معرفی جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت رستوران و فست‌فود

در این مقاله به معرفی جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت رستوران وفست‌فود خواهیم پرداخت .

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که رستوران‌هایی که از تکنولوژی پیشرفته استفاده می‌کنند رونق فراوانی در کسب و کار آنها انجام می‌شود و جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت رستوران و فست‌فود و فناوری‌ها در سالهای اخیر باعث تغییر و تحول کسب و کارهای رستوران‌ها و فست‌فودها شده است.

 

اولین تکنولوژی در صنعت رستوران و فست‌فود :

سیستم خودکار pos یا پایانه فروش اولین تکنولوژی بود که وارد صنعت رستوران‌داری شد. سیستمی که امروزه شامل انواع نرم‌افزارهای بانکی  و پرداختی و انواع سخت افزارهاست تا مشتری به راحتی بتواند مبلغ خرید خود را انجام دهد. تکنولوژی دریافت الکترونیک پول که توسط شرکت IBM بوجود آمد تحولی بسیار بزرگ در صنعت رستوران‌داری بود.

در ادامه جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت رستوران و فست‌فود روز دنیا را به شما معرفی می‌کنیم:

 

1- استفاده از شبکه‌های اجتماعی (Social Media) :

در حال حاضر 140 میلیون post در شبکه‌های اجتماعی با هشتک food porn گسترش یافته ، و به اشتراک گذاشتن آنها باعث شده تا مشتری‌ها جدا از طعم غذا دنبال ظاهر چشم نواز غذا هم باشند.

1- اینستاگرام: معرفی یک page بیزنسی به عنوان پیج رستوران وفست‌فود شما این فرصت را به شما می‌دهد که در شبکه پر بیننده اینستاگرام بتوانید بیزنس و رستوران خود را به کاربران گسترده این شبکه معرفی نمایید و البته گذاشتن عکس‌هایی از غذاها، منوها، طراحی داخلی رستوران یک راهکار برای جذب مشتریان خواهد بود. یک تحقیق در فرودگاه هیترو از 2هزار مسافر انگلیسی نشان داد که 25 درصد مردم تحت تاثیر عکس‌های شبکه‌های اجتماعی رستورانها، آنها را انتخاب کرده‌اند.

2- You tube : استفاده از شبکه‌ اجتماعی You tube برای معرفی رستوران و فست‌فود و بیزنس و فیلم و عکس غذاها به عنوان یک شبکه اجتماعی فعال و برتر و حضور کاربران زیاد حتماً در راس انتخاب شبکه‌های اجتماعی باید قرار بگیرد.

3- استفاده از دیگر شبکه‌های اجتماعی مهم: بنابر تحقیقات بازاریابی و حضور مشتریان در دیگر شبکه‌ها را به خود رستوران‌دارها واگذار می‌کنیم.

 

 

استفاده از شبکه‌های اجتماعی
استفاده از شبکه‌های اجتماعی در رستوران و فست فود

 

 

2- طراحی وب‌سایت برای رستوران :

طراحی و معرفی یک وب‌سایت حرفه‌ای به رستوران‌دار این توان را می‌دهد که 3 هدف را دنبال کنند:

1. ساختن رابطه و توسعه روابط با مشتری‌ها

2. معرفی رستوران به مردم برای حضور در رستوران و یا کمک به مشتریان جدید برای پیدا کردن رستوران دلخواه خود

3. حضور آنلاین در حوزه دیجیتال

 

3- استفاده از اپلیکیشن‌ها خصوصاً اپلیکیشن‌های اختصاصی آن رستوران برای ارتباط بهتر با مشتریان :

یک رستوران زنجیره‌ای به نام mojo Vita در لندن به همکاری DNAFIT تجربه و تحلیل دقیق وکاملی از مواد اولیه غذایی بکار رفته در غذای رستوران به مشتری ارائه می‌کند و مشتری‌ها می‌توانند با استفاده از آن، غذای کامل را براساس نیازها و سلیقه‌های خود سفارش دهند و مشتری آزادی انتخاب کامل درخصوص هر آنچه که می‌خورد را دارد. این رستوران اعتقاد دارد که سلامت و طعم مناسب برای هر شخص باید خاص او باشد لذا امتیاز دیگری که این اپلیکیشن به مشتری‌ها می‌دهد این است که اجازه این را می دهد که مواد غذایی را که به آن حساسیت دارند برای خود لحاظ کنند تا در مراجعه بعدی این موارد برای آنها در نظر گرفته شوند.

