طرز تهیه خوشمزه ترین نان های خانگی | عکس + دستورپخت

در این مقاله به طرز تهیه خوشمزه ترین نان های خانگی خواهیم پرداخت

 

نان بربری خانگی

 

مواد لازم:

1- آب: 1 لیوان پر ( البته ممکن است بیشتر یا کمتر استفاده شود)

2- آرد نان: 3 لیوان (حدوداً معادل 500 گرم) نیم کیلو

3- نمک: 1 قاشق مرباخوری

4- روغن: 2 قاشق غذاخوری

5- مایه خمیر فوری: 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه نان بربری خانگی :

در مرحله اول آرد و نمک و مایه خمیر فوری را با هم مخلوط کرده و سپس آب را کم کم و آرام آرام به خورد خمیر می‌دهیم و حتماً باید خمیر چسبناکی داشته باشیم.

هرچه رطوبت خمیر یا آب خمیر ما بیشتر باشد خمیر با بهتر، سبک‌تر و ماندگاری بیشتر دارد و اگر زمان قاطی کردن خمیر، خمیر به دست شما کمی می‌چسبد اصلاً جای نگرانی ندارد و با ورز دادن این چسبناکی کمتر می‌شود. 1 ساعت به خمیر استراحت می‌دهیم تا جا بیفتد. بعد از 1 ساعت خمیر رو به 2 قسمت مساوی تقسیم کرده و خمیر را چونه می‌کنیم و بعد دوباره به مدت نهایتاً 10 تا 15 دقیقه خمیر را در حالت استراحت قرار می دهیم و روی خمیر رو با سلیفون یا نایلون پوشش می دهیم.

مرحله دوم: سطح میز کاری را که قراره نان را آماده کنیم کمی آرد می‌ریزیم و خمیر را به شکل نون بربری درمی‌آوریم ( با استفاده از نوک انگشتان دست) و روی آن رو مال نان بربری می‌زنیم (1قاشق غذاخوری آرد را با نصف لیوان آب مخلوط می کنیم روی گاز قرار میدهیم تا مثل فرنی غلیظ بشه بعد از سرد شدن برای روی نان استفاده می‌کنیم. کنجد سیاه دانه را روی آن می پاشیم.

در مرحله سوم: فر را روشن می کنیم روی دمای 250 درجه هم قسمت بالا – پایین را قرار می دهیم تا فر گرم شود (البته قبل از استراحت دوم این کار را انجام می‌دهیم) نان را داخل سینی فر قرار داده و داخل فر به مدت 15 دقیقه قرار می دهیم البته زمان و دما برای فرهای مختلف می تواند متغیر باشد.

 

طرز تهیه نان بربری خانگی
نان بربری خانگی

 

 

نان خانگی لواش

مواد لازم:

1- آرد نان: 3 لیوان (پیمان) (آرد الک شده 3 مرحله)

2- روغن مایع: لیوان (پیمانه)

3- آب ولرم: لیوان (پیمانه)

4- نمک: 1 قاشق چایخوری

5- خمیر مایع فوری: 2 قاشق چایخوری

6- شکر: 1 قاشق چایخوری

7- ماست: لیوان

8- تخم مرغ: 1 عدد

 

طرز تهیه نان خانگی لواش :

مرحله اول: شکر و خمیر مایه و یک قاشق آرد را داخل ظرف ریخته و به آب ولرم مخلوط می‌کنیم بعد در ظرف را می بیندیم در جای تاریک به مدت 15 دقیقه قرار می دهیم تا عمل بیاید.

مرحله دوم: روغن مایع و تخم مرغ و نمک و ماست را با هم مخلوط می کنیم بعد به خمیر مایه اضافه می‌کنیم و بعد آرد الک شده را کم کم به مواد اضافه می‌کنیم تا زمانیکه خمیر نرمی به دست آید. مقدار آرد اضافه شده بستگی به تخم مرغ دارد که بزرگ یا کوچک باشد خمیر باید کمی چسبنده باشد و خمیر را به مدت 15 دقیقه با دست چرب ورز می‌دهیم.

