طرز تهیه خوشمزه ترین ته دیگ های دنیا

در این مقاله به طرز تهیه خوشمزه ترین ته دیگ های دنیا خواهیم پرداخت .

 

تاریخچه ته‌دیگ:

در زمانهای قدیم در آشپزخانه‌ها و مطبخ‌های شاهنشاهی و خان‌ها پس از اینکه پادشاه یا خان غذای خود را میل می‌کرد، خدمه‌‎ها و نوکران با باقی‌مانده و ته مانده غذا شکم خود را سیر می‌کردند. در روایت‌ها آمده است روزی در درباره ناصرالدین‌شاه یا مظفرالدین‌شاه قاجار سر ته‌دیگ غذاها دعوای زیادی بالا می‌گیرد، سرخدمه سریع سرآشپز را می‌خواهد و علت این دعوا را بررسی می‌کند و این جر و بحث به گوش پادشاه می‌رسد و امر می‌کنند تا تعدادی از ته غذا را برای ایشان بیاورند شاه که از  خوردن ته‌دیگ مسرور و شاد می‌شود دستور می‌دهد ته دیگ غذاها را از این به بعد به عنوان پیش‌غذا برای ایشان بیاورند و اینگونه ته دیگ به جایگاه و منزلت بالایی می‌رسد.

در ادامه نحوه پخت انواع ته دیگ را به شما آموزش میدهیم :

 

1) طرز تهیه ته‌دیگ زعفرانی :

برنج را آبکش می‌کنیم بعد ته قابلمه لیوان روغن و لیوان آب سرد می‌ریزیم و بعد لیوان زعفران آب کرده غلیظ می‌ریزیم، بعد برنج آبکش شده را روی آن قرار می‌دهیم و بعد دم‌کنی را روی در قابلمه قرار داده تا برنج کاملاً دَم بکشد و به مرحله جا افتادن برسد.

 

 

طرز تهیه ته‌دیگ زعفرانی
ته‌دیگ زعفرانی

 

2) طرز تهیه ته دیگ اسفناج :

در مرحله اول ته قابلمه را لیوان روغن مایع و لیوان آب می‌ریزیم و بعد اسفناجی را که برای بورانی آماده کرده‌اید یا برگ‌های تازه اسفناج را ته قابلمه برنج قرار می‌دهیم. البته اسفناج مخصوص بورانی را کمی فشرده می‌کنیم و بعد برنج را که از قبل آبکش کرده بودیم را روی آن می‌ریزیم.

 

 

ته دیگ اسفناج
طرز تهیه ته دیگ اسفناج

 

 

3) ته دیگ کاهو :

کف قابلمه را روغن مایع به اندازه نصف فنجان می‌ریزیم و یک یا دو لایه کاهو را کف قابلمه می‌چینیم و بعد از اینکه چند ثانیه سرخ شد نصف فنجان آب می‌ریزیم و بعد برنج را روی آن قرار می‌دهیم. البته برنج آبکش شده، ته دیگ کاهو برای پلوهای سبز رنگ مثل باقلی‌پلو ، شویدپلو بسیار عالی است.

 

 

طرز تهیه ته دیگ کاهو
ته دیگ کاهو

 

 

4) طرز تهیه ته دیگ چوب شور :

کف قابلمه برنج را لیوان روغن می‌ریزیم بعد چوب شورها را کف قابلمه می‌چینیم و بعد از چند ثانیه که سرخ شد به اندازه لیوان آب روی چوب‌شورها ریخته و بعد برنج آبکش شده را روی چوب‌شورها می‌ریزیم و صبر می‌کنیم تا برنج دم بکشد.

