صفر تا صد استراتژی برند موفق رستوران و فست فود

استراتژی برند چیست؟

استراتژی برند رستوران یک تفکر و ایده همراستا و هماهنگ است که تمام قدم‌ها، رفتارها، عملکردها و رابطه‌ها در حول و محور آن اتفاق می‌افتد و به اهداف بلندمدتی می‌پردازد که براساس صفات ممتاز برند شماست که در مورد همه خدمات و محصولات صادق است و با گذشت زمان اثر و نتیجه آن مشخص می‌شود. همچنین تعیین کننده مزیت‌های رقابتی، تمایز، ارزش‌آفرینی انحصاری و جایگاه‌سازی است.

استراتژی برند یکی از اصول و پایه‌های مهم بازاریابی به حساب می‌آید و هرگونه بی‌دقتی و اشتباه می‌تواند به نابود شدن کسب و کار منتهی شود. برندینگ باید براساس بررسی‌ها و تحقیقات درست و تعریف شده باشد و می‌تواند بر تمام گزینه‌های کسب و کار اثر بگذارد و به طور اساسی با روحیات و احساسات و درخواست‌های مشتری و محیط رقابت ارتباط بگیرد.

 

 

استراتژی و ساختار و اساس‌نامه برند رستوران شامل موارد زیر است:

 

1- اهداف رستوران:

حتماً هدف‌ها و برنامه‌های اصلی را در اولویت کارها قرار دهید.

2- احساسات و عواطف:

رستوران‌دارها باید در استراتژی برند خود روشی را پیدا کنند که به صورت عاطفی‌تر و احساسی‌تر و عمیق‌تر با مشتری برخورد کنند و باعث بهبود روابط خود با مشتریان شوند.

3- شراکت و همراهی و همدلی کارمندان:

کارکنان و پرسنل شما باید در طرز رفتار و مراوده با مشتری‌ها و مراجعین حتماً رفتاری درست داشته باشند و نماد ارزنده و با ارزشی برای برند شما بسازند.

4- قدرت انعطاف‌پذیری داشته باشید:

دنیای مدرن امروز در حال تغییر است و می‌توانید با حفظ ارزش‌های برند، خلاق و انعطاف‌پذیر باشید و این کار را می‌توانید با غذاهای جدید، تبلیغات متنوع، ساختار وب سایت جدید، دکوراسیون جدید و … نسلی نو و جدید را به برند ثروتمند خود اضافه کنید.

5- شناخت و آگاهی از رقبا و بازار رقابتی:

از رقابت موجود در حوزه کاری خود برای بهینه‌کردن استراتژی برند و ارزش‌آفرینی برند خود استفاده کنید.

6- وفاداری:

برای مشتری‌های وفادار خود ارزش فراوان قائل شوید و از روش‌های مختلف تشکر و قدردانی به پاس وفاداریشان استفاده کنید و پاداش دوست داشتن و وفاداری آنها را پرداخت کنید.

7- حفظ ثبات برند:

از موارد و وسایلی که ربطی به برند شما ندارد و باعث بهتر شدن شرایط برند نمی‌شود دوری کنید. به همسویی همه عملکردها و پلت‌فرم‌ها و پیام‌ها دقت کنید.

 

 

ساختار و اساس‌نامه برند رستوران و فست فود
ساختار و اساس‌نامه برند رستوران

 

 

انواع استراتژی برند رستوران:

 

1- برندهای منفرد

(Individual brand Name):

در این نوع استراتژی می‌توانیم برای هر رستوران یا Fast food یک نام مجزا و جدا انتخاب کنیم که همگی از یک اصول و مرجع اصلی تبعیت می‌کنند ولی زیر مجموعه یک برند اصلی هستند.

 

2- یک نام برای همه برند (رستوران و Fast food):

(Ablanket Familly name for all products)

در این مدل استراتژی فقط از یک نام برای همه رستوران‌‎ها یا فست‌فودها استفاده می‌کنیم مثل رستوران رفتاری که شعب مختلف دارد. (رفتاری سعادت آباد، رفتاری باملند، رفتاری دولت)

 

3- انتخاب نام‌های جدا برای خانواده رستوران‌های یک برند:

(Separet names for all products)

آنی برگر، سیتی برگر، هانی مکث برگر، …. که همگی زیر مجموعه یک شرکت و برند هستند و از قوانین آن برند تبعیت می‌کنند.