کف ظرف را مقداری آرد می ریزیم و خمیر را به مدت یک ساعت به حالت استراحت قرار می‌دهیم تا حجم دو برابر شود.

مرحله سوم: بعد از استراحت خمیر، پف خمیر را با ورز دادن می‌گیریم و به چند قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم (8 تا 10 قسمت) و چونه می‌گیریم و بعد چونه‌ها را روی دستمال تمیز قرار می‌دهیم و روی آن را با پارچه نخی تمیز می‌پوشانیم. 15 دقیقه در حالت استراحت دوم قرار می‌دهیم.

مرحله چهارم: با وردنه چونه‌ها را باز می‌کنیم بعد به مدت 10 دقیقه استراحت کند بعد داخل ماهیتابه‌ای که داغ شده روی گاز قرار می‌دهیم البته خمیر را با وردنه حتماً به صورت خیلی نازک پهن می کنیم تا هر دو طرف نان طلایی شود.

 

طرز تهیه نان خانگی لواش
نان خانگی لواش

 

 

نان خانگی تابه‌ای بدون فر

 

موادلازم:

  1. آرد سفید الک شده 5/2 لیوان (پیمانه
  2. خمیر مایه خشک : 1 قاشق غذاخوری
  3. روغن مایع:یک لیوان
  4. بکینگ پودر: 1 قاشق غذاخوری
  5. شیر: نصف لیوان
  6. نمک: 1 قاشق چایخوری سرخالی
  7. شکر: 1 قاشق غذاخوری
  8. ماست : پیمانه

 

طرز تهیه نان خانگی تابه‌ای بدون فر :

مرحله اول: آرد و نمک را با هم قاطی می‌کنیم. مایع خمیر و شکر را با شیر گرم (کمی داغ) مخلوط می‌کنیم و 8 تا 10 دقیقه به حالت استراحت قرار می دهیم تا روی آن حباب ریز ایجاد شود.

بکینگ پودر را با ماست ترکیب می کنیم تا ماست حالت پفکی پیدا کند.

مخلوط شیر و مایع خمیر و روغن را با هم مخلوط می‌کنیم.

آرد و نمک را آرام آرام به مخلوط اضافه می‌کنیم تا بتوانیم به یک خمیر صاف و یکدست برسیم. خمیر آماده شده 15 تا 17 دقیقه مالش می دهیم تا با ورز دادن حالت چسبندگی از خمیر بگیریم.

مرحله دوم: خمیر را داخل ظرف قرار می‌دهیم و روی خمیر را با یک پارچه ضخیم پوشش می‌دهیم و 1 ساعت در یک مکان نسبتاً گرم به حالت استراحت قرار می‌دهیم تا حالت پفکی پیدا کند.

در مرحله سوم: در این مرحله خمیر را کمی ورز و مالش می‌دهیم تا آماده شود بعد از خمیر چانه‌های یک اندازه می سازیم. دونه دونه چانه ها را با آرد و وردنه باز می کنیم و دوباره به مدت 10 دقیقه به حالت استراحت کوتاه قرار می دهیم.

مرحله چهارم: چانه های آماده شده را داخل ماهیتابه‌ای که روی شعله داغ شده است قرار می دهیم تا پخته شود و بعد طرف دیگر نان را قرار می دهیم.

نان ما آماده خوردن است میل نمایید.

در هیچ یک از دستورهای پخت خانگی نیاز به تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات رستوران نمی باشد .

 

طرز تهیه نان خانگی تابه‌ای بدون فر
نان خانگی تابه‌ای بدون فر

 

 

نان خانگی بدون خمیر مایه

  1. آرد سفید الک شده : 2 لیوان (پیمانه)
  2. آب: نصف لیوان
  3. نمک : یک قاشق چایخوری
  4. بکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری
  5. روغن مایع: لیوان (پیمانه)

 

طرز تهیه نان خانگی بدون خمیر مایه :

مرحله اول: آرد را به همراه نمک و بکینگ پودر و روغن مایع و آب مخلوط می‌نماییم بعد شروع به مالش دادن و ورز دادن مخلوط می‌کنیم تا خمیر به صورت یک دست و صاف درآید.

