نکات کلیدی طراحی داخلی و دکوراسیون رستوران

ایران کشورغنی از طرح و رنگ و قدمت در معماری، دارای سبک‌های متعددی است. از آنجاییکه وجود طرح و رنگ و سبک معماری می‌تواند آسایش و آرامش را در هر خانه به وجود بیاورد، استفاده ازاین سبک‌ها برای برخی کسب و کارها مناسب است. غذا نشان‌دهنده فرهنگ و سنت یک منطقه یا کشور می باشد وبر اساس آن میتوان دکور رستوران را تهیه کرد.اکثر رستوران‌ها با تنوع غذای ایرانی فقط در کنار حوض ‌های فیروزه ‍‌ایی و طرح‌های نیلی و صورتی در کاشیکاری‌ها می‌توانند فضایی اصیل و آرام رابرای مشتری مهیا سازند.وجود سبک‌های متعدد و دکوراسیون خاص باایده‌پردازی نو رونقی تازه برای رستوران به ارمغان می‌آورد.

در این مطلب نگاهی کوتاه و عمیق به برخی سبک‌های معماری می‌پردازیم.

 

· دکوراسیون رستوران سنتی ایرانی

در دکوراسیون سنتی ایرانی وجود ستون‌ها و سقف‌های بلند و رنگ‌های سنتی مهمترین ویژگی چشمگیر به حساب می‌آید.استفاده از سفره‌های پارچه ایی نقش‌دار و همچنین ظروف ساده سفالی یا طرح‌دار سنتی می‌تواند رستوران ایرانی را چند برابر اصیل‌تر و مورد اعتمادتر کند.در دکوراسیون سنتی ایرانی عناصری چون آب و آتش فضای دنج و آرامی را به وجود می‌آورد. حوض فیروزه‌ای با فواره ی کوچک، ماهی‌های قرمز و شمعدانی‌های چند رنگ لذتی وصف نیافتنی به محیط رستوران اضافه می‌کند.استفاده از تخت‌های بزرگ برای نشستن و چند تکیه‌گاه سنتی در کنار آرامش، آسایش را نیز فراهم می‌آورد.صرف یک وعده غذای ایرانی با رنگ و لعاب دل انگیز در محیطی دنج و اصیل با خانواده بسیار دلپذیر است. مخصوصاً اگر با فانوس‌های خوشرنگ و شعله‌های زیبا فضا را نورپردازی کنیم. در ضمن موسیقی سنتی فراموش نشود.

 

دکوراسیون رستوران سنتی ایرانی
طراحی داخلی
رستوران سنتی ایرانی

 

 

· دکوراسیون رستوران مدرن

رستوران‌های مدرن روز به روز با کیفیت بالاو دکورهای زیبا در سطح شهر به بهره‌برداری می‌رسند. چند نکته برای رستوران‌های مدرن باید درنظر گرفت تا علاوه بر افزایش مشتری بتوان خدمات بهتری ارائه داد.بکارگیری از رنگ‌های گرم در رستوران به واسطه نورپردازی از مهمترین ویژگی‌های یک رستوران مدرن به حساب می آید، حتی اگر شما هزینه‌ی گزافی برای صندلی‌های شیشه‌ای یا فلزی پرداخت کرده باشید و از مدرن‌ترین متدهای روز با بالاترین قیمت استفاده کنید تا زمانی که با رنگ‌ها و تاثیر آن بر ذهن مشتری آشنا نباشید به نتیجه دلخواه در کسب و کار نمی‌رسید. در کنار نورپردازی ایجاد فضای متعادل و با فاصله‌ی استاندارد میان صندلی‌ها به طوری که حس مرکز توجه نبودن به مشتری دهد بسیار مهم و کلیدی است. موزیک بی‌کلام کلاسیک را فراموش نکنید. موزیک کلاسیک آرامش بخش است و هنگام صرف غذا باعث می‌شود تا مشتری از خوردن غذا در محیط رستوران لذت ببرد. لازم به ذکر است از عطرهای ملایم برای تهویه رستوران استفاده کنید. یکی از مهمترین فضاهایی که در دکوراسیون مدرن باید مورد توجه قرار گیرد، دیوارها هستند. می‌توان با در نظر گرفتن دکوراسیون به سبک مدرن و فانتزی از دیوارها برای درخشش بیشتر دکور خود استفاده کنید. وجود ظروف را نادیده نگیرید، ظروفی با شکل‌های خاص سفارش دهید تا فقط با نام رستوران شما شناخته شود. برای کیفیت بهتر خدماتتون در یک گوشه رستوران برای عکس‌های سلفی یا یادگاری خانواده‌ها، دیزاینی خاص بچینید.

