هم تاثیر گذار است.

 

7. بیش از چیزی که نیاز دارید درخواست کنید

اگر نپرسید، هرگز نخواهید دانست. درخواست کنید که اجاره دو ماه اول رایگان باشد؛ اگر با یک بار گفتن نشد شش بار دیگر درخواست کنید مثل مشاوران املاک که درخواست بیشتری می کنند تا در طول مذاکرات کمیسیون بیشتری داشته باشند، شما هم می خواهید همین کار را انجام دهید. چی بهتره؟ درخواست دو ماه اجاره رایگان و دریافت آن (یا گرفتن هیچ)، یا درخواست شش و گرفتن سه (نصف درخواست اصلی شما)؟ پرسیدن ضرری ندارد مالکان انتظار مذاکره دارند و بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد «نه» گفتن آنهاست.

 

8. مراقب فضای فریبده باشید

بسیاری از مستاجران رستوران به ازای هر فوت مربع پول می پردازند، اما به اندازه ای که می پردازند دریافت نمی کنند. با بررسی هر ملک رستوران به طور مستقل را می توانید مطمئن شوید که قیمت مناسبی دریافت می کنید یا خیر.

 

9 .مذاکره

مذاکره برای اجاره یک فرآیند و پروسه است. قرار است بین شما، مشاور املاک و صاحبخانه یک پیشنهاد، پیشنهاد متقابل و رفت و برگشت وجود داشته باشد. اگر مذاکره نکنید، ممکن است به آنچه می خواهید نرسید یا بدتر از آن، به طور نا آگاهانه با یک معامله یک طرفه موافقت کنید. از وقت گذاشتن نترسید و اگر همه چیز آنطور که می خواهید پیش نمی رود، به مکان دیگری مراجعه کنید.

 

10. کمک و راهنمایی بگیرید

دانش، قدرت هر آدمی است. چه قوانین اجاره و کرایه را مطالعه کنید و یا چه با صاحبان رستوران های دیگر ارتباط برقرار کنید تا از تجربیات آنها بیاموزید و یا با یک مشاور رستوران باتجربه تماس بگیرید، یادگیری فعالانه در مورد اجاره نامه رستوران قبل از وارد شدن به آن تفاوت ایجاد می کند. در بیشتر موارد، اجاره بها یک رستوران گران و زیاد است وحتی عدم تصمیم درست در بار اول ممکن است برای شما گران تمام شود. تلاش کنید تا در هر مرحله از مذاکره مواردی که به نفع شماست را اولویت بندی کنید.

نکته: قبل از امضا هر چیزی، حتما مدارک اجاره نامه را به یک متخصص بدهید تا به طور دقیق بررسی کند.

 

نکات مهم اجاره کردن یک مکان تجاری برای رستوران

فضایی که برای رستوران خود انتخاب می‌کنید می‌تواند باعث شکست یا ایجاد کسب‌وکار شود. عوامل زیادی وجود دارد که باعث می شود یک فضای تجاری به فضای مناسب برای رستوران شما تبدیل شود. در اینجا ملاحظات کلیدی وجود دارد که باید قبل از اجاره یک فضای رستوران خاص در مورد آنها فکر کنید:

1. بودجه: چقدر می توانید برای ملک رستوران خود هزینه کنید؟

2. مکان: رستوران شما در کجا رشد خواهد کرد؟

3. اندازه: چقدر فضا برای مفهوم و سبک خدمات و تجهیزات آشپزخانه صنعتی خود نیاز دارید؟

4. پتانسیل: می‌خواهید ملک رستوران در چه شرایطی باشد و چه ویژگی‌هایی در فهرست موارد ضروری شما هستند؟

این چهار نکته را دنبال کنید تا مطمئن شوید رستورانی که اجاره می کنید چه اجاره کوتاه مدت و چه بلندمدت برای کسب و کار شما مناسب است یا خیر. موفق باشید!