 

4- استفاده از نام شرکت با نام خدمات:

(Company trade name combind with individual product name)

مثل فست‌فود آریایی، رستوران سنتی آریایی، رستوران ایتالیایی آریایی، رستوران غذاهای ایرانی آریایی یا مانند بوفه نایب، رستوران نایب، فست‌فود نایب.

 

 

انواع استراتژی برند رستوران و فست فود
انواع استراتژی برند رستوران

 

 

صفر تا صد استراتژی برند موفق رستوران و فست‌فود:

رقابت زیاد بین رستوران‌ها برای گرفتن مشتری‌های بیشتر و سودآوری بیشتر برای صاحبان رستوران‌ها و فست‌فودها باعث برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مالکین رستوران‌ها برای برندینک و ساختن هویت معتبر برای رستوران و فست‌فود آنهاست. استراتژی‌های غلط در برندسازی رستوران و فست‌فود امکان موفقیت رستوران را به حداقل می‌رساند.

 

 

در ادامه چندین گام و مرحله را برای ساختن برند موفق رستوران و فست‌فود به شما معرفی می‌کنیم:

 

1- مشتری‌های خود را شناسایی کنید:

یکی از اساسی‌ترین گزینه‌ها در موفقیت برندسازی رستوران شناسایی اخلاق و رفتار، تمایلات و شناخت درست مشتری‌های رستوران و فست‌فود شماست. مشتریان اصلی شما چه افرادی هستند و ارزش‌های آنها چه مواردی است و دلیل اینکه رستوران شما را با اینهمه رقیب انتخاب کرده‌اند چیست؟

 

2- نام درست برای رستوران یا فست‌فود خود انتخاب کنید:

طول و کاراکتر نام رستوران، تلفظ راحت و مدل نوشتن نام، همه اینها بر نظرات مشتری‌ها اثر می‌گذارد و این موضوع را به آنها یادآوری می‌کند که رستوران شما چقدر جدی، امروزی یا سنتی است.

 

3- نقاط قوت و ارزش‌های اصلی رستوران وفست‌فود را بشناسید:

در نظر گرفتن ارزش‌های اصلی رستوران یکی از اصولی‌ ‎ترین کارها برای برندینگ رستوران است پس باید ارزش‌گذاری را حتماً در نظر داشته باشیم و یا اینکه یک مزیت خاص برای رستوران یا فست‌فود ایجاد کنیم تا زودتر به هدف و مقصد خود برسیم.

 

4- لوگو رستوران یا فست‌فود:

نام رستوران یا فست‌فود شما و اینکه چگونه بتوانیم نام را با استفاده از نماد گرافیکی همراستا با نام رستوران نشان دهیم یکی از موارد برندینگ است.

 

5- لباس فرم مدیران و کارکنان:

کارکنان رستوران یا فست‌فود نمونه‌ای از برند شایسته و یونیفورم و لباسی که می‌پوشند بسیار تاثیرگذار و موثر در هویت برند شماست. هماهنگی در رنگ و شکل و شمایل لباس‌ها در رده‌های مختلف رستوران و فست‌فود بسیار مهم است.

 

6- منو:

منو رستوران و فست‌فود شما یکی از گزینه‌های برندینگ است و بسیار از طرف مشتری‌ها مورد توجه و ارزیابی و بحث قرار می‌گیرد. لیست کامل غذاها، فرمت منو غذاها و قیمت باید کنار هم قرار گیرند. طراحی و قیمت‌‎گذاری منو رستوران و فست‌فود یکی از مهم‌ترین پروسه برندینگ رستوران است و حتماً به‌روز رسانی همیشگی منو را در اولویت کارهای برندینگ قرار دهید.