 

دکوراسیون رستوران مدرن
طراحی داخلی رستوران مدرن

 

 

· دکوراسیون رستوران ایتالیایی

رستوران‌های ایتالیایی با طراحی و منوی غذای خاص خود جایگاه ویژه‌ایی در ایران از آن خود کرده است. استفاده از آجر، کاغذ دیواری با طرح‌های ویژه و همچنین چوب و سنگ فضای ایتالیا و رستوران‌های پر رفت و آمدش را تداعی می‌کند. در دکوراسیون رستوران ایتالیایی نورپردازی مورد توجه است، نورهای گرم و لامپ‌های تک ما را به شهر میلان می‌برد. از آنجاییکه قدمت هنر در ایتالیا قابل توجه است می توانید از آثار صاحب سبکان ایتالیایی در دکور رستوران استفاده کنید. استفاده از عکس‌های سیاه و سفید که برداشتی از سینمای خاص ایتالیایی است در این رستوران رخ‌نمایی می‌کند. ظروف چوبی و آشپزخانه اوپن از دیگر ویژگی‌های یک رستوران ایتالیایی می باشد. آشپزخانه‌ایی قابل رویت برای بازی سرآشپز با آتش هنگام طبخ غذا. حتماً میزبار را با چند صندلی طوری قرار دهید تا خیابان دیده شود و فضای بیرون رستوران را با دکوری خاص و زیبا در نظر بگیرید. رومیزی‌های چهارخانه با رنگ‌های گرم جلوه ویژه‌ایی به رستورانتان می‌دهد.

 

طراحی داخلی رستوران ایتالیایی
دکوراسیون رستوران ایتالیایی

 

 

· دکوراسیون آشپزخانه رستوران

در دکوراسیون آشپزخانه رستوران بهتر است از سبک صنعتی استفاده کنید. در این سبک به دلیل وجود تنوع بالای تجهیزات آشپزخانه صنعتی، سادگی، طبخ سالم و کنترل و نظارت آسان می‌توان به کیفیت بهتری رسید.

استفاده از میله‌های فلزی، آجر و لامپ‌های آویز روی جزیره به آشپزخانه‌ها طرحی قدیمی و زیبا می‌دهد. انتخاب آشپزخانه صنعتی می‌تواند تا مدتها رستوران شما را در هر سبکی که باشید حمایت کند.

نحوه چیدن تجهیزات آشپزخانه صنعتی باید طوری باشد که چرخه کاری کادر آشپزی با یکدیگر تداخل نکند. درب ورود و خروج مواد اولیه و تجهیزات آشپزخانه صنعتی که برای نگهداری مواد غذایی که امکان فاسد شدن آنها هست بسیار حائز اهمیت می باشد. برای یک آشپزخانه خوب باید از رنگ‌های روشن استفاده کرد تا همیشه از نظافت و تمیزی کف و سنگ‌های دیوار مطمئن بود. میز کار آشپزخانه حتماً باید از استیل ضد خش و ضد زنگ زدگی باشد، تجهیزات نوشیدنی گرم را حتماً فراهم کنید. انبار برای مواد غذایی، سردخانه، محل شستشوی ظروف بزرگ مانند دیگ، محل دفع زباله و رختکن کادر آشپزی از مهمترین قسمتهای یک آشپزخانه صنعتی خوب به حساب می آید. یک آشپزخانه عالی در گرو تجهیزات آشپزی استاندارد است، شما با تهیه تجهیزات موردنیاز هیچ وقت در مضیقه قرار نمی‌گیرید. تهویه مناسب، اطفاء حریق و جعبه کمک‌های اولیه را فراموش نکنید.