 

 

نکات مهم و اساسی در مورد قرارداد یا اجاره نامه رستوران و یا فست فود

هر قراردادی بر اساس محتوایش تابع قوانین و مقررات متفاوتی است . بر این اساس قانون مدنی به‌عنوان قانون اصلی حاکم بر همه قراردادها از جمله قرارداد اجاره رستوران و فست فود می باشد . کلیه اماکن اعم از مسکونی ، تجاری ، اماکن آموزشی ، ساختمان‌ها ی دولتی ، محل کسب و کار و امثال آن‌ها که پس از مهرماه ۱۳۷۶ با قرارداد رسمی یا عادی اجاره داده شوند ، مشمول قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۷۶ خواهد بود. (طبق قوانین اجاره ملک تجاری مصوب در سال 1376 ، مستاجر موظف است به ‌محض اتمام مدت قرارداد ، ملک تجاری را تخلیه کرده و آن را به موجر صحیح و سالم تحویل دهد . )

اگر املاکی وجود داشته باشند که قبل از سال ۱۳۷۶ اجاره داده شده‌ باشند ،‌ مشمول قانون روابط موجر و مستأجر سال ۱۳۵۶ خواهند بود . ( قوانین اجاره ملک تجاری سال ۵۶ می‌گوید که انقضای مدت ، دلیل بر تخلیه نیست و هرگاه مدت قرارداد اجاره مغازه تمام شود ، موجر نمی‌تواند مستاجر را الزام به تخلیه کند و موجر باید برای تخلیه مستاجر دلیل داشته باشد . )

قرارداد اجاره رستوران یا فست فود یکی از انواع مهم وکاربردی است که اجاره رستوران یا فست فود در مجموعه ملک‌های تجاری قرار می‌گیرد . که اجاره دادن آن با اجاره دادن ملک ها ی مسکونی تفاوت‌هایی دارد . تفاوت این قرارداد به خاطر نوع کاربری ملک تجاری است که به نوبه‌ خود بر مبلغ اجاره هم تاثیر دارد . یکی از این تفاوت‌ها در منطقه جغرافیایی است که مغازه در آن قرار دارد ؛ این بدان معناست که مغازه باید در منطقه جغرافیایی فعالیت داشته باشد که بتواند نیازهای مردم آن منطقه را پاسخ دهد . در حالی که ممکن است این مورد برای اجاره‌ ملک‌های مسکونی چندان مهم نباشد .

رستوران‌ها و فست فودها محل های شناخته شده و پر رفت و آمدی برای اکثر مردم است .

از آنجایی که رستوران با تغذیه مردم در ارتباط است ، ملک مورد نظر شما باید شرایط و امکانات بهداشتی لازم برای تبدیل شدن به یک رستوران را داشته باشد . بدین وسیله تنظیم و عقد قرارداد از الزامات شروع یک کسب و کار است .

با توجه به این که رستوران یا فست فود یک واحد تجاری محسوب می‌شود ، لازم است در تنظیم قرارداد به موضوع «مشخصات و اطلاعات طرفین قرارداد» توجه شود .

همچنین با توجه به این که موجر و مستاجر، اشخاص حقیقی یا حقوقی محسوب می شوند ، اطلاعات خاصی از آن‌ها در قرارداد نوشته می‌شود .

اگر شخص حقیقی باشد ، لازم است که اطلاعاتی مانند نام ، نام خانوادگی ، نام پدر، شماره شناسنامه ، شماره ملی ، آدرس دقیق محل اقامت ، کد پستی و شماره تماس را ثبت کنیم . اگر ، شخص حقوقی باشد ، لازم است که اطلاعاتی مانند نام شرکت شماره ثبت ، کد اقتصادی ، نشانی دقیق محل شرکت ، تلفن ، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد نوشته شود .

