تخمین و برآورد هزینه ی راه اندازی فست فود ، رستوران ، کافی شاپ

در این مقاله به برآورد هزینه ی راه اندازی فست فود ، رستوران ، کافی شاپ پرداخته شده است .

تاسیس کسب و کاری همچون رستوران ، فست فود و یا کافی شاپ شاید آرزوی بسیاری از افراد باشد ، اما هزینه راه اندازی آن ، چندان اندک هم نیست . می شود گفت که در ابتدا هزینه بسیار زیادی از بابت سرمایه گذاری و پرداخت دستمزد و … خواهید داد ، بدون اینکه سودی برایتان وجود داشته باشد . تخمین کلیه هزینه های مورد نیاز ، یکی از نخستین مراحل شروع یک کار تجاری می باشد .

نکته حائز اهمیت این است که برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری نیازمند تخمین هزینه و تامین سرمایه و بودجه اولیه می باشد . حال با توجه به نوع کسب و کار و حرفه ای که انتخاب کرده اید و همچنین بازار کاری که پیش روی شما خواهد بود ، همیشه مدت زمانی را تحت عنوان از جیب خوردن و یا به اصطلاح خاک خوری باید در نظر بگیرید . در واقع این برهه زمانی است که درآمد شما کمتر از هزینه ها خواهد بود و شما می بایست مبلغی را بابت هزینه های جاری در خصوص کسب و کارتان و همچنین هزینه های مرتبط و شخصی‌تان در نظر بگیرید ، لذا ممکن است این زمان یک الی دو سال به طول بیانجامد . در نتیجه در این مدت شما درآمدی را خواهید داشت که می تواند بخشی از هزینه های شما را تامین کند ولی این به مفهوم سودآوری نخواهد بود . در مورد کسب و کار خود به عنوان رستوران ، فست فود و یا کافی شاپ هم به همین منوال است . هنگامیکه درآمدتان از هزینه هایتان بیشتر شد ، درصد مبلغ اضافه ، سود خالص شما خواهد بود که این عدد قابل توجه می باشد .

افتتاح یک رستوران ، فست فود و یا کافی شاپ به لحاظ منطقی فرآیند پیچیده ای نخواهد بود ، اما می تواند برای شما بسیار هزینه بر باشد . اکنون سوالی که می شود این است که آیا از نحوه محاسبه هزینه های مرتبط با محبث راه اندازی رستوران ، راه اندازی فست فود و یا راه اندازی کافی شاپ اطلاعی دارید ؟ و در صورت اطلاع ، آیا برای هزینه های اولیه راه اندازی بودجه ای در نظر گرفته گرفته اید؟ در پاسخ به این سوالات تنها می توان گفت ، قبل از اینکه اولین مشتری هایتان را غذا بدهید داشتن آگاهی از نوع هزینه و میزان بودجه اولیه در راه اندازی کسب و کارتان سرنوشت شما را تحت تاثیر قرار می دهد . در بخش های بعدی به نوع هزینه ها اشاره خواهیم کرد .

 

نحوه محاسبه هزینه های راه اندازی رستوران ، فست فود و یا کافی شاپ

اگر فرض کنیم که شما در آشپزی استعداد فوق العاده ای دارید و به همان میزان نیز در ارائه طرح و برنامه مهارت دارید ، در این حالت بهتر است که شما در زمینه صنعت غذا در قالب رستوران ، فست فود و یا کافی شاپ کسب و کاری را راه اندازی نمایید . برای شروع این کار ، دسترسی آسان به موقعیت و محل مناسب کاری ، تلفن ، وسیله نقلیه ، مجوزهای لازم جهت شروع کسب وکار در زمینه آشپزخانه صنعتی حائز اهمیت می باشد ، اما مجدداً تاکید می کنیم که راه اندازی این نوع از کسب و کار مستلزم تأمل و تفکر بسیار و برنامه ریزی دقیقی می باشد که اطمینان لازم حاصل گردد شما از پس تهیه سرمایه اولیه و هزینه های آتی آنچه که در ذهن می پرورید بر می آیید .

در ابتدا پیدا کردن مکانی مناسب برای شروع و راه اندازی یک آشپزخانه صنعتی اولین و مهم ترین امر در این نوع از کسب و کارها می باشد . لذا بعضی اوقات افراد بدون برنامه و هیچ تحقیقاتی محلی در جهت راه اندازی فست فود و یا راه اندازی رستوران خود اقدام می کنند و کلیه نکات مرتبط اعم از قدرت خرید مردم در آن موقعیت و یا بعد مسافت دور و نزدیک بودن رقبا و یا به اصطلاح پاخور بودن لوکیشن خود و … را در نظر نمی گیرند و همین باعث می شود در ادامه به مشکل بخورند هزینه ای از بابت خرید و یا اجاره محل رستوران یا فست فود متحمل شوند .

از دیگر هزینه های مرتبط می توان به اخذ مجوز اداره بهداشت ، داشتن خطوط تلفن ثابت و یا همراه و یا داشتن چندین خط متناسب با حجم کار و سفارشات اشاره کرد . همچنی برای جذب پرسنل بیزینس مرنبط نیز نیاز به برنامه ای مدون بوده که با در اختیار داشتن کارکنان خود را انتخاب نمایید تا هزینه اضافه و بیهوده بابت این موضوع ندهید.

استخدام پیک های با داشتن وسیله نقلیه که در صورت سفارشات تلفنی و غیر حضوری درخواست های مشتریان را در کمترین زمان مممکن به آنان تحویل دهد. رساندن سفارشات در کمترین زمان ممکن خود باعث ایجاد یک امتیاز در نزد مشتریان می شود و به شما اعتماد بیشتری خواهند کرد.

خرید تجهیزات یا ظروف آشپزخانه و دیگر وسایل مورد نیاز برای راه اندازی همچین کسب و کاری. باید سعی شود که تجهیزات باکیفیت و مقرون به صرفه ای را پیدا کرده و خریداری نمایید . زیرا تجهیزات و ابزرا با کیفیت در دراز مدت نقش خود را نشان خواهند داد و بر روی سرمایه اندوخته شما نیز تاثیر فراوانی دارد.

بحث دیگر در این نوع کسب و کار ها بیمه کارکنان و تجهبزات و ابزار موجود می باشد که یکی از مباحث مهم می باشد زیرا حادثه امری است غیر قابل یش بینی و شاید هر زمانی به هر طریقی صورت گیرد.

هزینه دیگر برای ایجاد این نوع کسب و کار ( فست فود – رستوران و … ) هزینه بازاریابی و تبلیغاتی است که در این صنعت باید صرف شود تا نتیجه آن در افزایش مشتری و همچنین افزایش درآمد و سود بیشتر قابل رویت می باشد. از بحث تبلیغات و بازاریابی به هیچ وجه به سادگی رد نشوید و در مورد این مسئله بیشتر بیندیشید و برنامه بهتری را برای این مبحث انتخاب کنید.

هزینه های غیر قابل پیش بینی های دیگری نیز وجود دارد که نمی توان روی آن ها برنامه یا تفکری کرد زیرا غیر قابل پیش بینی و مترقبه می باشند . برای جلوگیری و بررسی سریع و رفع اینگونه هزینه های باید سعی شود کمی از میزان سود خود را برای اینگونه از هزینه های کنار گذاشته تا در مواقع برخورد با اینگونه از هزینه ها بدون هیچگونه مشکلی آنان را رفع کرده تا مشکل خاصی بوجود نیاید .

