چگونه بهترین سرآشپز را برای رستوران و یا فست فود خود انتخاب کنیم؟

نقش انتخاب بهترین سرآشپز در موفقیت رستوران و فست فود

نقش بهترین سرآشپز در موفقیت رستوران و فست فود نقش بسیار مهم و انکارناپذیر است. چون از دیدگاه مشتریان نوع غذاها و دستور پخت و کیفیت آن‌ها اصلی‌ترین و مهم ترین عامل موفقیت و برنده شدن یک رستوران یا فست فود است و همه موارد اعلام شده به مدیریت درست و دقیق آشپزخانه و نظم و ترتیب آن و توانایی سرآشپز در پخت و عملکرد آن در رستوران دارد برای اینکه در رستوران و فست فود خود غذاهای خوش مزه و خوش طعم اراِئه کنید حتما نیازمند این هستید که از سرآشپزان فوق حرفه‌ای و متخصص و باتجربه استفاده کنید و حتماً در زمان راه اندازی رستوران و فست فود خود یکی از چالش ها و دغدغه های شما پیدا کردن سرآشپزهای آموزش دیده و حرفه‌ای و قابل اعتماد است و هر چه قدر شما به عواملی مثل دکوراسیون داخلی، تبلیغات و ویژگی‌های دیگر اهمیت دهید ولی غذایی را که ارائه می‌کنید رضایت بخش برای مشتریان نباشد نمی توانید در کار و بیزینس خود موفق باشید.

یک سرآشپز خوب و حرفه‌ای مانند یک اهرم و بازوی مدیر رستوران یا فست فود عمل می کند و با توانایی‌ها و مدیریت صحیح و اصولی آشپزخانه حجم زیادی از مسئولیت را از دوش مدیر رستوران برداشته و کار اداره رستوران را به طور معجزه آسایی آسان تر و کارآمد تر کند.

تاثیر انتخاب سرآشپز در موفقیت رستوران و فست فود
تاثیر انتخاب سرآشپز در موفقیت رستوران و فست فود

 

 

ویژگی‌های یک سرآشپز حرفه‌ای در رستوران وفست فود

1- اصلی‌ترین و مهم ترین ویژگی یک سرآشپز متخصص و حرفه‌ای مسئولیت پذیری و نظم و انضباط در انجام کارهاست.

2- یک سرآشپز متعهد با برنامه‌ریزی به موقع همیشه زمانبندی دقیق و درستی دارد و ساعت ورود وخروج آن به موقع خواهد بود.

3- سرآشپز حرفه‌ای با کمک و همدلی با کارکنان و پرسنل باعث کم شدن فشار کاری از روی مدیر و سرمایه گذار رستوران یا فست فود خواهد شد.

4- یک سرآشپز اخلاق‌مدار وحرفه‌ای با داشتن رفتار و منش حرفه‌ای و مناسب قدرت و توانایی مدیریت وکنترل پرسنل آشپزخانه را داشته و سطح اختلافات و درگیری‌ها را به کم ترین حد ممکن رسانده و باعث ایجاد محیط آرام و صمیمی خواهد شد.

5- سرآشپز حرفه‌ای به پاکیزگی و نظافت اهمیت فوق العاده‌ای می‌دهد و با کنترل و مدیریت پرسنل در زمینه نظافت نقش آفرینی می کند.

6- یک سرآشپزمتعهد با اخلاف و رفتار و شخصیت حرفه‌ای و دانش فردی،کنترل و مدیریت آشپزخانه را در اختیار گرفته و با پرسنل وکارمندان خود طوری رفتار می‌کند که آنها وظایف خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

7- ویژگیهایی مثل خلاقیت و ذوق هنری یک دیگر از ویژگیهای یک سرآشپز حرفه‌ای است.

8- قدرت و توانایی رویارویی با سختی‌ها و مشکلات از دیگر خصوصیات یک سرآشپز حرفه‌ای است.

9- نظم و انضباط در کارها، وقت شناسی و صبر و حوصله از ویژگیهای یک سرآشپز است.

10- عشق و علاقه به کار آشپزی و آشپزخانه یکی از محاسن یک سرآشپز ویژه است.

11- داشتن روحیه همکاری و کار تیمی در اداره آشپزخانه و کارمندان

12- مهمترین ویژگیهای یک سرآشپز حرفه ای در امور غذا شامل موارد زیر است:

– داشتن مهارت و تخصص و تسلط به مواد غذایی،مواد خام اولیه و ویژگی ها و خصوصیات هر ماده غذایی مثل طعم ، بو، رنگ، مزه و عطر

– کاربرد درست ادویه‌جات و آشنایی با ویژگیها و خواص آنها و استفاده به جا از مواد اولیه و ادویه‌جات

– مهارت در پخت انواع غذاها، دسرها، سوپ ها، کباب ها، نان ها، پیش غذاها ، پلوها

– آماده سازی مواد اولیه شامل اموری مثل پوست گرفتن مواد اولیه خام و خرد کردن مواد اولیه

– مهارت لازم برای ترکیب مواد اولیه در کنار هم و پختن انواع غذاها

– نحوه کشیدن و چیدمان میز غذا و سرو غذاها

– اهمیت دادن به هنر تزیین غذاها و زیبایی ظاهری

– رعایت نکات بهداشتی و سلامت غذاها

– آشنایی با طبخ و پخت انواع غذاهای محلی و سنتی هر منطقه

– داشتن ابتکار عمل و خلاقیت برای تغییر و بهتر شدن کیفیت غذاها

– قابلیت و داشتن مهارت برای ارائه غذاهای با کیفیت و تازه و ارائه غذاهایی که در هر رستورانی یافت می شود.