 

 

قرارداد یا اجاره نامه رستوران یا فست فود
نکات مهم اجاره نامه رستوران

 

 

 

اگر قرارداد اجاره رستوران یا فست فود به صورت دستی تنظیم می‌شود ، به نکات زیر توجه شود :

1. مدت قرارداد اجاره رستوران یا فست فود حتما به طور دقیق مشخص و نوشته شود .

2. اجاره نامه رستوران یا فست فود خود را در دو نسخه تنظیم کنید .

3. زمانیکه متن قراردادبه امضا موجر و مستاجر رسید ، دو شاهد عاقل و بالغ آن را امضا کنند .

4. حق سر قفلی رستوران

5. حق کسب و پیشه و تجارت

6. تعیین مبلغ ودیعه و اجاره بها

7. پرداخت هزینه‌های جاری و تعمیرات جزئی

 

انواع اجاره نامه :

اجاره نامه رسمی : این اجاره نامه در محضر بین طرفین امضا می‌شود و بهترین و رسمی‌ترین گزینه است .

اجاره نامه بنگاهی : همان‌طور که مشخص است ، این اجاره نامه در مشاور املاک تنظیم می‌شود و مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی می‌باشد .

اجاره نامه دستی : این گزینه هم معمولا بین موجر و مستاجر نوشته و امضا می‌شود و برای انعقاد آن به محضر یا بنگاه مراجعه نمی‌کنند .

— همان‌طور که در بالا ذکر کردیم اجاره نامه رسمی در محضر امضا می‌شود و درنتیجه بهترین گزینه است . اما اجاره‌نامه دستی و بنگاهی هر دو مشمول ماده ۱۰ قانون مدنی ( قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند درصورتیکه مخالف صریح قانون نباشند نافذ است . ) می باشند و از نظر دادگاه معتبرند . و همچنین با توجه به این که متن هر دو هم می‌تواند یکسان باشد ، مهم‌ترین تفاوت آنها داشتن کد رهگیری در نسخه بنگاهی است .

 

چگونه یک نمونه قرارداد اجاره محل رستوران یا فست فود تنظیم کنیم ؟

 

موضوع قرارداد اجاره رستوران یا فست فود :

باید نوشته شود : 6 دانگ واحد تجاری/ مغازه/ ساختمان به آدرس (ذکر آدرس دقیق را فراموش نکنید!) که دارای کاربری تجاری است و برای راه اندازی رستوران یا فست فود اجاره داده می شود .

در ادامه، مشخصات ثبتی ملک مانند : پلاك ثبتي اصلی ، پلاك ثبتي فرعی ، منطقه ثبتي ، مساحت و ساير مشخصات برای شناسایی بهتر آن نوشته می‌شود .

 

 

تجهیزات و امکانات ملک مورد اجاره رستوران یا فست فود

هر ملک یا ساختمان دارای تجهیزات و امکاناتی است که در اختیار مستاجر قرار می‌گیرد . ممکن است شما یک ساختمان خالی و بدون امکانات را اجاره کنید ، یا ممکن است یک رستوران یا فست فود نیمه آماده را اجاره کنید . در هر دو صورت باید به تجهیزات رستوران و امکاناتی که موجر در اختیار شما گذاشته است ، اشاره شود . همچنین مشخصات ملک مورد اجاره باید باتوجه به سند مالک در قرارداد بیان شود . همچنین کلیه امکاناتی نظیر امکانات سرمایشی ، گرمایشی ، یخچال و فریزرهای صنعتی ، قفسه‌بندی و … نیز باید در قرارداد اجاره رستوران یا فست فود ذکر شوند مسئولیت حفاظت و نگهداری این تجهیزات به عهده مستاجر می باشد .

قوانین روابط موجر و مستاجر سال 1376 می‌گوید : اگر ملک تجاری نیاز به رنگ‌آمیزی یا تعویض لامپ‌ها یا پریز و کلید برق و قفل درها و … داشته باشد ، مسئولیت رسیدگی به آن به عهده مستاجر است . همچنین می‌گوید: اگر ساختمان نیازمند به تعمیر کلی و بیشتری مانند تعمیرات موتورخانه و آسانسور و غیره باشد، این مسئولیت به عهده موجر است ..