 

 

راه اندازی رستوران ، فست فود
راه اندازی رستوران ، فست فود و کافی شاپ

 

 

 

هزینه های تقریبی راه اندازی فست فود و کافی شاپ

در کل هزینه های راه اندازیی ک فست فود یا کافی شاپ را می توان به شرح ذیل طبقه بندی نمود:

· طراحی دکوراسیون فست فود و کافی شاپ

· تجهیزات فست فود و کافی شاپ

· راه اندازی فست فود و کافی شاپ

· مواد مصرفی فست فود و کافی شاپ

· تبلیغات برای فست فود و کافی شاپ

قطعا اگر مکان مورد نظر اجاره باشد یک فاکتور مهم به نام هزینه رهن مکان مورد نظر نیز به آن افزوده خواهد شد.

با توجه به پرسش های متداولی در زمینه هزینه ها از جمله:

1. میزان براورد هزینه دکوراسیون فست فود و کافی شاپ

2. میزان براورد هزینه تجهیزات فست فود و کافی شاپ

3. میزان براورد هزینه راه اندازی فست فود و کافی شاپ

4. میزان براورد هزینه اولیه مصرفی. لازم است یاداور شویم که تمامی موارد فوق یک جواب مشترک دارد و آن این است که:

بستگی دارد

بله هزینه کرد شما رابطه مستقیمی با برنامه،استراتژی و اهداف شما دارد.معمولا سوال های رایج افرادی که تجربه کمتری در این زمینه دارند این است که هزینه های افتتاح و انجام اولیه فست فود یا کافی شاپ یا رستوران به چه میزانی است یا بعضی از شرکت های خصوصی یا دولتی استعلام قیمت می خواهند. برای پاسخ گویی به این گونه سوال ها باید این نکته را در نظر داشت که جواب این سوال ها برای رسیدن به اطلاعات مناسب از پایین به بالا نیست بلکه برعکس می باشد. برای اینکه اطلاعات مناسبی در این زمینه بدست بیاورید باید به طور دقیق و واضح به تشریح شرایط خود بپردازید تا کارشناسان ماهر و زبردست سرمایه اولیه را برای شما برآورد و تخمین بزنند .اما توصیه می شود این کارشناسان افراد ذینفع در فروش تجهیزات یا فروشندگان نباشند. معمولا مشاوره های این افراد باعث افزایش و ازدیاد سرسام آور حجم سرمایه گذاری اولیه یا کاهش کیفیت تجهیزات فست فود یا کافی شاپ یا رستوران می شود. همچنین نکته ای که دارای اهمیت بالایی است ، این هست که بالانس و موازنه بودن خط تولید آشپزخانه است که نیاز به دانش فنی کاربردی دارد ، که این از دایره تخصص و مهارت فروشندگان خارج می باشد. یکی از بدترین نوع مشاوره استفاده از تجربه های پرسنل سایر فست فود ها و رستوران هاست، که در این حالت حداکثر اقبال شما به اندازه پرسنل استخدامیتان پایین می آید. اصولا می توان به این نکته توجه نمود که هزینه تجربه بسیار بیشتر از خرید تجربه می باشد.گاهی اوقات مشاهده می گردد هزینه ده ها میلیونی تبلیغات به دلیل عدم اثر بخشی و موفقیت و نداشتن PLAN مناسب و مفید برای این مهم از دست می رود.

البته لازم به ذکر است متاسفانه بعضی افراد به عنوان کارشناس وارد عمل شده و هزینه سرمایه گذاری بسیار پایین و کمتر از ارزش و بهای واقعی آن اعلام می کنند. با توجه به اینکه هر سرمایه گذار طبیعتا مایل به سرمایه گذاری کمتر برای کسب هدف برابر دارد ، ناخواسته هزینه هایی انجام می دهد که در آینده بسیار نزدیک باید دوباره دچار کار های هزینه بر شود. البته واضح و روشن است هر سرمایه گذاری باید متناسب با انتظار شما از برگشت سرمایه و سود حاصله باشد، ولی با توجه به اینکه افرادی که دارای تجربه ناکافی هستند خواهان اطلاعات کمی نه کیفی می باشند در اینجا به طور خلاصه به صورت تخمینی به این پرسش که هزینه تقریبی راه اندازی فست فود و کافی شاپ و رستوران چقدر است می پردازیم.

به عنوان مثال شما برای راه اندازی یک کافی شاپ پنجاه متری نیاز به انجام هزینه های زیر دارید:

  • رهن مغازه : که در بازار این روزهای تهران و با توجه به منطقه و موقعیت استان اصلا نمی توان در مورد آن صحبت کرد.
  • تجهیزات: شما می توانید کافه خود را از بیست و پنج میلیون تا صد میلیون تجهیز نمایید ولی عدد چهل میلیون تومان منطقی می باشد.
  • دکوراسیون: با توجه به ساده بودن دکور در اکثر کافه ها شما می توانید با مبلغ سی میلیون تومان این کافه را تجهیز و راه اندازی نمایید.

 

هزینه های اصلی راه اندازی فست فود شامل چه مواردی می شود؟ در پاسخ به این سوال می توان به موارد زیر به عنوان هزینه های اصلی و مهم اشاره نمود.

  • هزینه رهن و اجاره مغازه در صورتی که ملک استیجاری می باشد
  • هزینه دکوراسیون فست فود
  • هزینه تجهیزات فست فود
  • هزینه راه اندازی فست فود ( خدمات – آموزش )
  • هزینه مواد اولیه و مصرفی

البته در این مطلب قصد نداریم به جزيیات هر یک از موارد فوق بپردازیم.

هزینه ها با توجه به چه مواردی تغییر می کنند؟ هزینه های فوق تحت تاثیر عواملی همچون موارد زیر می باشند.

  • سبک مورد نظر در ارائه محصولات ( پیتزا، ساندویچ، سوخاری، هات داگ ، کباب ترکی، ایتالیایی، کافه رستوران و …)
  • متراژ مغازه مورد نظر که با افزایش متراژ قطعا شما شاهد افزایش هزینه ها خواهید بود
  • وضعیت حال حاضر مغازه و نوع کاربری قبلی که ممکن است در کاهش یا افزایش هزینه های شما تاثیر بگذارد
  • نوع قرارگیری در بازار و مشتریان بازار هدف که در میزان لاکچری بودن فست فود تاثیر دارد
  • برآوردهای اولیه از میزان فروش که با بالاتر بودن این تخمین شما مجبور به افزایش هزینه هستید
  • نوع تجهیزات مورد استفاده و برند آنها که بازه بسیار گسترده ای در خرید تجهیزات ایجاد می نماید
  • وضعیت رقبا و شدت رقابت در محل مورد نظر که با حرفه ای تر شدن آنها هزینه شما افزایش می یابد
  • نوع تمرکز بر سیستم فروش که بر هزینه بسته بندی تاثیر مستقمی دارد همانند سیستم بیرون بر
  • میزان ریسک پذیری سرمایه گذار که با بالاتر رفتن این مهم هزینه ها بالاتر می رود
  • برنامه آتی که اگر در جهت زنجیره ای بودن است با افزایش هزینه ها همراه است

لیست تجهیزات آشپزخانه چیست ؟ لیست تجهیزات آشپزخانه به شرح زیر می باشد ( البته به طور خلاصه )

تخمین هزینه تاسیس فست فود برای سرمایه گذارانی که قصد اراه اندازی یک فست فود جدید را دارند از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. در واقع این کار اولین کاری است که برای افتتاح فست فود و رستوران باید انجام گیرد.

در سال های اخیر افرادی زیادی قصد دارند وارد چنین کسب و کارهایی بشوند. شاید دلیل عمده این موضوع این است که میزان تقاضای بازار در این زمینه همیشگی است. همچنین با توجه به تغییر شیوه زندگی مردم پیش‌بینی می‌شود که میزان این تقاضا در آینده بیشتر شود. در نتیجه ، بسیاری از افرادی که قصد ورود به این نوع از کسب و کارها را دارند باید قبل از شروع به کار اطلاعات لازم را کسب نمایند.