 

 

طرز تهیه ته دیگ چوب شور
ته دیگ چوب شور

 

 

5) ته دیگ سیب‌زمینی رنده شده:

موادلازم:

1- سیب‌زمینی متوسط 2 عدد

2- زعفران دم کرده به مقدار لازم

3- نمک 1قاشق مرباخوری

4- روغن فنجان

طرز تهیه:

1- سیب‌زمینی های پوست کنده شده را درشت رنده می‌کنیم و در آب سرد  به مدت 15 دقیقه قرار می‌دهیم و بعد آبکش می‌‎کنیم؛

2- کف قابلمه را روغن می‌ریزیم و زعفران و سیب‌زمینی و نمک را با هم مخلوط می‌نماییم و ته قابلمه کاملاً پهن می‌کنیم؛

3- حدوداً 2 تا 3 دقیقه صبر می‌کنیم تا خودش را بگیرد و سرخ شود بعد نصف فنجان آب می‌ریزیم و بعد برنج آب کش شده روی آن ریخته و دم کنی را روی قابلمه قرار می‌دهیم؛

4- زمان حدودی که نیازه تا ته‌دیگ پخته و برشته شود نیم ساعت است؛

5- در مرحله آخر برنج را حالت قالبی درمی‌آوریم.

 

6) طرز تهیه ته دیگ مغز تخمه :

1- مغز تخمه خام 100 گرم

2- روغن مایع 2 قاشق مرباخوری

3- نان لواش به مقدار لازم

طرز تهیه:

ته قابلمه را روغن می‌ریزیم و بعد مغز تخمه‌ها را ته قابلمه قرار می‌دهیم و یک لایه نان لواش را روی مغز تخمه‌ها قرار داده و مقدار نصف فنجان آب را بعد از چند ثانیه که کمی سرخ شد اطراف ته دیگ می‌ریزیم. دقت کنیم شعله گاز ملایم باشد که مغزها سوخته نشوند.

 

 

طرز تهیه ته دیگ مغز تخمه
ته دیگ مغز تخمه

 

 

7) طرز تهیه ته دیگ پوره سیب‌زمینی :

مواد لازم:

1- سیب زمینی متوسط 2 عدد

2- نمک 1 قاشق مرباخوری

3- زعفران به مقدار لازم

4- کره 120 گرم

5- فلفل به مقدار لازم

6- خامه 1 فنجان

7- شیر به مقدار لازم

طرز تهیه:

1- سیب‌زمینی‌ها را تمیز بشویید و داخل قابلمه پر از آب قرار دهید تا بجوش بیاید. بعد از جوش آمدن آب، حرارت را کم می‌کنیم تا سیب‌زمینی‌ها پخته شوند؛

2- در ظرف دیگری شیر، خامه، کره را با هم مخلوط می‌کنیم و روی حرارت گاز قرار می‌دهیم تا کره آب شود و شیر بجوشد؛

3- بعد از اینکه سیب‌زمینی‌ها پخت آنها را پوست بگیرید و با پوره کن له کنید؛

4- سپس مخلوط شیر و خامه گرم را روی سیب‌زمینی له شده می‌ریزیم تا کاملاً مخلوط شوند؛

5- مقدار روغن کف قابلمه برنج ریخته و پوره را ته قابلمه قرار می‌دهیم و فشار می‌دهیم تا خودش را بگیرد و مقدار کمی آب بعد از 2 ثانیه روی آن می‌ریزیم و برنج آبکش را اضافه می‌کنیم و بعد از 35 تا 45 دقیقه آماده است.

 

8) طرز تهیه ته دیگ سیب‌زمینی:

مواد لازم:

1- سیب زمینی 2 عدد

2- روغن نصف فنجان

3- زعفران به مقدار لازم (دلخواه)

4- زردچوبه مقدار کم

5- نمک به مقدار کافی

طرز تهیه:

سیب‌زمینی‌ها را می‌شوییم و بعد پوست می‌کنیم و حلقه حلقه برش زده و مجدداً سیب‌زمینی ها را شسته تا نشاسته آن گرفته شود. بعد روغن را کف قابلمه ریخته زعفران و زردچوبه را اضافه می‌کنیم و سیب‌زمینی‌ها را چیده و روی آن نمک می‌پاشیم و نصف فنجان آب  دور سیب‌زمینی‌ها اضافه می‌کنیم و بعد برنج آبکش شده را روی سیب‌زمینی‌ها قرار می‌دهیم و 35 تا 45 دقیقه بعد آماده است.

