موتور سکاپ چیست و چرا در تجهیزات سرمایشی آشپزخانه صنعتی پرکابرد است؟

موتور سکاپ و کمپرسور برودت چیست؟

 

secop compressor

موتور سکاپ و کمپرسور برودت در اصطلاح عامیانه همان موتور یخچال بوده که از مجموعه سوپاپ‌ها، میل‌لنگ و سیلندر و پیستون و سیال عامل همچون فریون یا آمونیاک تشکیل شده است که با انجام فرآیندی هماهنگ مقدار بار سرمایشی مورد نیاز یخچال را فراهم می‌کند. بدین صورت که میل‌لنگ با انجام حرکات دورانی باعث بالا و پایین شدن پیستون می‌شود و عمل تلمبه زدن را انجام می‌دهد که این کار باعث باز وبسته شدن سوپاپ‌ها و در نتیجه به جریان درآمدن گاز در لوله‌ و سیلندر می‌شود.

کمپرسور برودتی بخشی از یخچال بوده که باعث سرد نگه داشتن آن می شود که می‌توان آن را روی یخچال و یا زیر یخچال تعبیه کرد. اگر کمپرسور، روی یخچال تعبیه شود قیمت یخچال بیشتر می شود و طول عمر آن افزایش پیدا خواهد کرد. زمانیکه گرما افزایش می‌یابد نیازی نیست که کمپرسور به سختی کار کند تا گرمای فضای داخل یخچال را کاهش دهد. از آنجایی که کمپرسور هم روی یخچال قرار داشته، هوای گرم نیز به سمت سقف رفته و بدین ترتیب هوای اطراف یخچال خنک تر باقی می‌ماند.

یخچال های با کمپرسور پایین ، گران نیستند چرا که طول عمر زیادی هم ندارند. این نوع از یخچال فروشگاهی معمولا فضای بیشتری دارند و از آنجا که کمپرسور در دسترس بوده جهت تعمیر شرایط بهتری دارند. با این حال، زمانیکه کمپرسور در پایین یخچال نصب شده، هوای گرم ناشی از آن به سمت زمین می رود و باعث گرم شدن فضای اتاقی می شود که در آن قرار دارد.

famco compressor
famco secop compressor

کاربرد موتور سکاپ:

موتور سکاپ در سیستم های سرمایشی بسیار کوچک کاربرد وسیعی دارد. از مهمترین کاربردهای این کمپرسورها می‌توان به موارد ذیل را نام برد:

– انواع یخچال ثابت خانگی و تجاری و ویترینی (فروشگاهی، قصابی، کبابی و ..)

– انواع یخچال پرتابل (یخچال ماشینی، یخچال کامیونی، یخچال خورشیدی(

موتور سکاپ یکی بهترین برندهای فعلی بازار ایران می‌باشد که باتوجه به قیمت مناسب آن جزء پراستفاده ترین کمپرسورهای برودتی می‌باشد.

کمپانی سکاپ:

 

تجهیزات سرمایشی آشپزخانه های صنعتی

 

کمپانی سکاپ یک از بزرگترین شرکت های تولید کننده کمپرسورهای برودتی جهت استفاده در تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد. این کمپانی در ابتدا یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت دانفوس بوده که پس از سال 2010 به طور کامل مستقل شد و هم اکنون در کشورهایی همچون آلمان، اتریش، اسلواکی و چین دارای کارخانه می باشد. شرکت دانفوس در تولید انواع کمپرسور برودتی از توانایی های ویژه‌ای برخوردار است که انتخاب را برای شما راحت کرده است.

از ویژگی‌های کمپرسور سکاپ می توان به این موضوع اشاره نمود که قابل اتصال به جریان برق DC خودرو نیز می‌باشد. به همین منظور از آن در اتاق کامیون یا کامیونت یا نیسان و … نیز استفاده می‌گردد. همچنین این کمپرسور نیز قابلیت فریزر کردن مواد غذایی را با جریان برق خورو را دارد که در سردخانه ‌های کامیونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با توجه به اینکه موتورهای سکاپ توانایی استفاده از برق خودرو را دارند می توان از آنها در خنک کردن یخچال‌های کوچک موجود در اتوبوس و کامیون ‌ها نیز استفاده کرد. در یخچال و فریزر های خورشیدی که به جریان برق DC متصل می‌شوند نیز می توان از موتور سکاپ جهت خنک کردن آن‌ها استفاده نمود.