در هنگام تخمین هزینه راه اندازی فست فود باید به نکات مختلفی توجه داشت. لیستی از هزینه‌های مختلف تاسیس یک فست فود را ارائه می دهیم :

 

1) انتخاب مکان فست فود:

یکی از اولین و اصلی‌ترین هزینه‌ها برای افتتاح یک فست فود جدید، هزینه‌های تهیه مکان آن است. در هنگام تخمین هزینه راه اندازی فست فود به این نکته باید توجه خاصی داشت، چرا که در میزان موفقیت فست فود تاثیر بسزایی دارد.

از جمله نکات مهم در زمینه انتخاب مکان فست فود عبارتند از بررسی مغازه‌های اطراف و تعداد رقبا ، میزان دسترسی به مکان فست فود ، وجود فضای کافی برای پارکینگ ، میزان فضای مورد نیاز و سرمایه مورد نیاز برای اجاره یا خرید مغازه .

2) هزینه‌های مربوط به خرید تجهیزات آشپزی :

باید فهرستی از تجهیزات مورد نیاز برای آشپزخانه فست فود فراهم کرداز جمله اصلی ترین اقلام مورد نیاز برای آشپزخانه فست فود عبارتند از یخچال ، فریزر ، سینک ظرفشویی صنعتی ، فر، سرخکن ، هود ، چرخ گوشت ، خلال کن سیب‌زمینی ، دستگاه جوجه‌گردان، فر کباب ترکی ، گرمکن غذ ا، دستگاه گریل ، وسایل آشپزی و … .هزینه هر کدام از این تجهیزات و وسایل باید تخمین زده شود و به فهرست هزینه‌ها اضافه گردد.

شایان ذکر است ، بسیاری از افراد با تجربه در زمینه تاسیس فست فود پیشنهاد می‌کنند که به جای صرف هزینه بیشتر و خرید دستگاه‌ها و تجهیزات نو برای آشپزخانه فست فود از تجهیزات کارکرده و دست دوم استفاده شود.

این اقدام باعث می‌شود که تا حد زیادی در هزینه‌ها ی اولیه ایجاد فست فود صرفه‌جویی گردد. البته در نظر داشته باشید که این تجهیزات باید از شرایط مناسب و خوبی برای کار برخوردار باشند و مشکلات عمده نداشته باشند.

3)هزینه دکوراسیون فست فود:

هزینه طراحی نیز در تخمین هزینه راه اندازی فست فود اهمیت ویژه ای دارد. این هزینه باید با توجه به میزان فضای موجود ، نوع غذاها و منوی فست فود و همچنین موقعیت مکانی آن مورد بررسی قرار گیرد . برای فست فودهای لوکس و مدرن انتظار می‌رود که در این زمینه هزینه‌های بیشتری را متحول شویم.

در حال حاظر دکور و وسایل داخل فضای رستوران‌ها و فست فودها در جذب مشتریان بسیار تاثیرگذار و از اهمیت خاصی برخوردار است . نحوه نورپردازی فضای داخل فست فود ، نوع میز و صندلی‌ها و چیدمان آن‌ها ، تابلوها و تزیینات مورد استفاده و نمای بیرونی ساختمان فست فود از جمله انتخاب هایی است که برای هزینه‌های دکوراسیون و تخمین هزینه راه اندازی فست فود باید مورد توجه

قرار داد.

4)هزینه حقوق کارکنان و بیمه:

در هنگام تاسیس یک فست فود جدید باید هزینه‌های مربوط به پرسنل فست فود از جمله سرآشپز، کمک آشپز، گارسن، نظافتچی، پیتزازن، صندوقدار، حسابدار، پیک موتوری و … را در نظر گرفت.

این هزینه‌ها شامل حقوق پرسنل ، پاداش‌ها و بیمه پرسنل است . و باید توجه داشته باشیم که در صورت استخدام پرنسل تازه‌کار و کم تجربه باید هزینه‌هایی جهت آموزش به آن‌ها در نظر گرفته شود.

5) هزینه نگهداری و تعمیرات تجهیزات آشپزی و مغازه:

در هنگام تخمین هزینه راه اندازی فست فود باید مبلغ دیگری را به هزینه‌های تعمیرات و نگهداری تخصیص دهید. دستگاه‌های

و تجهیزات مورد استفاده در آشپزخانه فست فود قطعا باید به صورت دوره‌ای مورد وارسی قرار گرفته تا از بروز مشکلات برای آن‌ها جلوگیری شود.

علاوه بر آن در صورت خرابی یک دستگاه ، هم هزینه تعمیر باید در نظر گرفته شود و هم هزینه‌هایی را برای فرصت از دست رفته در فروش را لحاظ کرد. از این رو ، طراحی یک برنامه دوره‌ای و منظم برای بازرسی دستگاه‌ها و رفع ایرادات و اشکالات احتمالی آن‌ها بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند هزینه‌های فست فود را تا مقدار فراوانی کاهش دهد.

6) هزینه خرید و نگهداری مواد اولیه:

هزینه تهیه مواد اولیه باید قطعا در برآورد هزینه راه ‌اندازی فست فود قرار داده شود.

برآورد هزینه‌های مواد اولیه به خصوص برای فست فودهایی که تازه تاسیس هستند کار پیچیده ای است. دلیل این موضوع عدم آگاهی کامل از میزان تقاضا برای محصولات است . اگر مواد اولیه بیشتر از مقدار تقاضا خریداری و تهیه شود باید علاوه بر پرداخت هزینه بیشتر برای مواد اولیه ، هزینه‌ای را هم برای نگهداری و مراقبت از مواد اولیه مازاد را در نظر گرفت. و اگر هم مواد اولیه کمتر از میزان تقاضا خریداری شود هزینه‌های فرصت فروش از دست می رود.

7)هزینه نرم‌افزار و اپلیکیشن مدیریت فست فود:

امروزه استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای رستورانی افزایش یافته است.

در نتیجه اکثر رستوران‌ها و فست‌فودها برای رونق و فروش کار خود از این نرم‌افزارها استفاده می‌کنند.

به مدیران فست‌فودها و افرادی که قصد تاسیس یک فست‌فود جدید را دارند پیشنهاد می‌شود که حتما از این نرم‌افزارها استفاده کنند و در هنگام برآورد هزینه راه اندازی فست فود هزینه‌های مربوط به این نرم‌افزارها را نیز در نظر بگیرند.

Ø نکات مهم دیگری را هم در راه اندازی فست فود باید در نظر گرفت و همچنین هزینه های مربوط به آن را باید لحاظ کرد که در زیر به آن اشاره می شود:

· یکی از دشواری‌های شغل مدیریت فست فود حساسیت آن در زمینه سلامت مردم است.

· در یک فست فود یا رستوران همیشه باید مسائل بهداشتی به بهترین نحو رعایت شوند تا از بروز مشکلات جلوگیری شود.

· باید دقت کرد که این شغل از جمله مشاغلی است که تعطیلی برای آن وجود ندارد و مردم انتظار دارند که همیشه فست فود در دسترس باشد. درنتیجه باید بدانید که این شغل علاوه بر هزینه‌های زیاد سختی‌های فراوانی را هم دارد.

· پرسنل مخصوصا مدیران مجموعه‌های غذایی همیشه باید تلاش کنند که مودب و خوش برخورد باشند . در غیر این صورت باید بدانند که نمی‌توانند به موفقیت دست پیدا کنند.