مدت اجاره در نمونه قرارداد اجاره رستوران

یکی از موارد اصلی تنظیم قرارداد اجاره رستوران یا فست فود، اشاره به مدت زمان قرارداد می باشد . لازم است که زمان دقیق شروع و پایان نمونه قرارداد اجاره رستوران یا فست فود را مشخص کنید و در قرارداد نوشته شود . مدت زمان قرارداد اجاره برای ملک‌های تجاری بسیار حائز اهمیت است . در ملک های مسکونی اصولاً مدت قرارداد ، یک سال است . اما در ملک تجاری مانند یک رستوران یا فست فود یک سال زمان بسیار کمی است . در نتیجه باید در مورد زمان اعتبار نمونه قرارداد اجاره محل رستوران با موجر به توافق برسید . مثلاً توافق کنید که ملک برای حدود 5 سال اجاره داده شود .

مبلغ اجاره در متن قرارداد اجاره رستوران چگونه نوشته می‌شود؟

بحث مبلغ اجاره بسیار اهمیت دارد . در قرارداد اجاره مغازه حتماً باید نوع پرداختی کرایه و مبلغ دقیق آن مشخص شود. که به دو صورت یکی رهن کامل و دیگری به صورت پرداخت رهن و اجاره می باشد . در این قسمت مشخص می‌شود که مستاجر بابت اجاره ملک چه مبلغی را باید به موجر پرداخت کند . برای نمونه می‌نویسید که به صورت ماهانه مبلغ …. تومان به موجر باید پرداخت شود . همانطور که گفتیم بهتر است برای اجاره رستوران یا فست فود ، یک قرارداد بلند مدت‌تر داشته باشید . در این صورت ممکن است که موجر قبول کند ، 5 سال با یک قیمت ملک را در اختیار شما قرار دهد اما با توجه به تغییرات جامعه خیلی کم پیش می‌آید و موجر می‌تواند ذکر کند که هر ساله ، برای مثال 10 درصد به حق الاجاره ملک اضافه شود . یا شما ملک را رهن زیادی کرده باشید و دیگر اجاره پرداخت نکنید . یا حتی ممکن است ملک را رهن و اجاره کرده باشید ، یعنی با سپردن ودیعه بیشتر، اجاره کمتری پرداخت کنید .

 

سرقفلی در نمونه قرارداد اجاره رستوران یا فست فود

عبارت سرقفلی در زمینه اجاره ملک تجاری ، بسیار اهمیت دارد . سرقفلی به این معنی است که این ملک به مستاجر واگذار شده است اما به معنی فروش ملک نیست . مالک اصلی می‌تواند هر زمان که بخواهد با پرداخت مبلغ گرفته شده به علاوه ارزش افزوده بانک ، ملک مورد نظر را پس از پایان مدت اجاره پس بگیرد . که در قرارداد اجاره رستوران یا فست فود باید به آن اشاره شود . همچنین با توجه به مواردی که در بخش مبلغ قرارداد اجاره رستوران یا فست فود گفته شد ، ممکن است که مالک وجهی را از مستاجر برای سرقفلی ملک بگیرد و همچنین مالک و مستاجر باید توافق کنند که هر ساله این قرارداد با قیمت روز تمدید شود یا با همان قیمت قبلی به مستاجر اجاره داده شود . در صورت عدم تمدید ، مبلغ سرقفلی به قیمت روز باید به مستاجر پرداخت ‌شود .

حق سرقفلی به مواردی مانند موقعیت مکانی ملک ، کیفیت بنا و تجهیزات رستورانی به کار گرفته ‌شده در آن و سابقه قبلی وجود رستوران در همان محل بستگی دارد .