همچنین نصب نرم افزارهای سفارش غذا و ترکیبات و منوهای رستوران ها درگوشی‌های هوشمند باعث استفاده راحت و بهینه بودن و جلوگیری از اتلاف وقت برای مشتری‌ها خواهد بود.

 

4- پایانه‌های لمسی :

این پایانه‌ها که مخصوص هر رستوران انحصاری طراحی می‌شود امکان سفارش و پرداخت سریع را برای مراجعین محترم رستوران فراهم می‌کند.

 

 

پایانه‌های لمسی در رستوران و فست فود
پایانه‌های لمسی در رستوران و فست فود

 

 

5- کیوسک‌های سفارش خودکار :

یکی از جدیدترین و محبوب ترین جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت رستوران و فست‌فود خصوصاً فست‌فودهای مشهور جهان کیوسک‌های سفارش خودکار است. این فناوری برای مشتری ها جذابیت زیادی دارد و سرعت سفارش دهی را افزایش می‌دهد و از صف‌های طولانی جلوگیری می‌کند.

البته در حال حاضر پیشنهادهایی وجود دارد که تکنولوژی کیوسک‌های خودکار به سمتی پیشرفت کنند که بتوانند از تکنولوژی هوش مصنوعی و شناخت افراد استفاده کنند و بتوانند غذای پیشنهادی به مشتری را هم از لحاظ نوع غذا و هم قیمت، با توجه به چهره و صحبت کردن مشتری محاسبه کند و پیشنهاد دهد.

 

 

کیوسک‌های سفارش خودکار در رستوران
کیوسک‌های سفارش خودکار غذا

 

 

6- تبلت‌های رومیزی :

تبلت‌های رومیزی به مشتری امکان سفارش غذا از پشت میز رستوران و فست‌فود را می‌دهد  و سرعت سفارش مشتری را افزایش می‌دهد.

 

7- منوهای دیجیتال :

منوهای دیجیتال که اصولاً روی میز رستوران و فست‌فود نصب می‌شوند اطلاعاتی مثل انواع غذاهای ارائه شده در رستوران، ترکیب غذاها، اطلاعات تغذیه ای، کالری موجود در غذاها، انواع نوشیدنی‌ها را به صورت دیجیتال در جلو دید مشتری‌ها قرار می‌دهند.

 

 

منوهای دیجیتال در رستوران و فست فود
منوهای دیجیتال

 

 

8- بازی‌های ارائه شده در زمان انتظار :

این تکنولوژی جدید که هدف آن بیشتر کودکانی است که به رستوران و فست‌فود می آیند کمک میکند در زمان انتظار تایم غذا ، کودکان را سرگرم بازی می‌کند.

 

9- میزهای دیجیتال :

زمانهای طولانی در صف انتظار ماندن باعث اذیت و نارضایتی مشتریان شده است اما تکنولوژی میز دیجیتال اموری مانند رزرو کردن میز برای مشتری‌ها و پیشنهاد مناسب برای طول مدت نشستن با توجه به ابعاد مهمانی و زمان آن را محاسبه و به اطلاع مشتری‌ها می رساند و از طریق نرم افزار میز دیجیتال زمان دقیق انتظار را از طریق پیامک اطلاع می‌دهد.

 

 

میزهای دیجیتال در رستوران و فست فود
میزهای دیجیتال

 

 

10- هدست‌های واقعیت مجازی :

استفاده از این هدست‌ها باعث می‌شوند که مشتریان این رستوران‌ها بتوانند با استفاده از هدست‌ها غذای خود را در یک فضای دلخواه و رویایی مثلاً فلان جزیره یا کوهپایه میل کنند.