· در حال حاظر برای راه‌اندازی کسب و کارهایی این چنینی تنها سرمایه اولیه لازم نیست بلکه قطعا باید ایده جدید و خلاقانه‌ای ارائه داد . رقابت در صنف رستوران‌ها و فست فودها بسیار دشوار است و کسانی در این رقابت موفق و پیروز خواهد شد که از ایده‌ها و فکرهای نو و جدیدی استفاده کنند.

 

خطوط تولید مورد بررسی:

برگر – ساندویچ

پیتزا

برگر – ساندویچ – پیتزا

سوخاری

برگر – ساندویچ – پیتزا – سوخاری

منو ایتالیایی

کافی شاپ

در لیست موارد فوق تجهیزات مورد نیاز برای پیش غذاها و نوشیدنی ها لحاظ گردیده است.

 

خط تولید برگر – ساندویچ :

· هود : بهتر است از هود تمام استیل، دو جداره، با فیلتر S، دارای سیستم روشنایی ، شیر تخلیه چربی و ورق یک میل استفاده شود.

· سینک ظرف شویی : بهتر است از سینک دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده شود.

· آبچکان: بهتر است از آبچکان تمام استیل ، دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده شود.

· میز کار : بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق ، به جای نئوپان استفاده شود.

· تاپینگ : بهتر است از تاپینگ های تمام استیل ، با ورق یک ، تمام تزریق ، موتور دانفوس ( سکاپ) استفاده نمایید.

· تستر نان مک دونالدی

· چهار شعله امریکن استایل با میز

· زغالی بررگر امریکن استایل با میز

· گریل ساندویچ امریکن استایل با میز

· سرخ کن سیب زمینی با ولو هنی پنی امریکن استایل

· یخچال : بهتر است از یخچال های تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· فریزر : بهتر است از فریزر تمام تزریق ، با ورق یک ، همچنین موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· سیستم جامع حسابداری شامل کامپیوتر، نرم افزار ، پرینتر ، فراخوان و

· کانتر : حتما جانمایی صندوق و استوک کانتر را انجام بدهید و در صورت داشتن دستگاه پست میکس نیازهای تاسیساتی را در نظر بگیرید.

· شوت ساندویچ.

· شوت سیب زمینی.

· اکسسوری جامع و کامل.

 

خط تولید پیتزا:

· هود : بهتر است از هود تمام استیل ، دو جداره و ورق یک میل استفاده شود البته هود پیتزا خشک و متفاوت می باشد.

· سینک ظرف شویی : بهتر است از سینک دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده نمایید.

· آبچکان : بهتر است از آبچکان تمام استیل ، دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده نمایید.

· میز کار : بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق، به جای نئوپان استفاده نمایید.

· کالباس بر : حتما از کالباس بر هایی با تیغه بزرگتر از ۲۷٫۵ استفاده نمایید.

· تاپینگ : بهتر است از تاپینگ های تمام استیل ، با ورق یک ، تمام تزریق ، موتور دانفوس ( سکاپ) استفاده شود.

· خمیر گیر

· خمیر پهن کن

· قالب پیتزا ( حتما از قالب هایی که چهار لایه تفلون دارند استفاده نمایید)

· فر پیتزا :بهتر است برای فست فود از فرهای ریلی استفاده نمایید.

· میز برش پیتزا

· چهار شعله امریکن استایل با میز

· سرخ کن سیب زمینی با ولو هنی پنی امریکن استایل

· یخچال : بهتر است از یخچال های تمام تزریق ، با ورق یک ، و همچنین موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· فریزر :بهتر است از فریزر تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· سیستم جامع حسابداری شامل کامپیوتر، نرم افزار ، پرینتر ، فراخوان و

· کانتر ( حتما جانمایی صندوق و استوک کانتر را انجام بدهید و در صورت داشتن دستگاه پست میکس نیازهای تاسیساتی را در نظر بگیرید.)

· شوت سیب زمینی

· اکسسوری جامع و کامل

 

خط تولید ساندویچ – برگر – پیتزا :

· هود : مناسب تر است از هود تمام استیل ، دو جداره و با فیلتر S، دارای سیستم روشنایی ، شیر تخلیه چربی و ورق یک میل استفاده شود و همچنین برای پیتزا از هود خشک استفاده نمایید.

· سینک ظرف شویی : بهتر و مناسب تر است از سینک دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده شود.

· آبچکان : بهتر است از آبچکان تمام استیل، دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده نمایید.

· میز کار : بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق، به جای نئوپان استفاده نمایید.

· تاپینگ :بهتر است از تاپینگ های تمام استیل ، با ورق یک ، تمام تزریق و موتور دانفوس ( سکاپ) استفاده نمایید.

· تستر نان مک دونالدی

· چهار شعله امریکن استایل با میز

· زغالی بررگر امریکن استایل با میز

· گریل ساندویچ امریکن استایل با میز

· سرخ کن سیب زمینی با ولو هنی پنی امریکن استایل

· خمیر گیر

· خمیر پهن کن

· قالب پیتزا : حتما از قالب هایی که چهار لایه تفلون دارند استفاده نمایید.

· فر پیتزا : بهتر است برای فست فود از فرهای ریلی استفاده نمایید.

· میز برش پیتزا

· یخچال : بهتر است از یخچال های تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده نمایید.

· فریزر : بهتر است از فریزر تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده نمایید.

· سیستم جامع حسابداری شامل کامپیوتر، نرم افزار ، پرینتر ، فراخوان و

· کانتر :حتما جانمایی صندوق و استوک کانتر را انجام بدهید و در صورت داشتن دستگاه پست میکس نیازهای تاسیساتی را در نظر بگیرید.

· شوت ساندویچ

· شوت سیب زمینی

· اکسسوری جامع و کامل

 

خط تولید مرغ سوخاری :

· هود : بهتر است از هود تمام استیل ، دو جداره ، با فیلتر S، دارای سیستم روشنایی ، شیر تخلیه چربی و ورق یک میل استفاده شود.

· سینک ظرف شویی : بهتر است از سینک دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده نمایید.

· آبچکان : مناسب تر است از آبچکان تمام استیل ، دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده شود.

· میز کار : بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق ، به جای نئوپان استفاده شود.

· سرخ کن سیب زمینی با ولو هنی پنی امریکن استایل.

· مریناتور : بهتر است از مریناتورهای تحت خلاء استفاده نمایید.

· بردینگ : بهتر است از بردینگ موتوردار دو لگن استفاده نمایید.

· دیس پلی : بهتر است از دیس پلی های با کیفیت استفاده شود.

· سرخ کن مرغ سوخاری : بهتر است از سرخ کن هایی استفاده نمایید که دارای گارانتی رسمی باشد.

· یخچال : بهتر است از یخچالهای تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· فریزر : بهتر است از فریزر تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· سیستم جامع حسابداری شامل کامپیوتر ، نرم افزار ، پرینتر ، فراخوان و

· کانتر : حتما جانمایی صندوق و استوک کانتر را انجام بدهید و در صورت داشتن دستگاه پست میکس نیازهای تاسیساتی را در نظر بگیرید.

· شوت سیب زمینی

· اکسسوری جامع و کامل

 

خط تولید ساندویچ – برگر – پیتزا – سوخاری :

· هود : بهتر است از هود تمام استیل ، دو جداره و با فیلتر S، دارای سیستم روشنایی ، شیر تخلیه چربی و ورق یک میل استفاده شود و البته برای پیتزا حتما از هود خشک استفاده نمایید.

· سینک ظرف شویی : بهتر است از سینک دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده شود.

· آبچکان :بهتر است از آبچکان تمام استیل و دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده شود.

· میز کار : بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق ، به جای نئوپان استفاده شود.

