سرویس ، تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

یکی از مهمترین مفاهیم مدیریت در صنایع بزرگ سرویس ، تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی است.

به مجموعه ای از فعالیت ها و عملکردها که باعث عملیاتی تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی و عملکرد مستمر ماشین آلات می‌شود، تعمیرات و نگهداری اطلاق می‌گردد.

در زبان فارسی به صورت مخفف به نگهداری و تعمیرات نت گفته می شود.

تعمیرات و نگهداری در آشپزخانه‌های صنعتی یکی از موضوعات مهم در بحث مدیریت رستوران می‌باشد.

 

نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی
برنامه سرویس و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

 

از مهمترین دغدغه‌ها در مدیریت یک رستوران، آماده شدن به موقع سفارش غذا و تحویل به مشتری است. و یکی از مواردی که باعث ایجاد اخلال در امر خدمت رسانی می‌شود از کار افتادن یک یا چند دستگاه در هنگام طبخ غذا است، که اگر در زمان شلوغی رستوران یا فست فود و اصطلاحا در موقع پیک‌کاری اتفاق بیافتد، می‌تواند باعث ضرر مالی و همچنین کاهش اعتبار مجموعه گردد.

برای جلوگیری از این اتفاق باید برنامه زمان بندی جهت سرویس تجهیزات آشپزخانه صنعتی را در نظر گرفت که این کار می‌تواند به صورت ماهیانه و سالیانه انجام شود.

سرویس تجهیزات باعث عملکرد مطلوب‌تر دستگاه می‌شود، که در کیفیت پخت غذا تأثیر به سزایی دارد. با داشتن یک برنامه منظم سرویس تجهیزات آشپزخانه صنعتی جهت سالم نگه‌داشتن آن، می‌توان از هزینه تعمیر قطعات و یا خرید دستگاه جدید جلوگیری کرده و عمر دستگاه را به صورت قابل توجهی افزایش داد.

برای انجام این کار و سالم نگهداشتن تجهیزات آشپزخانه صنعتی، شما می توانید از تلفیق روش های مختلفی چون تمیزکردن روزانه دستگاه ها، آموزش صحیح و مناسب به کارکنان در خصوص عملکرد و استفاده درست از تجهیزات و همچنین درخواست سرویس منظم از شرکت تولید کننده یا ارائه دهنده تجهیزات استفاده کنید.

 

تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی
تعمیر تجهیزات آشپزخانه صنعتی

تجهیزاتی که نیاز به سرویس منظم دارند عبارتند از:

وسایل سرمایشی، گرمایشی، دستگاه های برقی و…

به عنوان مثال: در یخچال ها و فریزر ها یکی از مواردی که باید به آن اهمیت داده شود موتور یخچال می باشد. در این مورد باید توجه شود که فضای اطراف موتورها خیلی گرم نباشد. همچنین لاستیک دور درب ها که در صورت خراب بودن یکی از اصلی ترین دلایل از کار افتادن موتور می باشد، باید چک شده و در صورت نیاز تعویض گردد. تعویض این قطعه معمولا بین سه تا هشت سال یکبار انجام می شود.

در مورد تجهیزات گرمایشی رستوران و فست فود که نیازمند سرویس و مراقب می‌باشد دستگاه سرخ کن است. اگر شما یک رستوران دار باشید، شاید حداقل یکبار برایتان پیش آمده باشد که دستگاه سرخ کن آشپزخانه یکباره خاموش شود. دلیل این اتفاق ممکن است تنظیم نبودن فشار گاز ورودی به دستگاه باشد که به مرور زمان باعث خراب شدن یک قطعه در دستگاه میگردد.

 

تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی
تعمیر و نگهداری تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

لذا پیشنهاد میگردد با توجه به اهمیت نظم و زمان در صنف رستوران و فست فود، اهتمام ویژه ای به موضوع تعمیرات و نگهداری داده شود. که این امر در دراز مدت سود آوری بالایی برای آشپزخانه صنعتی شما خواهد داشت.

ترک نظرات