چون معمولاً خمیرها حالت چسبندگی دارند حتماً دستها را چرب کنید و روغن بزنید و ورزدادن و مالش دادن را ادامه دهید تا چسبندگی آن کمتر شود.

مرحله دوم: خمیر بدست آمده را داخل ظرف قرار داده و روی آن حوله یا پارچه قرار دهید و بعد از آن به مدت 20 تا 30 دقیقه خمیر را به حالت استراحت قرار دهید.

مرحله سوم: روی میز آشپزخانه مقداری آرد می ریزیم و وردنه را آرد می زنیم و خمیر را به اندازه های یکسانی تقسیم می کنیم و با وردنه پهن و نازک می کنیم.

مرحله چهارم: تابه را روی شعله گاز قرار داده و خمیر را داخل تابه قرار می دهیم وقتی کمی طلایی شد آن را برمی گردانیم تا سمت دیگر هم طلایی شود.

 

نان خانگی ساده با فر

 

مواد لازم:

1- آرد سفید: 1 لیوان پر

2- آب: 1 لیوان پر

3- نمک: 1 قاشق مرباخوری

4- روغن: 2 قاشق غذاخوری

5- مایه خمیر فوری: 1 قاشق غذاخوری

 

طرز تهیه نان خانگی ساده با فر
نان خانگی ساده با فر

 

طرز تهیه نان خانگی ساده با فر :

مرحله اول: آب را تا دمای 37 تا 38 درجه داغ می کنیم و آب را همراه با مایع خمیر با هم زن مخلوط می‌کنیم یا داخل مخلوط کن می ریزیم. بعد روغن و نمک را به مواد اضافه می کنیم و بعد آن را کم کم به مایه خمیر اضافه می‌کنیم و با مخلوط کن قاطی می کنیم و آنقدر ادامه می دهیم تا خمیر ما از حالت چسبناک خارج شود.

زمان لازم برای مخلوط شدن خمیر 15 دقیقه است و خمیر نان باید کامل و مالش و ورز داده شود. بعد خمیر را داخل یک ظرف قرار داده و پارچه یا حوله تمیزی را روی ظرف قرار دهید و ظرف را در دمای 38 درجه به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت برای استراحت خمیر کنار بگذارید.

مرحله دوم: روی سطحی که قرار شد نان را آماده کنیم مقداری آرد می ریزیم و خمیر استراحت کرده را به تکه های مساوی 8 تا 10 قسمت تقسیم می‌کنیم و بعد خمیرهای توپی شکل را به صورت جدا جدا بر روی سطح آراد پاشی قرار می دهیم و پارچه تمیزی روی خمیرها قرار میدهیم و بعداً 15 دقیقه به خمیرها استراحت می‌دهیم.

مرحله سوم: دمای فر را روی 280 تا 300 درجه قرار می دهیم و فقط شعله بالایی فر را روشن می کنیم و بمدت 10 تا 15 دقیقه فر را در حالت روشن نگه می داریم.

مرحله چهارم: آرد را روی سطحی که داریم می ریزیم و سپس تک تک خمیرها را با وردنه صاف می‌کنیم و بصورت بیضی در می آوریم و با یک جسم تیز مانند چنگال هوا روی خمیرهای پهن شده ایجاد می‌کنیم و خمیرها را با حوصله و دقت از روی سطح کار برداشته و درون سینی فر قرار می دهیم و باید دقت کنیم که نان‌ها با حرارت فر نسوزد و هر زمان که قسمت هایی از نان به حالت طلایی تیره و روشن درآمد از فر خارج می کنیم البته بیشتر سطح نان حالت طلایی روشن را داشته باشد چون زمان و دمای فرهای گاز متفاوت است.

 

 

فهامه فرح بخش - متخصص بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

متخصص بازاریابی محتوایی

ترک نظرات