· تاپینگ: بهتر است از تاپینگ های تمام استیل ، با ورق یک ، تمام تزریق ، موتور دانفوس ( سکاپ) استفاده شود.

· تستر نان مک دونالدی

· چهار شعله امریکن استایل همراه با میز

· زغالی بررگر امریکن استایل همراه با میز

· گریل ساندویچ امریکن استایل همراه با میز

· سرخ کن سیب زمینی با ولو هنی پنی امریکن استایل

· خمیر گیر

· خمیر پهن کن

· قالب پیتزا ( حتما از قالب هایی که چهار لایه تفلون دارند استفاده نمایید)

· فر پیتزا : بهتر است برای فست فود از فرهای ریلی استفاده نمایید.

· میز برش پیتزا

· مریناتور : بهتر است از مریناتورهای تحت خلاء استفاده نمایید.

· بردینگ : بهتر است از بردینگ موتوردار دو لگن استفاده نمایید.

· دیس پلی : بهتر است از دیس پلی های با کیفیت استفاده نمایید.

· سرخ کن مرغ سوخاری : بهتر است از سرخ کن هایی استفاده نمایید که دارای گارانتی رسمی و معتبر باشد.

· یخچال : مناسب تر است از یخچال های تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· فریزر : بهتر است از فریزر تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· سیستم جامع حسابداری شامل کامپیوتر ، نرم افزار ، پرینتر ، فراخوان و

· کانتر : حتما جانمایی صندوق و استوک کانتر را انجام بدهید و در صورت داشتن دستگاه پست میکس نیازهای تاسیساتی را در نظر بگیرید.

· شوت ساندویچ

· شوت سیب زمینی

· اکسسوری جامع و کامل

 

خط تولید غذا های فرنگی – ایتالیایی:

· هود : بهتر است از هود تمام استیل ، دو جداره و همپنین با فیلتر S، دارای سیستم روشنایی ، شیر تخلیه چربی و ورق یک میل استفاده شود و حتما برای پیتزا از هود خشک استفاده نمایید.

· سینک ظرف شویی : بهتر است از سینک دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده نمایید.

· آبچکان : بهتر است از آبچکان های تمام استیل ، دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده شود.

· میز کار: بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق ، به جای نئوپان استفاده نمایید.

· تاپینگ : بهتر است از تاپینگ های تمام استیل ، با ورق یک ، تمام تزریق ، موتور دانفوس ( سکاپ) استفاده شود.

· چهار شعله امریکن استایل با میز

· زغالی بررگر امریکن استایل با میز

· گریل ساندویچ امریکن استایل با میز

· سرخ کن سیب زمینی با ولو هنی پنی امریکن استایل

· خمیر گیر

· خمیر باز کن ( البته می توانید با دست نیز این خمیر را باز نمایید)

· قالب پیتزا : بهتر است از توری استفاده نمایید.

· فر پیتزا : بهتر است برای رستوران های ایتالیایی از فر صندوقی یا تنور استفاده نمایید.

· میز برش پیتزا

· یخچال : بهتر است از یخچال های تمام تزریق ، با ورق یک ، موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· فریزر : بهتر است از فریزر تمام تزریق ، با ورق یک ، همچنین موتور دانفوس با قابلیت تحرک قفسه ها و سیستم گردش هوای داخل استفاده شود.

· سیستم جامع حسابداری شامل کامپیوتر ، نرم افزار ، پرینتر ، فراخوان و

· کانتر ( حتما جانمایی صندوق و استوک کانتر را انجام بدهید و در صورت داشتن دستگاه پست ، میکس نیازهای تاسیساتی را در نظر بگیرید.

· پاستا پز

· شوت سیب زمینی

· اکسسوری جامع و کامل

 

خط تولید کافی شاپ :

· هود : بهتر است از هود های تمام استیل ، دو جداره ، با فیلتر S، دارای سیستم روشنایی ، شیر تخلیه چربی و ورق یک میل استفاده شود و البته برای پیتزا حتما از هود خشک استفاده نمایید.

· سینک ظرف شویی : بهتر است از سینک های دولگن تمام استیل با ورق یک و یک تکه استفاده نمایید.

· آبچکان :بهتر است از آبچکان تمام استیل ، دیواری با ابعاد منطبق بر سینک استفاده شود.

· میز کار : بهتر است از میز کارهای تمام استیل با استفاده از سیستم تزریق ، به جای نئوپان استفاده شود.

· دستگاه اسپرسو : با توجه به ظرفیت مجموعه می توانید از تک ، دوبل یا سه کروپ استفاده نمایید.

· آسیاب قهوه

· گل خامه زن

· یخچال

· فریزر بستی

· سیستم جامع حسابداری

· کانتر

· اکسسوری جامع و کامل

قیمت تجهیزات آشپزخانه به تفکیک خطوط چقدر است ؟ قیمت تجهیزات آشپزخانه را بصورت مجزا می توان در گستره وسیعی آورد ولی حتما باید در نظر داشته باشید که گاها استفاده از ماشین آلات فوق پیشرفته قیمت تجهیزات آشپزخانه را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد. و استفاده از تجهیزات بی کیفیت نیز قیمت تجهیزات را پایین خواهد آورد.

· برگر – ساندویچ: ۶۰

· پیتزا: ۷۰

· برگر – ساندویچ – پیتزا: ۸۵

· سوخاری: ۸۵

· برگر – ساندویچ – پیتزا – سوخاری: ۱۵۰

· منو ایتالیایی: ۹۵

· کافی شاپ: ۴۰

هزینه های دکوراسیون فست فود چقدر است ؟ هزینه دکوراسیون فست فود معمولا بعد از طراحی سه بعی تعیین می گردد، و نمی توان به طور تقریبی نیز اعدادی مثل متری یک میلیون تومان را برای آن برآورد نمود ، زیرا اساس و بنیان و وضعیت موجود هر مجموعه متفاوت است.

آیا خرید برند های مطرح در فست فود پیشنهاد می شود؟

با توجه به گسترش صنعت بردینگ در کشور عزیزمان ایران و هجوم سرمایه گذاران برای خرید برند فست فود و استفاده از تابلوی آنها مشکلات فراوانی را برای سرمایه گذاران فست فود در این حوزه به وجود آورده اند ،که در مطلب زیر به گوشه ای از این موارد اشاره می گردد.

· عدم اتخاذ استراتژی صحیح منطقه ای: با توجه به وسعت و پهنای کشور عزیزمان ایران و ضریب جینی قابل توجه که سطوح درآمدی وسیعی را در جامعه شامل می شود، قابل تامل و بررسی است که آیا می توان تجربه فست فود موفق را به تمامی نقاط و با شرایط گوناگون و متفاوت تعمیم داد.

· حجم سرمایه های متفاوت :در بسیاری از برند ها دیده می شود سطح سرمایه گذاری در شعب آن ها قابل مقایسه با یکدیگر نمی باشد ،که این موضوع مهم با دو معضل عدم استفاده از پتانسیل و همچنین فشار کاذب همراه می باشد.

· پشتیبانی ضعیف :با توجه به عدم وجود دانش شبکه در اکثر برندهای موجود چنین چیزی دور از انتظار نمی باشد.

· مشکلات حقوقی:با توجه به جدید و تازه بودن این صنعت در کشور عزیزمان ایران و به رغم تلاش فراوان مسئولان ، هنوز راه طولانی برای حمایت از شما وجود دارد. این مطلب تقریبا شبیه پرداخت پول بدون دریافت ضمانت های معتبر و کافی می باشد.

· …هیچ تعهدی برای موفقیت شما با خرید برند وجود ندارد. گاها با خرید برند آنقدر نرخ بازگشت سرمایه طولانی می گردد که پروژه از توجیه خارج می گردد. آنجا مشکلات اوج می گیرد که برندهای جعلی با قیمت های بالای ۲۰۰ میلیون تومان و هزینه های فراوانش نقش برآب می شود.