 

 

ویژگی‌های سرآشپز حرفه‌ای در رستوران وفست فود
ویژگی‌های یک سرآشپز حرفه‌ای در رستوران وفست فود

 

 

13- ویژگی دیگری که یک سرآشپز حرفه ای باید داشته باشد که در هر شرایطی در حد امکان و توان کار خود را به درستی انجام دهد. مثلاً به‌دلیل نبود مواد اولیه با کیفیت و عدم وجود شرایط نامتعادل برای پخت و سرو غذا و نبود وقت سرآشپز نتواند در آرامش مثل همیشه آشپزی کند و هر آشپز باید مجهز به تجربه و استراتژی باشد که در اینگونه موارد از آن استفاده کند.

14- توجه و دقت لازم و کافی و تمرکز بالا به همه اموری که در رستوران جاری و در حال انجام است.

15- داشتن اطلاعات کافی در مورد اعمالی که در رستوران انجام می‌شود و دقت لازم و کافی به عملکرد کلیه پرسنل برای تصمیم گیری درست.

 

وظایف یک سرآشپز حرفه ای در رستوران و فست فود

1. سرآشپز همیشه باید برنامه ریزی دقیق و درستی برای انجام کارها داشته باشد چون سرآشپز مدیر اجرایی و رئیس آشپزخانه رستوران یا فست فود است.

2. یک سرآشپز کاربلد و حرفه ای همیشه قوانین و مقررات خاصی را برای پرسنل و کارمندان آشپزخانه تهیه و تنظیم می کن و وظایف و عملکرد همه افراد را کامل و دقیق و حساب شده مشخص کرده و به پرسنل آشپزخانه ابلاغ می کند.

3. یک سرآشپز قانون‌مدار با حضور به موقع خود در محل کار و زمانبندی درست و دقیق ناظر بر عملکرد و ورود و خروج پرسنل آشپزخانه خواهد بود.

4. یک سرآشپز توانمند و متخصص مثل یک مشاور کاربلد و حرفه‌ای درکنار مدیران رستوران و سرمایه گذار بوده و با بررسی مشکلات آشپزخانه و ارائه راه حل و حل و فصل آنها باعث بالا رفتن کارآیی و عملکرد رستوران شود.

5. یک سرآشپز حرفه‌ای و توانا با انتخاب مواد اولیه سالم و ترجیحاً ارگانیک و بهداشتی و ایجاد یک منوی غذایی خاص و کامل و پرطرفدار باعث رضایتمندی مشتریهای قبلی و جذب مشتریان جدید می شود.

6. سرآشپز متخصص در گزینش و انتخاب کارمندان و دستیاران آشپزخانه دقت و توجه لازم را داشته و سعی می کند افراد مناسب و حرفه ای را برای همکاری استخدام کند.

7. یکی دیگر از وظایف سرآشپز حرفه‌ای داشتن تخصص لازم و کافی برای انتخاب ماشین آلات و تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی است تا بتواند در این زمینه به مدیر رستوران و سرمایه‌گذار مشاوره ای درست و دقیق ارائه کند تا با خرید بهترین ماشین آلات و مناسب ترین قیمت ها از هزینه اضافی جلوگیری کند.

 

 

وظایف بهترین سرآشپز حرفه ای
وظایف یک سرآشپز حرفه ای

 

 

8. به عنوان قائم مقام در زمان عدم حضور مدیر رستوران باید نقش آفرینی کند چون یکی از ویژگیهای سرآشپز حرفه ای مدیریت رستوران است.

9. تهیه غذاهای خوش طعم از بهترین مواد اولیه و مقرون به صرفه از نظر اقتصادی یکی دیگر از وظایف سرآشپز است.

10. توجه و دقت کافی و لازم به همه اموری که در رستوران درحال انجام است.

11. داشتن و جمع آوری اطلاعات لازم برای اداره امور رستوران

12. داشتن تخصص لازم در زمینه پخت و آماده سازی غذاها

13. مدیریت و هماهنگی افراد و پرسنلی که در بخش آشپزخانه همکاری می کنند.

14. گذراندن دوره های به روز آشپزی برای اینکه بتواند رستوران را همیشه به روز و عالی نگه دارد.

15. طی کردن دوره ها و کلاس های جدید مدیریت برای کنترل کامل و دقیق امور آشپزخانه و رستوران

16. داشتن اطلاعات لازم در زمینه طراحی و دیزاین رستوران تا با ارائه منوها و پیشنهادها به بهبود و افزایش فروش رستوران کمک کند.

با توجه به نقش کلیدی سرآشپز در موفقیت رستوران وفست فود که یکی از اصلی ترین و مهم ترین نقش آفرینان پیشرفت بیزینس رستوران و فست فود است برای اینکه بتوانیم بهترین سرآشپز را برای مجموعه انتخاب کنیم حتماً باید به ویژگیهای یک سرآشپز حرفه‌ای و وظایفی که یک سرآشپز باید داشته باشد دقت کنیم و فردی را برای این امر انتخاب کنیم که همه موارد ذکر شده را برای پیشرفت و رسیدن به هدف رستوران داشته باشد.

 

 

بررسی و انتخاب بهترین سرآشپز
بررسی و انتخاب بهترین سرآشپز

 

 

فهامه فرح بخش - کارشناس بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

کارشناس بازاریابی محتوایی

 

ترک نظرات