 

11- چاپگرها یا Printerهای سه بعدی :

چاپگرها یا printerهای سه بعدی از فناوری‌هایی هستند که این امکان را به سرآشپزها می‌دهند که غذای خود را به روش Special و منحصر به فرد سرو و ارائه کنند.

 

12- فناوری موسیقی در رستوران :

مهم‌تر از صرف غذا رستوران‌دارها باید خلقیات و روحیات مشتری‌های خود را در نظر داشته باشند و Start up ، Spotily backed در سوئد روشی را ارائه کرد که رستوران‌ها بتوانند لیست پخش موسیقی مخصوص به خود را داشته باشند. این شرکت اذعان داشت که تاثیر موسیقی روی فروش اگر با دقت انجام شود نه به صورت تصادفی، حدود 10 درصد سودآوری را بیشتر می‌کند. در این طرح موسیقی مناسب با استفاده از الگوریتم و پایگاه داده که 45 میلیون نفر در آن حضور دارند انتخاب می‌شود و در مرحله پایانی بهترین و ارزنده‌ترین آهنگ برای هرنام تجاری انتخاب می‌شود و باعث می‌شود رستوران یک موسیقی منحصر به فرد خاص را که حس متناقضی برای مشتریان ایجاد کند ارائه نماید.

 

13- فناوری سینی تایپ کن :

دست‌های کثیف و چرب مخصوصاً اگر منتظر پیام مهمی در وسط غذا باشیم و مجبور به جواب دادن باشیم  یکی از معظلات افراد می باشد. راه حل آسان آن استفاده از یک دستمال کاغذی است، اما رستوران های زنجیره‌ای KFC سینی تایپ کن را ارائه کرده که از طریق کلید قرمز رنگ و بلوتوث به تلفن همراهتان وصل می‌شوید و با دست‌های چرب هم پیام های مهم خود را جواب می‌دهید.

 

14- استفاده از ربات‌های گارسون یا آدم‌های ماشینی :

در این فناوری جدید به جای استفاده از گارسون‌های آدم از ربات‌‎های گارسونی استفاده می‌کنند. اگر چه بسیاری از این ربات‌ها از پس کارهای متنوعی برنمی‌آیند ولی هزینه و مبلغ کمتری نسبت به گارسون‌ها برای رستوران‌دارها دارند. اما دلیل اصلی موفقیت ربات‌های مهمان‌دار سرگرم کننده بودن آنهاست و به آنها به چشم اسباب بازی نگاه می‌کنند. البته قابلیت های اصلی و واقعی ربات‌ها را زمانی می‌فهمیم که رستوران‌های بزرگ چینی حدوداً 30 ربات را به کار گرفته‌اند و روزانه بین 200 تا 250 مشتری را سرویس دهی می‌کنند و حتی تعدادی از آنها هم در آشپزخانه برای تهیه مواد اولیه غذا کمک می‌کنند.

 

 

استفاده از ربات‌های گارسون در رستوران و فست فود
استفاده از ربات‌های گارسون یا آدم‌های ماشینی

 

 

15- تکنولوژی پهپادها :

اما جدا از بخش پرداخت و سفارش، تکنولوژی و فناوری در قسمت‌های دیگر رستوران ها نیز نفوذ کرده است. شرکت مادر گوگل آلفابت قصد دارد با پروژه‌ای به نام (Wing) سرویس حمل غذای گرم را بصورت بیرون بر ارائه کند و در آن غذا از رستوران تحویل گرفته می‌شود و بصورت داغ به مشتری‌ها تحویل داده می‌شود.

 

 

تکنولوژی پهپادها wing در رستوران و فست فود
تکنولوژی پهپادها

 

 

16- بالگردهای کوچک حمل غذا :

تا اینجا به این موضوع اشاره کردیم که رستوران‌دارها فقط توانستند جای گارسون‌ها را با ربات‌ها عوض کنند اما رستورانی در لندن به نام یوسوشی (yo sushi) گارسون‌ها را برای راه انداختن بالگردهای کوچکی که غذا را از آشپزخانه تا سر میز غذا حمل می‌کنند استفاده کرده است. هدف اصلی این رستوران زنجیره‌ای از بکارگیری این بالگردها نشان دادن وزن بسیار کم غذاها و میزان کالری بسیار پایین آنهاست، طریقه کار این گارسون ها به این شکل است که طریق I pad که به اینترنت وصل است بالگرد را هدایت می‌کند و به مقصد می رساند.