تجربه ناکافی سرمایه گذاران برند در راه اندازی فست فود ها و رستوران ها و عدم استفاده از خِبرگان فست فود مشکلات را دو چندان نموده است.

شاید صرف هزینه بسیار کمتری برای راه اندازی فست فود و تبلیغات مناسب راه موفقیت را برای شما هموار می گرداند. و در کنار این آیتم بسیار با ارزش توان توسعه و پیشرفت که برای سرمایه گذاری شما محفوظ است قابل نادیده گرفتن نیست.

البته گاهی در شبکه های اجتماعی صحبت از حضور برندهای قدرتمند جهانی در کشور عزیزمان ایران می گردد، که متاسفانه بنا به جعلی و بی پایه و اساس بودن آنها چیزی جز تباهی و ضرر برای افراد ناآگاه به همراه ندارد.

البته در اینجا اطلاعاتی به صورت کمی داده شد ولی دقت و صحت این اطلاعات اصلا مناسب و مکفی برای تکمیل پازل سرمایه گذاری شما نمی باشد.

برای این موضوع ما پیشنهاد می کنیم شما از خدمات مشاوره ای که به صورت جامع و کامل در برگیرنده نیازهای شما باشد استفاده نمایید.

گروه تخصصی راه اندازی فست فود و کافی شاپ و رستوران مرسا تجهیز پیشگام پیشرو و نو آور در طراحی و راه اندازی فست فود و کافی شاپ های مدرن و همچنین رستوران های با کیفیت در کشور.

 

چگونه هزینه راه اندازی یک رستوران را تخمین بزنید :

1 ) مکان رستوران

هزینه ی مکانی که برای رستوران در نظر گرفته اید به چند عامل بستگی دارد . مثلا :

محله ای که می خواهید رستوران را راه اندازی و تاسیس کنید در کدام یک از مناطق شهرتان است . مناطقی که قیمت مسکن در آن جا بالا است یا در مناطق متوسط و ضعیف تر می خواهید اقدام به این کار بکنید ؟و یا در هر نقطه از ایران متغیر است به عنوان مثال رهن و اجاره یک ملک ۳۰۰ متری ۲ طبقه در استان خوزستان در شهر بهبهان میتواند از یک مغازه ۳۰ متری در شهرک غرب تهران ارزان تر شود . به همین دلیل میتوان ملک را مهم ترین عامل در براورد هزینه راه اندازی رستوران در نظر

گرفت.

آیا شما قصد خریدن این مکان را دارید یا می خواهید اجاره کنید ؟
میزان خروجی شما چقدر است ؟ این موضوع بر روی متراژ انتخابی شما تاثیرگذار است .
با پاسخ به سوالات بالا هزینه ی تقریبی مکان رستوران را می توانید تخمین بزنید . با توجه به سطح و میزان بزرگی رستوران باید متراژ مورد نیاز را در نظر بگیرید . در این متراژ فضای کافی برای سالن سرو و پذیرایی و هم چنین فضایی بابت انباری ، سردخانه ، آشپزخانه ، رختکن و محل استراحت پرسنل و … باید لحاظ شود .

2 ) تجهیزات آشپزخانه:

آشپزی در سطح آشپزخانه ی یک رستوران قطعا نیاز به تجهیزات و وسایل دارد که پاسخگوی تنوع غذایی در یک وعده و هم چنین خروجی به میزان بالا باشد . با توجه به منوی غذایی رستوران و هم چنین میزان خروجی تجهیزات آماده سازی ، پخت ، نگهداری و شستشوی مختلفی نیاز است . این تجهیزات می تواند شامل تجهیزات بزرگ مثل اجاق گاز ، یخچال ، گرمخانه غذا و …. و هم چنین تجهیزات کوچک مانند ظروف سروغذا ، سیخ کباب و … باشد . شما می توانید با کسب آگاهی و مشورت با متخصصین در این زمینه تجهیزات مناسبی را انتخاب کنید. حتما به کیفیت ساخت و مواد اولیه تجهیزات آشپزخانه صنعتی توجه کنید . این امر مانع از تکرار خرید تجهیزات طی چند سال آینده می شود و نهایتا باعث صرفه جویی در هزینه های شما می گردد .

و همچنین می توانید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید وسایل آشپزخانه و تجهیزات رستوران را بخرید یا در صورت امکان ، امانت بگیرید یا اجاره کنید. . امانت گرفتن یا اجاره کردن ، هزینه های اولیه را کمتر می کند و می توانید این امکان را داشته باشید که اگر تجارت تان رونق گرفت ، سپس شروع به خرید وسایل آشپزخانه و تجهیزات رستوران کنید

حتی می توانید تجهیزات رستوران یا لوازم اولیه فست فود را سالم و با کیفیت به صورت دست دوم تهیه و خریداری کنید تا قیمت کمتری هزینه شود اما یقیین داشته باشید لوازم جدید و تازه تجهیزات آشپزخانه صنعتی با صرف هزینه بیشتر ، کیفیت و کارایی بیشتری نیز برای شما و رستوران شما خواهد آورد.

3 )دکوراسیون :

یکی از موضوعات مهم در جلب توجه مشتری ، دکوراسیون خوب و مشتری پسند است . از این موضوع غفلت نکنید و حتما به آن توجه کنید . و همچنین هزینه های مربوط به مبلمان ، طراحی و نقشه کشی داخلی، رومیزی و تجهیزات دستشویی را مورد توجه قرار بدهید . لزومی ندارد دکوراسیون رستوران بسیار لاکچری با هزینه های بالا باشد . شما با صرف کردن یک هزینه ی منطقی می توانید به جذب مشتری و کسب درآمد بیشتر به خودتان کمک کنید . هزینه ی این بخش از راه اندازی رستوران نسبتا به سایر هزینه ها که تکرار پذیر هستند تقریبا کم و با توجه به تاثیری که بر روی درآمد دارد معقول به نظر می رسد . و حتما قبل از اقدام به خرید ، قیمت ها رو با هم مقایسه کنید . اگر یقین دارید که دقیقا چه می خواهید ، مدل های متفاوت را با هم مقایسه کنید تا هزینه ها دقیقا مشخص شود .

 

 

دکوراسیون رستوران و فست فود
دکوراسیون رستوران

 

4 )تهیه مجوزهای لازم :

مجوزها را فراموش نکنید. برای راه اندازی رستوران حتما می بایست مجوزهای مختلفی را دریافت کنید. هزینه هایی که برای تهیه مجوزهای لازم برای تاسیس رستوران مورد نیاز است را لحاظ کنید به طور حتم ، هزینه مجوزها در استان های مختلف ممکن هست متفاوت از هم باشند از مجوز ساختمان گرفته تا مجوز کسب و کار و بهداشت… . پیشنهاد می شود در این قسمت هزینه های مربوط به انواع بیمه ها را نیز بگنجانید .از جمله هزینه های بیمه حوادث، آتش سوزی و یا سرقت را نیز حتما در نظر بگیرید .

5 )حقوق پرسنل :

حقوق کارکنان و پرسنل یکی از هزینه های ثابت و مشخص رستوران است . با توجه به عنوان شغلی و سطح حرفه ای بودن آن ها ، حقوق تعریف شده ای وجود دارد . تعداد پرسنل و شغل آن ها تعیین کننده ی هزینه ای هست که شما برای این بخش باید در نظر بگیرید . خود شما که در واقع مدیر رستوران هستید جزئی از پرسنل رستوران محسوب می شوید .پس برای خودتان نیز حقوقی متعارف لحاظ کنید .و در نظر داشته باشید اگر خودتان هرگز نمی توانید در رستوران حاضر باشید ، باید یک مدیر قوی و با تجربه رو جایگزین خود کنید .