 

7- طراحی داخلی رستوران:

هر آن چیزی که در محوطه رستوران شما به عنوان طراحی رستوران و فست‌فود است نشانه سبک برند و ارزش آن برند است. وسایل آشپزخانه، ظروف رستوران، تجهیزات آشپزخانه صنعتی ، کیفیت مبلمان و طراحی داخلی و تجهیزات رستوران باید با قیمت‌های موجود در منو همراستایی داشته باشد.

 

8- زمانیکه موفق شدید تصویر درست و روشنی از هویت برند خود ارائه کنید، راهکارها و روش‌‎های معرفی صدای برند خود را معین کنید تا همه آن را بشنوند که شامل موارد زیر است:

1) طراحی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی: حضور گسترده مشتریان و فعالیت مردم در شبکه‌های اجتماعی لزوم این امر را نشان می‌دهد.

2) وب‌سایت رسمی رستوران یا فست‌فود: تاثیر وب‌‎سایت جایگاه ویژه‌ای در ساخت برند شما دارد.

3) تبلیغات

 

9- ارتباط داخلی پرسنل رستوران یا فست‌فود:

نوع زبان و کلامی که تیم حاضر در رستوران یا فست‌فود استفاده می‌کنند بسیار مهم است و اینکه مدیران و کارکنان چگونه و با چه ادبیات، لحن و کلامی حرف می‌زنند گزینه مهمی برای تقویت برند شماست.

 

10- ساختن جایگاه و موقعیت برای رستوران یا فست‌فود:

همه رستوران‌‎ها برای برندسازی رستوران خود نیاز به علامت‌ها و سرنخ‌های متنی و چشمی دارند که به مشتریان کمک کنند که متفاوت بودن غذا خوردن در رستوران شما را نسبت به رستوران‌های رقیب نشان دهند و حتماً باید جایگاه و موقعیت خود را بسیار مستحکم در این زمینه بسازند.

 

11- استراتژی سرویس‌دهی به مشتری داشته باشیم:

رستوران‌ها و فست‌فودها یکی از مهمترین مراکز خدماتی و سرویس دهی هستند و این امر به این معنی است که ارزش برند شما تا چه اندازه با خدمت به مشتری‌ها هم تراز است. هر تجربه سفارش آنلاین یا حضوری رستوران یا فست‌فود نشان دهنده این است که شما چه هویتی دارید و هر نوع سرویس‌دهی چه به صورت آنلاین چه به صورت حضوری برای مشتریان تجربه یک احساس و نظر منحصر به فرد است.

 

12- تحلیل و بررسی داده‌ها و تجارب جدید:

در انتها لازم است عنوان گردد که تحلیل و بررسی داده‌ها و تجارب جدید رستوران همیشه در اولویت فعالیتهای اصلی قرار دهید. تا بتوان همیشه روند رو به بهبودی را شاهد بود.

 

مراحل ساختن برند موفق رستوران و فست‌فود
مراحل ساختن برند رستوران و فست‌فود

 

 

 

 

فهامه فرح بخش - کارشناس بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

کارشناس بازاریابی محتوایی

4 دیدگاه‌ها

  1. علی فرهادی می گوید:

    امروز ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    در روز جمعه مطالب فوق را مطالعه کردم و نکات ویژه ای دریافت کردم
    از اینکه بخشی از درک و دانش و تجربه خود را منتشر کردید و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته بنده به سهم خودم صمیمانه سپاسگزاری می کنم
    عدی فرهادی

    دی 24, 1400 پاسخ
    • مدیر سایت می گوید:

      از توجه و حسن نظر جنابعالی سپاسگزاریم

      بهمن 30, 1400 پاسخ
  2. علی فرهادی می گوید:

    امروز ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    در روز جمعه مطالب فوق در مورد برند را مطالعه کردم و نکات ویژه ای دریافت کردم
    از اینکه بخشی از درک و دانش و تجربه خود را منتشر کردید و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته بنده به سهم خودم صمیمانه سپاسگزاری می کنم
    عدی فرهادی

    دی 24, 1400 پاسخ
    • مدیر سایت می گوید:

      از توجه و حسن نظر جنابعالی سپاسگزاریم

      بهمن 30, 1400 پاسخ

ترک نظرات