 

 

طرز تهیه ته دیگ سیب‌زمینی
ته دیگ سیب‌زمینی

 

 

9) طرز تهیه ته دیگ پیاز :

مواد لازم:

1- پیاز به مقدار لازم 3 تا 4 عدد بزرگ

2- زعفران به میزان لازم و دلخواه

3- زردچوبه کمی

4- نمک یک قاشق مرباخوری خالی

طرز تهیه:

برنج را آبکش کرده و قابلمه را داغ می‌کنیم. ته قابلمه را روغن می‌ریزیم و پیازهای حلقه حلقه شده را در روغن آغشته به زعفران و زردچوبه اضافه می‌کنیم و ته قابلمه می‌چینیم و کمی آب روی آن می‌ریزیم و برنج آبکش شده را روی آن ریخته و بعد از دم کشیدن حدود 35 تا 45 دقیقه بعد بصورت قالبی برنج را درمی‌آوریم.

 

 

طرز تهیه ته دیگ پیاز
ته دیگ پیاز

 

 

10) طرز تهیه ته‌دیگ بادمجان :

مواد لازم:

1- بادمجان به مقدار لازم 3 تا 4 عدد

2- زعفران به مقدار لازم

3- نمک به مقدار کافی

4- روغن نصف فنجان

5- آب نصف فنجان

طرز تهیه:

بادمجان‌ها را پوست کنده و به شیوه دلخواه برش داده و سرخ می‌کنیم. کف قابلمه را روغن می‌ریزیم بادمجان‌ها را کف قابلمه قرار می‌دهیم و مقداری برنج با زعفران مخلوط کرده روی بادمجان‌ها ریخته نصف فنجان آب دور قابلمه می‌ریزیم. برنج آب کش شده را روی آن قرار می‌دهیم. بعد از 30 تا 40 دقیقه آماده است.

 

 

طرز تهیه ته‌دیگ بادمجان
ته‌دیگ بادمجان

 

 

 

11) طرز تهیه ته‌دیگ گوجه

مواد لازم :

1- گوجه به مقدار لازم 5 تا 6 عدد

2- زعفران به مقدار لازم

3- نمک به مقدار کافی

4- روغن نصف فنجان

5- آب نصف فنجان

طرز تهیه:

گوجه‌های شسته شده را حلقه حلقه کرده ، کف قابلمه را روغن می‌ریزیم سپس زعفران را به روغن اضافه می‌کنیم و بعد گوجه‌ها را کف قابلمه قرار داده تا کمی سرخ شود بعد نصف پیمانه آب می‌ریزیم بعد برنج آب کش را روی گوجه‌ها قرار می‌دهیم. بعد از 30 تا 40 دقیقه آماده است.

 

12) طرز تهیه ته دیگ ماستی زعفرانی:

مواد لازم:

1- ماست شیرین 3 قاشق

2- زعفران دم کرده

3- یک عدد تخم مرغ

4- نمک به مقدار لازم

5- روغن 5/1 قاشق غذاخوری

6- برنج

طرز تهیه:

تخم‌مرغ‌ را با هم زن یا چنگال خوب می‌‌زنیم، زعفران و نمک و ماست و روغن را به تخم مرغ هم‌زده اضافه می‌کنیم. بعد حدوداً یک پیمانه برنج آب‌کش شده را داخل مواد می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم. ته قابلمه را روغن می‌ریزیم و مواد را ته قابلمه قرار می‌دهیم و خوب صاف و فشرده می‌کنیم سپس برنج آبکش سفید را اضافه می‌کنیم.35 تا 45 دقیقه دیگر غذا آماده است.