6 ) رقابت با رستوران های مشهور:

در نظر داشته باشید که آیا رستورانی که می خواهید افتتاح کنید ، می تواند با رستوران های بزرگ و مشهور شهر رقابت داشته باشد یا خیر. به رستوران های مختلف مراجعه کنید و با مدیران آنها صحبت کنید و از تجربه های آنها استفاده کنید .

7 ) هزینه تامین مواد اولیه و نوشیدنی ها :

هزینه های متفاوت و ناپایدار مربوط به مواد اولیه غذایی برای رستوران را نیز در نظر بگیرید. مواد اولیه غذایی در رستوران یا باید به صورت تازه مصرف شود و یا اینکه می توان آن ها را به مقدار بیشتری تامین و در انبار نگهداری کرد . برنج ، روغن ، حبوبات و… جز آن دسته از مواد غذایی هستند که لزومی به تازه بودن آن ها نیست . البته این به آن معنا نیست که شما می توانید برای چند سال آن ها را در انبار نگهداری کنید . به هر حال این محصولات هم دارای یک تاریخ حداکثری جهت حفظ کیفیت هستند . اما برخی از مواد غذایی مانند گوشت ، مرغ ، سبزیجات و …. باید تازه باشند . که باز هم با توجه به میزان خروجی و تعیین مقدار نیازتان می توان هزینه ی مواد اولیه را به صورت تقریبی محاسبه کرد .

8 ) هزینه های بازاریابی و تبلیغات :

شما در ابتدای راه اندازی رستورانتان به منظور معرفی خودتان در منطقه و هم در ادامه مسیر نیاز به مشتریان جدید دارید . قطعا برای جذب مشتری باید به فکر تبلیغات و بازاریابی های مختلف باشید . برای تبلیغات رستوران خودتان از جمله هزینه لوگو ، هزینه منو ، هزینه تبلیغات و کوپن تخفیف ، هزینه چاپ کارت ویزیت برنامه ریزی کنید و بر اساس برنامه ی چیده شده هزینه ی لازم را محاسبه کنید . برخی از روش های تبلیغاتی شاید خیلی موثر و درآمد زا نباشند و صرفا باعث افزایش هزینه های شما شوند . با توجه به جایگاه رستوران ، موقعیت محلی و… اقدام به صرف هزینه های لازم و ضروری کنید .

9 ) هزینه های جانبی:

علاوه بر موارد مذکور که تقریبا می توان رقم ثابتی را برای آن ها در نظر گرفت شما باید مبلغی را به صورت مجزا بابت هزینه های پیش بینی نشده و متغیر در نظر بگیرید . هزینه های تعمیراتی ، قبوض خدماتی ( آب ، برق ، گاز و تلفن ) جز هزینه های متغیر هستند . تقریبا می توان 5-10 درصد از هزینه های فوق را به عنوان یک هزینه ی جداگانه در نظر گرفت و به مبالغ فوق اضافه کرد.

و در آخر به این نکته توجه کنید که برنامه ای برای ساعات کاری رستوران خود تهیه کنید و همچنین برای آن ، روز تعطیلی در نظر بگیرید.

موارد گفته شده در رابطه با برآورد هزینه راه اندازی رستوران تنها گوشه ای از مواردی است که میتوان بیان کرد…. به همین دلیل و دلایل بسیار دیگر متاسفانه خیلی از افرادی که در این صنعت بدون پشتوانه نگاهی کارشناسانه ، سرمایه گذاری میکنند در کمتر از یکسال احساس عدم موفقیت کرده و از این صنعت خارج می شوند…

شرکت مرسا تجهیز پیشگام با بیش از چندین سال تجربه در زمینه تجهیز و راه اندازی رستوران و با توجه به شناخت از جزییات بازار این صنعت می تواند در ابتدا به الگوهای عملی شما کمک کرده و در نهایت با کارشناسی دقیق برآورد هزینه راه اندازی رستوران و … را با وجود انعطاف و جابه جایی هزینه ها و عوامل دیگر خدمت شما ارایه کند…

کارشناسان شرکت در تمام نقاط کشور حضور پیدا می کنند و از صفر تا صد پروژه رستوران را پس از برآورد هزینه راه اندازی رستوران ، اجرایی می کنند. ولی به طور میانگین هزینه متوسط راه اندازی رستوران در اثر عوامل مختلف تغییر خواهد کرد.

احتمال شکست رستوران پس از راه اندازی :

زمانی که يك رستوران به ناکامی نزديك مي شود يا در حال ضرر دیدن است دلایل فراوانی در اين امر دخيل هستند و ميتوان آن ها را بررسي كرد :

یکی از این دلایل می تواند موقعیت رستوران باشدكه در داخل يا خارج از شهر قرار گرفته ، در منطقه ای اداري نشين يا تفريحي قرار گرفته ، نوع عذايي كه سرو مي شود ، نحوه رسيدگی به مشتري ها و برخورد پرسنل با آنها و همچنین بهداشت و … كليه مطالب بالا ٢٠٪ و مديريت اشتباه ٨٠٪ شكست و ناکامی يك رستوران را تشكيل مي دهد.

اداره و مديريت كردن يك رستوران كار بسيار سخت و پیچیده و دشواری است. خيلي (تقريبا٦٠٪) از رستوران ها در سه سال اول تاسيس با شكست روبه رو مي شوند . اين عدد در زمان بحران وآشفتگی اقتصادي افزایش پيدا مي كند زيرا در این موقعیت پول فراوانی دردست مردم نيست تا بتوانند براي غذاخوردن در رستوران ها و… هزینه كنند.

اما همه شکست‌ها و ناکامی های یک رستوران غیرقابل پیشگیری نیستند. ما با شناسايي همه واحد‌های کاری رستوران از جمله دخل و خرج آن ، به شما کمک می کنیم در زمان بحران نتیجه بهتر و مفیدتری داشته باشید:

همچنین باید بدانیم که پشتکار و تلاش و ابتکار و نوآوری عواملی هستند که می تواند به شما در کسب و کارتان کمک مفیدی کنند .

 

در اینجا با شش راه برای نجات و بازگرداندن دوباره سود به رستوران آشنا شوید.

 

 

 

بازگرداندن دوباره سود به رستوران و فست فود
بازگرداندن دوباره سود به رستوران

 

 

1) بررسی دقیق

زمانی که مقدار پول کم باشد، شما سعی می کنید با همین مقدار کم سرمایه و هر آنچه در بانک دارید به نحوی تردستی کنید، تا بتوانید شرایط نامساعد را اداره کنید. درواقع تلاش می کنید تا از حساب ‌و کتاب دقیق سرپیچی کرده و از بررسی جلوگیری کنید

این زمان ، زمانی بسیار حساس و بحرانی است تا با ‌دقت هر چه تمام‌تر عملکرد کلی و مالی رستوران را به چالش بکشید.

یک رستوران می‌تواند با میزانی کم‌درآمد شکست بخورد و هم می‌تواند با میزان زیاد پولی که خرج می‌کند . و هم ترکیبی از این دو اشتباه.

مسیر درآمدزایی ، میزان درامد و بقیه هزینه‌هایی که مصرف می‌کنید نیاز دارد تا شما بر روی آن‌ها کار و فکر کنید.

2) بشنوید

اگر شما در حال نظارت شکست رستوران هستید ، بهتر است فورا دلیل این شکست را پیدا کنید. شاید شبکه‌های اجتماعی در این موضوع به شما کمک فراوانی کند ، با جستجو کردن نظرات و پیشنهادات مشتریان به انواع مختلف و اینکه در مورد رستوران شما چه فکر می‌کنند بتوانید نقاط ضعف رستورانتان را پیدا کنید. بهترین راه صداقت و روراستی است.