انواع کمپرسور سکاپ:

کمپرسور سکاپ سری KAPPA

موتور سکاپ برودتی در سال 2013 در کارخانه سکاپ اتریش تولید شده و در بخش خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از مزایای آن قدرت زیاد، بازدهی انرژی بالا و صدای کم آن می‌باشد.

کمپرسور سکاپ سری GS

این کمپرسور برودتی در کارخانه سکاپ کشور آلمان تولید شده و با توجه به پوسته بزرگ و توان برودتی بالا در یخچال فریزرهای بزرگ و ویترینی و تجهیزات آشپزخانه صنعتی در ابعاد خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در حال حاضر این سری کمپرسورها در کشور اسلواکی تولید شده و برای مبرّدهای R404A و R134a کاربرد دارد.

 

موتور سکاپ

کمپرسور سکاپ سری SC

این دسته کمپرسور برودتی در سال 1970 در آلمان طراحی و تولید گردید که دارای توان و قدرت بالا بوده که هم‌اکنون با استانداردهای روز دنیا در ابعاد جدیدی در صنعت عرضه گردید.

کمپرسور سکاپ سری NL

معروفترین طراحی کمپرسور Secop که به دلیل شکل ظاهری آن از محبوبیت خاصی در بین مصرف کنندگان برخوردار است کمپرسور برودتی سری NL می‌باشد. این کمپرسور برودتی بیشتر در بخش محصولات خانگی و تجهیزات آشپزخانه صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در سال ۱۹۹۰ وارد خط طراحی و تولید کارخانه آلمان شد که هم اکنون یکی از پرفروش ترین و قابل اطمینان‌ترین مدل ها در تامین میزان بار سرمایشی سیستم های برودتی محسوب می‌شود. این کمپرسورها با توجه به میزان وسیع بازه برودتی که دارد در اکثر کارخانجات همچون یخچال و فریزرهای خانگی مصرف عمده ای داشته و همچنین در بخش محصولات صنعتی کوچک، شامل فریزرهای صندوقی نیز کاربرد دارد. این سری از کمپرسورها با مبرّدهای R134a، R290، R600 تولید می‌شود.

 

موتور سکاپ nl

 

کمپرسور سکاپ سری BD

این دسته از کمپرسور برودتی نخست در سال 1977 ساخته شد و با برق 12 و24 ولت در ماشین ها و اتبوس ها و غیره استفاده می‌شد. از سال 2010 نسل جدید این موتورها با برق 48ولت تولید شد.

کمپرسور سکاپ سری TL

این دسته کمپرسور برودتی یکی از معدودترین طراحی ها در دنیا بوده که از زمان ساخت در سال 1960 بدون تغییر در شکل ظاهری (به دلیل طراحی هوشمندانه در پوسته) تولید شد. عمده مصرف این سری از کمپرسورهای برودتی در صنایع خانگی بوده دارای مشخصه‌های با طول عمر بالا و کارکرد در شرایط سخت می باشد.

کمپرسور سکاپ سری DELTA

این کمپرسور برودتی در سال 2013 در کارخانه سکاپ کشور اتریش تولید گردید و با توجه به بازده بالای بار سرمایشی که دارد در محصولات خانگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کمپرسور سکاپ سری XV

اوج خلاقیت مهندسی را در طراحی این نوع کمپرسور برودتی می‌توان مشاهده کرد. این محصول در سال 2013 در کارخانه سکاپ کشور اسلواکی تولید گردید و انقلابی در صنعت تولید یخچال و فریزرهای خانگی به وجود آورد. این محصول علاوه بر کاهش مصرف انرژی، فضای مفید داخل یخچال را نیز افزایش داده است.

ترک نظرات