 

 

متراژ مغازه

متراژ مغازه یکی دیگر از مواردی است که قبل از عقد قرارداد اجاره مکان مورد نظر باید به آن توجه داشت . به عنوان مثال برای راه‌اندازی یک کسب و کار بزرگ مانند رستوران یا فست فود متراژ مغازه باید بزرگ باشد .

 

 

شرایط کار در قرارداد اجاره مغازه

حتماً قبل از بستن قرارداد اجاره مغازه تمام جزئیات و مواردی که در رابطه با کسب و کارتان یا مشتری نیاز است ، به صاحب ملک بگویید . به عنوان مثال مواردی که نیاز است صاحب ملک از طرف مستاجر بداند می‌توان به نوع اجناس ، شرایط کار، ساعت ورود و خروج و … اشاره کرد . ممکن است صاحب ملک مغازه‌اش را تنها برای برخی از کاربری‌ها اجاره دهد . به طور مثال برای شغل‌هایی مانند رستوران و فست فود که آلودگی‌های خود را دارند باید از قبل به موجر اطلاع دهید تا بعداً در حین مدت اجاره با مشکلی مواجه نشوید .

 

سایر شرایط

موجر یا مستاجر می‌توانند شرایط خاصی برای قرارداد اجاره رستوران یا فست فود داشته باشند که باید شروط آن‌ها در قرارداد نوشته شود . مانند :

1. مستاجر حق انتقال مورد اجاره را دارد / ندارد . ( لازم است پیش از اقدام به اجاره ، درباره این مساله با موجر به توافق برسید . ممکن است شما بخواهید حتی یک بخش کوچک از ملک را به شخص دیگری اجاره بدهید . برای این کار نیازمند اجازه موجر و صاحب اصلی ملک هستید . )

2. مورد اجاره برای رستوران است و مستاجر حق تغییر کاربری آن را ندارد . به عبارت دیگر مستاجر حق استفاده از مورد اجاره را به جز چیزی که در قرارداد ذکر شده است را ندارد . مثلاً شخصی که مکانی را برای شغل رستوران یا فست فود اجاره می کند ، بدون اجازه مالک حق تغییر شغل به مکانیکی را ندارد

3. پرداخت هزینه جاری به عهده مستاجر است.

4. مستاجر باید در کسب و کار خود قوانین شرعی و دولتی را رعایت کند .

5. تاخیر در پرداخت اجاره می‌تواند باعث فسخ قرارداد شود در هر قراردادی امکان فسخ وجود دارد ، ضمن این که طرفین هم تحت شرایطی مشخص حق فسخ دارند .

 

تبصره 1: فسخ اجاره از سوی مستاجر : داخل اجاره‌نامه جزئیات مهمی درج می‌شود . در صورت این که مشخص شود هر کدام از این موارد خلاف واقع بوده است طرف مقابل می‌تواند قرارداد را فسخ کند . در صورتی که مورد اجاره دارای مشکل جدی باشد یا موجر درباره عیب مورد نظر چیزی نگفته باشد ، امکان فسخ از طرف مستأجر وجود دارد . البته که مالک می‌تواند عیب موجود را رفع کرده و مورد اجاره را تحویل دهد .

تبصره 2: فسخ اجاره از سوی موجر: موجر هم حق دارد قرارداد را فسخ کند . برای این موضوع هم می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد . به عنوان مثال می‌توان به دیرکرد در پرداخت اجاره ‌بها به مدت سه ، تغییرکاربری ماه و استفاده غیر از جزئیات موجود در قرارداد ، اجاره‌دادن ملک به مستأجر دیگر و انجام اعمال خلاف و منافی عفت عمومی اشاره کرد .

6. حفظ و نگهداری از تجهیزات رستوران به عهده مستاجر است .

7. پرداخت هزینه برق ،آب ، گاز ، تلفن و فاضلاب شهری و هزینه عوارض پسماند سالیانه بر عهده مستاجر می باشد .