شاید حقیقت تلخ باشد اما یکی از راه‌هایی است که ممکن است شما را از شکست خوردن نجات دهد . نظرات همیشه به این مفهوم نیست که کار شما مشکل دارد و غلط است ، اما اگر بیشترین تعداد پیشنهادات منفی بود و همه در یک جهت باشند بهتر است حداقل در مرحله اول آن یک مشکل را برطرف سازید تا دوباره به کسب و کار خود برگردید.

پس ، از جمله کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که به مشتریان خود این اجازه رو بدهید که چه در رستوران و چه به‌صورت مجازی نظرات و پیشنهادات خودشان را به شما برسانند و این اطمینان را به آن‌ها بدهید که نظراتشان حتما شنیده می‌شود. باید راه انتقاد و اعتراض کردن را باز بگذارید.

3) تمرکز بر روی هزینه غذا

هزینه‌ی غذا دلیل ساخت و هم دلیل شکست یک رستوران است : این عامل از مهم‌ترین جزییات سودآوری رستوران است. اینکه چقدر هزینه بابت هر منوی غذایی می شود از اهمیت خاصی برخوردار است.

باید در نظر داشته باشید که هزینه کردن برای یک منو زمانی مفید است که شما توانایی فروش آن را دارید اگر در وضعیت نامساعد فروش قرار دارید بهتر است کمی از هزینه‌ها و تنوع منو کاهش یابد و منو تغییر کند. منو را به صورت ساده‌تر و کم هزینه‌تر تغییر دهید تا بتوانیددرصد فروش را بالاتر ببرید

4) سریع، اما به دقت عمل کنید

به طور معمول اینکه مشتری را به خاطر خالی شدن میز منتظر نگه‌دارید باید بدانید که این روش در حد غم انگیزی اشتباه و غلط است. با این کار کاملا مشتری را پس زده اید.

هر رستورانی یک پیک شلوغی دارد پس خیلی زشت است که مشتری به داخل رستوران بیاید و بعد از یک انتظار طولانی از رستوران بیرون برود. پس هیچ کدام از مشتری ها نباید به مدت طولانی معطل شوند ، نه به این مفهوم که به سمت مشتری حمله‌ور شوید.

بهترین حالت در این شرایط این است که از آن‌ها بخواهید کمی صبر و تحمل کنند و این اطمینان را به آن‌ها بدهید که خیلی سریع جایی برای نشستن آنها آماده می‌شود و حتماً درخواستشان برای سفارش غذا در اولویت قرار می‌گیرد.

سپس میزی که خالی شد را به‌سرعت تمیز کنید و برای نشستن آن را آماده کنید. حتی شده برای آن‌ها یک خدمه ویژه قرار دهید ، تا مشتری متوجه میزان دقت و اهمیت شما شود. تلاش کنید همیشه میز و صندلی اضافی برای این‌گونه شرایط داشته باشید. فروش بیشتر حتی در اندازه کم روز کاری شما را می‌سازد.

5) تعداد پرسنل رستوران را کاهش دهید

شاید برایتان پیش آمده باشد که در رستوران نشستید و چشم در چشم بودن پرسنل با مشتریان را مشاهده می کنید. اینکه چندین نفر خدمه در حال راه رفتن در رستوران باشند یا خیره به مشتری در جایی ایستاده باشند؟

یکی از دلایل زیادی که سرمایه شمارا بعد از هزینه کردن برای غذا به هدر می‌دهد پرسنل است. اگرتصور می‌کنید وجود برخی از پرسنل در بعضی از روزها نیاز نیست آن‌ها را به مرخصی بفرستید این به معنی اخراج نیست بلکه به این معناست که گاهی واقعاً به تعداد زیاد پرسنل نیاز نیست. این کار باعث می‌شود تا هم رستوران خلوت‌تر باشد و هم حقوق یک روز چند خدمه از میزان درامد کلی محاسبه نمی‌شود ولی اگر به طور کلی تصور شما این است که تعداد خدمه زیاد است شاید مجبور باشید تا اخراج کنید.

6) در آشپزخانه چه می‌گذرد

آشپزخانه ، اولین پایه و اساس یک رستوران است . بسیاری از رستوران‌داران ، هنگام تاسیس رستوران ، بیش از هر چیز به قشنگی و زیبایی فضای سرو غذا و معماری آن توجه می‌کنند ، در صورتیکه طراحی و دکوراسیون آشپزخانه ، شامل اصول و روش‌های دقیق و استانداردی است که اگر رعایت نشوند ، هزینه‌های رستوران را بالا می‌برند.

به عنوان مثال ، اگر آشپزخانه رستورانی که به درستی و دقیق طراحی نشده ، به دفعات آشپز خود را در مسیر کار، زمان پخت، دسترسی به تجهیزات آشپزخانه و انبار و … به درد سر می‌اندازد. به این دلیل است که قبل از طراحی رستوران ، می‌بایست فضای آشپزخانه را به درستی طراحی نمود.

توجه کردن به ” اعداد ” در مدیریت کردن رستوران اهمیت ویژه ای دارد . اعداد شما را از شکست و بحران نجات می‌دهد. با ارائه بهترین ها در غذا ، کیفیت ، فضا ، و… مشتریان را به رستوران خود وفادار کنید و پیشرفت رستوران را مشاهده می کنید .

همانطور که از مطالب فوق متوجه شدید صفر تا صد مراحل راه اندازی رستوران ، فست فود و یا کافی شاپ اشاره شد و در هر یک الفبای مخصوص به آن معرفی کردید با این تفاوت که با توجه به نوسانات قیمت و هزینه های سال به سال در خصوص راه اندازی فست فود ، رستوران و یا کافی شاپ خیلی دقیق نمی شود برآورد کرد که مثلاً برای هر کسب و کاری چه مقدار باید سرمایه گذاری کرد اما ما در انتها بطور تخمین برای هریک از کاربری های فوق عددی بابت هزینه ها جهت یک کسب و کار موفق در سال 1400 تعریف می کنیم؛

مثلا برای راه اندازی یک کافی شاپ ، رستوران و یا فست فود در تهران:

1) بابت هزینه اجاره محل از 200 میلیون تا 2 الی 3 میلیارد تومان به بالا جهت رهن و اجاره

2) بابت هزینه طراحی دکوراسیون و مبلمان داخلی از 100 میلیون تومان به بالا در حد میلیاردی

3) هزینه تجهیزات آشپزخانه 250 میلیون تا 2 میلیارد تومان به بالا

4) هزینه حقوق و دستمزد پرسنل سرآشپز سال 1400 از 150 میلیون تومان در سال برای حدود سه نفر تا تعداد بیشتر و حقوق و دستمزدهای توافقی مازاد تا سقف 1 میلیارد تومان به بالا

5) هزینه مواد اولیه جهت طبخ و سرویس دهی از 1 میلیارد تومان (بسته به کیفیت خرید تیم سرآشپز و تدارکات بالا و پایین داشته) به بالا در سال

نکته: توجه فرمایید کلیه رقم های فوق سمپلی از تجربیات و همچنین تخمینی از اعداد مرتبط با صنف مرتبط بوده که حسب کیفیت و حجم کاربری و سلیقه کارفرما و نیز قدرت مالی وی به آن اشاره گردید . باشد که این تجربه برای دوستانی که مطالعه می کنند و قصد راه اندازی چنین کسب و کاری را دارند مفید و مثمر ثمر واقع گردد.

 

 

 

 

 

تهیه کننده: سوفیا الله بخشی