 

17- کیوسک‌های طعم خلق کن :

در این سیستم جدید سیستم سفارش و پرداخت که راه اندازی شده به نام طعم خود را خلق کن نام دارد و کیوسکها که اختصاراً CyT نامیده می‌شوند و به مشتری‌ها امکان این را می‌دهد که برحسب علایق و سلایق خود و کالری غذاها، غذا را طراحی و انتخاب کنند.

 

18- در مرحله آخر 6 مرحله تکنولوژی در رستوران‌داری :

این تکنولوژی ها به کاهش زمان هدر رفته و افزایش سوددهی رستوران‌ها کمک شایانی خواهد کرد:

1- نرم افزارهایی برای ایجاد برنامه ریزی کاری یا بهبود برنامه کاری:

امروزه وجود نرم افزارهایی به مدیر رستوران کمک می‌کند که در طی چند ثانیه یک برنامه‌ریزی هفتگی ایجاد و برای کارمندان خود ارسال کند تا از کمبود یا زیاد بودن نیروها در یک شیفت کاری جلوگیری کند و همچنین جهت نظم دادن به حضور کارمندان، درخواست های مرخصی، تعویض شیفت کاری هم از آنها استفاده کنند.

2- تکنولوژی واقعیت های مجازی در استخدام کارمندان جدید:

افرادی که تازه استخدام شده‌اند می توانند به کمک یک نرم افزار و هدفن آموزش های خود را کامل ببینند آنها می‌توانند یک گردش واقعی 360 درجه در محیط کار واقعی داشته باشند و مهارتهای خود را با بازیهای شبیه سازی شده امتحان کنند.

3- نرم افزارهای دیجیتال موجودی انبارها:

امروزه بسیاری از رستوران‌دارها به سیستم انبارداری دیجیتال روی آورده‌اند و کارکنان و مدیران رستوران‌ها می توانند با برنامه های نرم افزاری موجودی انبارها را ببینند و اضافه و کم کنند و از این روش به راندمان و دقت بالاتری برای دسترسی به انبار رستوران داشته باشند.

4- تکنولوژی ابزارهای خرید اتوماتیک:

رستوران‌دارها بهتر است فکر و روان خود را آزاد نگه دارند و اجازه دهند یک سیستم خرید مکانیزه این کار را برای آنها انجام دهد و با وصل کردن این سامانه به نرم افزار انبار به مدیران کمک می‌کنیم که آنها دید بسیار خوبی بر روی موجودی انبار و فروش داشته باشند و در هنگام کاهش بیش از اندازه موجودی انبار، اخطار ارسال می‌شود و سفارش دهی خودکار صورت گیرد.

5- پایانه سفارش دهی کیوسکی یا روی میزی

که به صورت کامل در صفحات قبلی توضیح داده شده است.

6- مدیریت میزهای دیجیتال و سیستم از روی میز اتوماتیک:

این مورد هم دقیق و کامل ارائه شده است.

7- سنسورهای دمای بلوتوثی: استفاده از سیستم مانیتورینگ دما بصورت بلوتوثی یکی از جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت رستوران و فست‌فود و بهترین راه برای آنست که مواد اولیه غذاها و تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات فست فود در دمای مناسبی قرار گیرند و این سنسورها بلوتوثی می توانند بصورت وایرلس اطلاعات مربوط به دما را در فایل مخصوص ایمنی غذا ذخیره کنند بدون اینکه مدیران درگیر این موضوع باشند.

 

 

تکنولوژی های جدید در رستوران و فست فود
استفاده از تکنولوژی های جدید در صنعت رستوران و فست فود

 

 

 

 

فهامه فرح بخش - کارشناس بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

کارشناس بازاریابی محتوایی

ترک نظرات