8. پرداخت هزینه تعمیرات کلی یا به صورت واضح تر تعمیرات اساسی به طور مثال ترکیدگی لوله ها ، نصب دوربین مداربسته ، ریموت کردن درب پارکینگ ، کف سابی پارکینگ و خرابی سیستم گرمایش و سرمایش بر عهده موجر می باشد . مگر آنکه در اجاره نامه خلاف آن قید شود .

9. پس از پایان مدت اجاره اگر مستأجر از تخلیه مورد اجاره امتناع کند به درخواست موجر تخلیه صورت خواهد گرفت. برای تخلیه اگر سند عادی باشد باید نکات زیر رعایت شود. درخواست برای تخلیه به شوراهای حل اختلاف یا حسب مورد دادگاه محل ارائه و مشتمل بر نام و نام خانوادگی و محل اقامت مستاجر و مشخصات عین مستاجره مشخصات و تاریخ سند اجاره و کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک می باشد .

نمونه درخواست موجر برای تخلیه مغازه توسط مستاجر
احتراما اینجانب. …فرزند……. مقيم …….. یک باب مغازه را واقع در خیابان …… به پلاک ثبتی …… به موجب قرارداد عادی اجاره مورخ ……….. به آقای …… فرزند ……. از تاریخ ……….. لغايت ………. به اجاره دادم . اکنون با توجه به تاریخ پایان مدت اجاره و عدم تخلیه عین مستاجره تقاضای تخلیه آن را مطابق قانون روابط موجر و مستاجر مصوب 1376دارم . کپی مصدق سند مالكيت و سند اجاره پیوست می باشد .

 

 

قرارداد یا اجاره نامه رستوران یا فست فود
قرارداد یا اجاره نامه رستوران یا فست فود

 

 

در زیر به یک نمونه متن قرارداد اجاره رستوران یا فست فود اشاره می کنیم :

قرارداد اجاره مغازه رستوران / فست فود

ماده 1 – طرفین قرارداد

1-1 موجر/ موجرین …………………. فرزند ……………. به شماره شناسنامه ………………… صادره از …………………. کد ملی ………………. متولد ……… ساکن …………………………………………… تلفن ………………………………. با وکالت / قیومیت / ولایت / وصایت ………………… فرزند ……………… به شماره شناسنامه ……………… متولد ………… به موجب …………….

1-2 مستاجر/ مستاجرین …………………. فرزند ……………. به شماره شناسنامه ………………… صادره از …………………. کد ملی ………………. متولد ……… ساکن …………………………………………… تلفن ……………………………….. با وکالت / قیومیت / ولایت / وصایت ………………… فرزند ……………… به شماره شناسنامه ……………… متولد …………. به موجب …………………………………. یا نماینده شرکت ……………………. به شماره ثبت ……………. که سمت وی با نامه رسمی شماره ………….. به تاریخ …………. از طرف شرکت تایید شده و به این اجاره نامه پیوست است.

ماده 2 – موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

موضوع قرارداد عبارت است از اجاره شش دانگ یک واحد تجاری/مغازه به شماره پلاک ثبتی ………………… فرعی از……………………….. اصلی بخش………………………………… به زیربنای…………………………………. متر مربع واقع در طبقه ……………. مجتمع تجاری/خیابان ………………………………….. به نشانی…………………………………………………………………….. و دارای انباری / پارکینگ / یک رشته تلفن اختصاصی به شماره …………………………………. و منصوبه های در آن کنتور برق و آب و گاز شهری که تأسیسات گرمایی شوفاژ روشن , پکیج حرارتی , گاز شهری , فن کوئل , بخاری نفت سوز , شومینه و وسیله سرمایی آن کولر , چیلر , فن کوئل , تهیه مطبوع , سایر لوازم و ملحقات مربوطه با حق استفاده از مشاعات و مشترکات ( مثل فودکورت ) طبق قانون و آیین نامه های اجرایی آن که عیناً بطور کامل به رؤیت مستأجر رسید و از کمیت، کیفیت و وضعیت مورد اجاره کاملاً مطلع شده است.