 

 

 

طرز تهیه ته دیگ ماستی زعفرانی
ته دیگ ماستی زعفرانی

 

 

 

13) طرز تهیه ته دیگ شوید یا ته دیگ جعفری:

طرز تهیه:

قابلمه را روی حرارت گاز قرار می‌دهیم و حدوداً 3 قاشق روغن ته قابلمه می‌ریزیم و شوید یا جعفری را به روغن اضافه می‌کنیم و از سیب‌زمینی یا نان لواش به دلخواه خود انتخاب می‌کنیم و ته قابلمه که روغن جعفری یا شوید دارد قرار می‌دهیم و تماماً ته قابلمه را پوشش می‌دهیم و بعد نصف فنجان آب می‌ریزیم و بعد برنج آبکش شده را روی مواد ریخته و روی شعله ملایم قرار داده تا بعد از 45 دقیقه آماده شود.

 

14) طرز تهیه ته دیگ رشته‌پلوئی :

مواد لازم:

1- برنج به مقدار لازم

2- رشته پلوئی به مقدار کافی

3- روغن 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

مقداری رشته پلویی را داخل آب که در حال جوشیدن است می‌ریزیم تا یک دقیقه بمونه و نرم بشه و سپس رشته را آبکش می‌کنیم. قابلمه را روی گاز قرار می‌دهیم وکف قابلمه رو به اندازه کافی روغن می‌ریزیم و بعد کف قابلمه را با رشته بطور کامل می پوشانیم و بعد نصف فنجان آب دور رشته‌ها ریخته، بعد برنج آبکش شده را روی رشته‌ها می‌ریزیم و بعد از 35 ال 45 دقیقه غذا آماده است.

 

طرز تهیه ته دیگ رشته‌پلوئی
ته دیگ رشته‌پلوئی

 

 

15) طرز تهیه ته دیگ سیب‌زمینی کنجدی:

مواد لازم:

1- کنجد به مقدار لازم

2- سیب‌زمینی 3 تا 4 عدد

3- روغن 4 قاشق غذاخوری

4- نمک به میزان لازم

5- زعفران به مقدار کافی

6- زردچوبه به مقدار کم

7- نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

سیب‌زمینی‌ها را می‌شوییم، پوست کنده و حلقه حلقه می‌کنیم. سیب‌زمینی را مجدداً شسته تا نشاسته آن گرفته شود بعد روغن را کف قابلمه ریخته کنجد را اضافه می‌کنیم. حرارت را کم می‌کنیم زعفران و زردچوبه را اضافه کرده و سیب‌زمینی‌ها را کف قابلمه روی کنجد ریخته و نمک روی آنها می‌ریزیم بعد از 2 تا 3 ثانیه که سیب‌زمینی‌ها سرخ شد برنج آبکش شده را روی سیب‌زمینی‌ها ریخته و در قابلمه را (دَم کنی) گذاشته و بعد از 30 تا 40 دقیقه غذا آماده است.

 

16) طرز تهیه ته دیگ ماکارونی

الف)ته‌دیگ ماکارونی با نان لواش

مواد لازم:

1- نان لواش به مقدار کافی

2- زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری

3- روغن/ کره 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

ابتدا قابلمه را روی حرارت قرار داده تا کمی داغ شود. کره/ روغن را در قابلمه ریخته و اجازه دهید داغ شود تکه‌های نان لواش را ته قابلمه بچینید. به طوری که بین آنها فضای خالی نباشد. برای رنگ و طعم بهتر ته دیگ مقدار 4 قاشق زعفران دم کرده را روی نان‌ها بریزید و کمی از مواد و سس ماکارونی را روی ته دیگ ریخته سپس ماکارونی را لایه لایه بریزید.