 

دکوراسیون آشپزخانه رستوران
دکوراسیون آشپزخانه رستوران

 

 

· دکوراسیون رستوران بیرون بر

رستوران‌های بیرون بر، اکثراً فضای کوچک‌تری نسبت به بقیه رستوران‌ها دارند. استفاده صحیح از فضا و مدیریت قوی می‌تواند رستوران کوچک شما را مشهور کند. در دکوراسیون رستوران بیرون بر دسترسی‌ها بسیار مهم هستند. همه تجهیزات باید در جایگاه مناسبی قرار بگیرند. در این نوع رستوران استفاده از رنگ‌های روشن و شاد توصیه می‌شود، همچنین وجود نورپردازی و لوگوی مناسب شما را در ذهن مشتری ماندگار می‌کند. این نوع رستوران‌ها با طراحی خاص منو و بسته بندی متفاوت غذا مورد توجه قرار می‌گیرند. توجه به بسته‌بندی، نوع وسیله نقلیه، صندوق مناسب برای حمل غذا و وجود جای پارک مناسب برای مشتری‌های حضوری حائز اهمیت است. می‌توانید منوی خود را با طرحی ویژه در دکور خود جای دهید.

 

دکوراسیون رستوران بیرون بر
طراحی رستوران بیرون بر

 

 

· دکوراسیون باغ رستوران سنتی

باغ رستوران پیشنهادی است که همیشه مورد استقبال قرار می‌گیرد. در باغ رستوران‌ها افرادی در هر رده‌‎ی سنی را می‌بینید. دکوراسیون باغ رستوران به دلیل شرایط متغیر جوی، به صورت سرپوشیده و فضای باز است. استفاده از آبنما در این سبک رستوران همجوار با گیاهان سرسبز فضای دلچسبی را به وجود می آورد. در دکوراسیون باغ رستوران وجود تخت و آلاچیق از مهمترین اجزای آن است. فرش‌های لاکی رنگ سنتی و پشتی‌های زیبا، آسایش یک روز خاطره انگیز را ماندگار می‌کند. از گیاه شمشاد برای جداسازی فضای تخت‌ها استفاده کنید و در تابستان گرم با مه پاش فضا را خنک کنید. همچنین آلاچیق‌هایی از جنس چوب برای زمستان فراموش نشود. چه زیباست که در این آلاچیق‌ها بخاری هیزمی بگذارید. نقاشی‌ها و یا تابلوهای خطاطی و همچنین وجود اشیاء قدیمی مسی می‌تواند اصالت ایرانی بودن باغ شما را چند برابر کند.

 

· دکوراسیون بیرونی رستوران

با در نظر گرفتن متدهای سنتی و مدرن که هماهنگی کامل با دکورداخل رستوران دارد، می‌توانید برای بیرون رستوران خود ایده‌هایی درخور و شایسته به کار ببندید. نمای بیرون رستوران باید در ذهن مشتری کیفیت رستورانتان را به رخ بکشد. از این رو استفاده از عناصری چون سنگ، آجر، چوب و گیاه‌‎های عمودی در نشان دادن سطح کیفیت کارتان موثر است. فضاسازی با اصول و قواعد چیدمان سنتی یا مدرن نشان دهنده سلیقه‌ی شماست. استفاده از نمادهای مشخص شده و طراحی خاص ، زیبایی بیرون رستوران را چند برابر می‌کند. طرح‌های سه بعدی، نورپردازی زیبا و خاص و یا حتی کاشی‌کاری‌های چشم نواز بهترین شناسنامه برای رستوران شماست.

 

دکوراسیون بیرونی رستوران
طراحی فضای بیرونی رستوران

 

· طراحی رستوران فضای باز

رستوران‌های فضای باز بیشتر در المان‌های فرانسوی و ایتالیایی به چشم می‌خورد. وجود میز و صندلی‌های حصیری همراه با چتری در فضای باز خستگی را از تن انسان می‌زداید. برای دکوراسیون رستوران در فضای باز بهتراست صندلی‌های راحت از جنس چوب یا حصیر استفاده کنید. می‌توانید برای زیباسازی فضا گلدان‌های رنگارنگ روی هر میز قرار دهید. نورپردازی در فضای باز باید با تخصص زیادی انجام شود، نوری ملایم و در عین حال کافی .رنگ‌بندی میز و صندلی‌ها بسیار مهم هستند. اگر از رنگ‌های شاد و روشن استفاده کنید منظره‌ایی چشم‌گیر را برای مشتریان خود به وجود می آورید. در انتخاب سایبان دقت زیادی داشته باشید تا سایبان بالای میز ،کارآمد و مورد استفاده قرارگیرد. سایبان رنگ روشن برای روزهای گرم تابستان انتخاب مناسبی است. سنگ فرشی جذاب برای زیباتر شدن فضاسازی بیرون رستوران درنظر بگیرید تا هماهنگی لازم برقرار شود.