ماده 3 – مدت اجاره

مدت اجاره برابر است با : ………. ماه/سال که تاریخ شروع آن از ………. و خاتمه آن به تاریخ ………. هجری شمسی است.

ماده 4 – اجاره بها و نحوه پرداخت

۴-۱ میزان اجاره بها جمعاً ………………………. ریال، از قرار ماهیانه مبلغ ……………………………………… ریال که در اول/آخر هر ماه به مو جب قبض رسید پرداخت می شود یا به شماره حساب/کارت …………………………………………………………….. به نام ……………………………………… نزد بانک………………………………………واریز خواهد شد. ( یا در صورت گرفتن چک) که طی تعداد ………………………. فقره چک به شماره های ………………………………… عهده بانک ………………………………………به موجر تحویل داده شده است.

۴-۲ مبلغ ……………………………… ریال از طرف مستاجر/مستاجرین بعنوان قرض الحسنه نقداً/طی چک به شماره …………………………………….. بانک ……………………………………… شعبه …………………………………….. پرداخت شد و یا نقداً/طی چک شماره …………………….. بانک …………………….. شعبه …………………….. در تاریخ / / 13به موجر پرداخت خواهد شد . معادل مبلغ پرداختی به عنوان قرض الحسنه با انقضاء مدت اجاره و یا فسخ آن همزمان با تخلیه عین مستاجره به مستاجر مسترد خواهد شد.

ماده 5 – تسلیم مورد اجاره

موجر مکلف است در تاریخ / / 14 مورد اجاره را با تمام توابع و ملحقات و منضمات آن جهت استیفاء به مستاجر/ مستاجرین تسلیم کند.

ماده 6 – شرایط و آثار قرارداد

۶-۱ مورد اجاره برای استفاده ……………………………………………. به اجاره واگذار شده است. مستاجر نمی تواند از مورد اجاره بر خلاف منطور قرارداد استفاده کند.

4- طرفین عموما و هر یک از موجر و مستاجر خصوصا اقرار و اظهار داشته و می دارند که هیچگونه وجه یا مالی به عنوان سرقفلی، حق کسب و پیش یا تجارت و نظایر آن یا تحت عناوین پیش بینی نشده دیگر از سوی مستاجر به موجر تسلیم و پرداخت نگردیده است بنابراین مستاجر هر گونه ادعایی در خصوص سرقفلی و نظایر آن را از خود اسقاط می نماید.

۶-۲ مستأجر حق واگذاری و انتقال مورد اجاره مشاعاً , مفروزاً , یا جزاً یا کلاً را به غیرندارد/ دارد.

۶-۴ در صورتی که مستاجر از پرداخت اجاره بها بیش از یکماه تاخیر نماید یا در صورت عدم وصول چک های اجاره تا تاریخ یک ماه پس از سر رسید، موجر میتواند قرارداد را فسخ و تخلیه مورد اجاره را از مراجع ذی صلاح بخواهد.

۶-۵ پرداخت هزینه های مصرفی آب , برق , گاز شهری و تلفن اختصاصی مربوط به مورد اجاره در طی مدت قرارداد به عهده مستأجر است .

۶-۶ پرداخت هزینه نگهداری ( شارژ ـ هزینه های مشترک ) به عهده مستأجر است در صورت تغییر و افزایش احتمالی آن از طرف هیأت مدیره مرکز تجاری نیز مبلغ جدید مورد قبول و ملاک پرداخت برای مستأجر خواهد بود .