ب)ته‌دیگ ماکارونی با سیب‌زمینی

1- سیب‌زمینی 2 عدد

2- روغن 4 قاشق غذاخوری

3- زعفران دم کرده 4 قاشق غذاخوری

4- زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا سیب‌‎زمینی‌ها را به حالتی که دوست دارید خُرد نمایید. سیب‌زمینی می‌تواند به صورت حلقه ای ، مکعب‌های ریز  و یا به صورت خلالی خرد شود. سپس سیب‌زمینی خُرد شده را در آّب ریخته و نشاسته آن را بشویید. قابلمه را روی حرارت قرار داده تا کمی داغ شود. سپس روغن را داخل قابلمه بریزید. زردچوبه و زعفران دم کرده را داخل روغن ریخته و سپس سیب‌زمینی‌های خرد شده را ته قابلمه بچینید. روی سیب‌زمینی مقدار ماکارونی آب کش شده ریخته و سپس ماکارونی و سس تهیه شده را لایه لایه بریزید.

 

 

طرز تهیه ته دیگ ماکارونی
ته دیگ ماکارونی

 

 

17) ته‌دیگ نان لواش، نان تست، نان باگت، نان تافتون:

طرز تهیه: مقدار نصف فنجان روغن را داخل قابلمه‌ای که روی گاز قرار دارد ریخته و مقداری که گرم شد هر نانی را که مدنظر شماست(لواش، نان تست، نان باگت، نان تافتون) بطور سلیقه‌ای کف قابلمه قرار داده تا کف قابلمه کاملاً پوشانده شود. بعد کمی صبر می‌کنیم تا نان استفاده شده مقداری سرخ شده نصف فنجان آب روی نان ریخته مرحله بعد برنج آبکش شده را روی نان می‌‍ریزیم. بعد دم‌کنی را روی در قابلمه قرار می‌دهیم. 30 تا 40 دقیقه بعد غذای ما آماده است.

· ته دیگ بال مرغ، ماهی بدون استخوان، ران مرغ، فیله مرغ:

مواد لازم:

1- زعفران به مقدار لازم

2- ماست 4 قاشق غذاخوری

3- آبلیمو به اندازه کافی

4- فلفل سیاه به میزان دلخواه

5- سیر دو حبه

6- پیاز رنده شده

7- نمک به میزان کافی

8- روغن 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه:

تمام مواد ذکر شده را با هم مخلوط کرده و بال مرغ یا ماهی بدون استخوان یا ران مرغ یا فیله مرغ به مدت 2 ساعت داخل مواد قرار داده و در یخچال می‌گذاریم. بعد از دو ساعت قابلمه را روی حرارت گذاشته روغن را داخل قابلمه ریخته و صبر می‌کنیم تا کمی داغ شود. گوشت مزه‌دار شده را داخل روغن می‌چینیم بعد برنج آبکش شده را روی مواد گوشتی می‌ریزیم غذا بعد از 30 تا 40 دقیقه آماده است.

 

طرز تهیه ته‌دیگ نان
ته‌دیگ نان

 

نکته: چه کنیم ته‌دیگ به قابلمه نچسبد؟

1- حتماً از قابلمه نچسب و تجهیزات آشپزخانه صنعتی مناسب استفاده کنیم (تفلون، گرانیت، چدن)؛

2- روغن استفاده شده در کف قابلمه کاملاً داغ شده باشد؛

3- 10 دقیقه قبل از سرو شعله زیر برنج را خاموش کنید؛

4- قبل از خارج کردن برنج قابلمه را داخل آب سرد یا حوله سرد قرار دهید.

نکته: از همه ته‌دیگ‌های ذکر شده می‌توان برای برنج سفید استفاده کرد. علاوه بر آن در پلوهای مخلوط مانند: عدس پلو، آلبالوپلو، کلم‌پلو، استامبولی‌پلو، باقلی‌پلو و …. نیز همه این ته دیگ ها قابل استفاده است.

 

 

 

 

 

ته‌دیگ مرغ خوشمزه
ته‌دیگ مرغ

 

 

 

 

 

 

فهامه فرح بخش - کارشناس بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

کارشناس بازاریابی محتوایی

ترک نظرات