 

دکوراسیون رستوران فضای باز
طراحی رستوران فضای باز

 

· طراحی داخلی رستوران چوبی

چوب یکی از عناصر مهم در دکوراسیون است. با وجود تنوع سیلقه هنوز هم طرح کلاسیک برای بسیاری قابل توجه است. طرح و نمای رستوران اولین گزینه برای یک انتخاب صحیح می‌باشد. از این رو استفاده از چوب در دکوراسیون رامی توان بهترین گزینه در نظر داشت. به کارگیری رنگ‌های متنوع چوب رستوران را گرم و صمیمی می کند و باعث آرامش مشتریان می‌شود. در کنار دکور چوبی با طرح‌های مختلف در ظروف چوبی برای مشتریان خود غذا سرو کنید. در سبک رستوران‌های چوبی، چوب طبیعی تراش نخورده وجه‌ی زیبایی به فضای رستوران می‌دهد و باعث می شود مشتریان با طبیعت انس بیشتری بگیرند. اجرای سقف و کفپوش چوبی با در نظر گرفتن رنگ‌های هماهنگ همراه با نورپردازی گرم فضای رستوران شما را جذاب می‌کند.

 

دکوراسیون رستوران چوبی
دکوراسیون رستوران چوبی

 

 

· طراحی رستوران دریایی

غذاهای دریایی طرفداران خاص خود را دارند. بسیاری از رستوران‌ها برای اینکه فضایی طبیعی همراه با منوی غذای دریایی خود داشته باشند به فکر ایده‌هایی می‌افتند که تصویر دریا را برای مشتریان تداعی کنند. می توان از بقایای قایق ، تور ماهیگیری و به کاربردن رنگ های سرد در دکوراسیون رستوران دریایی بهره برد . از جهتی برای جلب توجه مشتریان آکواریومی در ابعاد بزرگ با ماهی های رنگارنگ درنظر بگیرید. ایجاد نمادهایی چون ماهی، عروس دریایی یا چرخنگ و همچنین ظروفی شبیه قایق یا صدف، در نشان دادن سبک کارتان موثر است. با توجه به مکان قرار گرفتن رستورانتان می‌توانید از فضای بیرون و یا ساحلی نیز برای بهبود کار خود بهره ببرید.

 

طراحی رستوران دریایی
دکوراسیون داخلی رستوران دریایی

 

 

· طراحی رستوران ساحلی

تقریباً همه ما به ساحل دریا یا اقیانوس‌ها سفر کرده‌ایم و لذت آفتاب ساحلی روی شن‌های داغ را با نوشیدنی خنک چند برابر کرده‌ایم. قرار گرفتن رستوران ها در مکان‌های خاص مثل ساحل، ایده‌های زیادی را به ذهن می‌رساند. استفاده درست از شرایط و بکارگیری سلیقه‌ی مبتکرانه می‌تواند رستوران شما را چون مروارید زیبا نمایان کند. در انواع چیدمان رستوران ساحلی ابتدا باید اصول فراهم آوردن آرامش را برای مشتریان در نظر گرفت. می‌توانید کنار ساحل آلاچیق‌هایی رویایی درست کنید و با فانوس و گل به آرامش ساحل بیفزایید. نورپردازی‌های زیبا و استفاده از پارچه‌های حریر تصویری شگفت‌انگیز را به وجود می آورد. می توانید میز و صندلی‌ها را طوری بچینید که مشتری‌ها از منظره‌ی غروب آفتاب لذت ببرند.

طراحی رستوران ساحلی
دکوراسیون رستوران ساحلی

 

 

 

زهرا ضربتی – روزنامه نگار و متخصص بازاریابی محتوایی

ترک نظرات