۶-۷ مستأجر متعهد است در زمان تخلیه مورد اجاره به همان وضعی که از هر حیث صحیح و سالم تحویل گرفته بطور صحیح و سالم تحویل موجر داده و رسید دریافت نماید . در غیر این صورت مسئول خسارات وارده می باشد .

۶-۸ تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تأسیسات از قبیل تهویه , شوفاژ , کولر , آسانسور و سیستم شبکه های آب و برق و گاز باشد به عهده موجر می باشد و تعمیر و تنظیم و کسر لوازم و شکستن شیشه و در به عهده مستأجر می باشد .

۶-۱۲ در صورتیکه موجر نسبت به پرداخت هزینه هایی که موجب انتفاع مستاجر از ملک است،.اقدام نکند و به مستاجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد مستاجر می تواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه های مربوطه را با موجر محاسبه کند.

چنانچه قبل از انقضاء مدت اجاره، مستأجر متمایل به فسخ قرارداد باشد علاوه بر انجام تعهدات قرارداد حاضر موظف به پرداخت یک ماه اجاره بها اضافی خواهد بود .

هرگاه موجر در طول مدت قرارداد اجاره ملک خود را به شخصی بفروشد، باید قبلاً مالک جدید را از وجود مستأجر و قرارداد اجاره منعقده مطلع و منافع مستأجر را در نظر نگهدارد به نحوی که مستأجر متصرفی بتواند تا پایان مدت قرارداد از عین مستأجره استیفای منافع نماید.

۶-۱۳ موجر و مستأجر متعهد خواهند بود که دوماه قبل از انقضاء نسبت به تخلیه یا تمدید اجاره نامه یکدیگر را مطلع سازند و در صورت عدم توافق این اجاره نامه در انقضاء مدت فسخ شده و کان لم یکن تلقی می گردد و موجر می تواند نسبت به سرویس دهی مستأجر جدید اقدام لازم را انجام دهد.

۶-۱۱ موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی های زمان اجاره ،نسبت به استرداد قرض الحسنه دریافتی از مستاجر، با اخذ رسید اقدام نماید.

۶-۱۴ مستاجر مکلف است به محض اتمام مدت اجاره، عین مستاجره را بدون هیچ عذر و بهانه ای تخلیه و به موجر تسلیم نماید ،چنانچه مستاجر مورد اجاره را راس تاریخ انقضاء قرارداد تخلیه کامل ننماید و یا به هر دلیلی از تسلیم آن به موجر خودداری نماید موظف است روزانه مبلغ ………………………………………….. ریال به عنوان اجرت المثل ایام تصرف بعد از اتمام قرارداد به موجر بپردازد و تهاتر اجرت المثل ناشی از تاخیر تخلیه با مبلغ قرض الحسنه بلا اشکال است.

۶-۸ مالیات مستغلات و عوارض شهرداری با موجر است و مالیات بردرآمد و مشاغل بر عهده مستاجر میباشد.

تخلف مستأجر از هریک از مفاد و شروط این قرارداد اجاره حق فسخ و تخلیه را برای موجر ایجاد خواهد کرد.

ماده 7- اسقاط خیارات

کلیه اختیارات ولو اختیار غبن به استثناء اختیار تدلیس از طرفین ساقط گردید.

ماده 8- مقررات ناظر

این قرارداد در سایر موارد تابع مقررات قانون مدنی و قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال 1376 خواهد بود.

ماده 9- نسخ و تصدیق قرارداد

این قرارداد با علم و اطلاع و رضایت کامل موجر و مستاجر نسبت به مفاد و شروط آن در ۹ ماده و دو نسخه برابر تنظیم شده است و به امضا طرفین رسیده و توسط دو شاهد تصدیق و امضا شده است.

امضاء و اثر انگشت موجر نام و نام خانوادگی و امضاء و اثر انگشت شاهد نخست

امضاء و اثر انگشت مستأجر نام و نام خانوادگی و امضاء و اثر انگشت شاهد دوم

 

 

 

 

ترک نظرات