خصوصیات یک مدیر موفق رستوران

مدیر موفق رستوران یکی از مشاغل سخت و بسیار پیچیده بوده که می بایست مهارت فراوانی وجود داشته باشد که با وجود تمامی ابعاد رستوران داری ، همچون روابط عمومی ، بررسی موجودی مواد غذایی ، لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی و سالن پذیرایی ، ارتباط بین کارکنان، خدمات مشتری و سرویس پذیرایی و … موفقیت رستوران را به صد در صد برساند . این تنها بخشی از وظایف سنگینی است که بر عهده مدیر رستوران می باشد ، اما اغلب مدیران رستوران ، مالک آن هم هستند و در موارد دیگر صاحب رستوران برای رستوران خود فردی را با عنوان مدیر رستوران استخدام می کند . این سمت شغلی را هر فردی که بخواهد بر عهده گیرد مستلزم است دارای تجربه و توانایی بسیاری در رستوران داری باشد تا بتواند موفقیت مجموعه را تضمین کند . مدیر رستوران کسی است که بر هر دو بخش کارکنان رستوران و مشتریان نظارت داشته و در نهایت باعث رضایت هر دو بخش می باشد . در اینجا چند نکته مهم که می بایست در مدیریت رستوران بدان توجه اشاره می کنیم :

 

مدیریت موفق رستوران
خصوصیات مدیریت موفق رستوران

 

1) همیشه حق با مشتری است :

این را باید بدانید که کلید موفقیت رستوران داری تنها یک چیز است یعنی : ” همیشه حق با مشتری است ” . ممکن است با شکایت مشتریان رستوران مواجه شوید و با آن نیز موافق هم نباشید ، اما برای اینکه باعث شوید مشتریتان دوباره به رستوران شما بازگردد می بایست با انعطاف و برخورد صمیمی حق را به او بدهید و اجازه دهید صحبت های مشتری پایان یافته و کاملاً به دقت به حرف های او گوش دهید و یا در صورت لزوم یادداشت برداری کنید . در پایان به او این اطمینان را بدهید که حق با او بوده و شما در جهت رضایت مشتری پیگیر مشکلات پیش آمده خواهید بود . بدین شکل مشتری احساس خواهد کرد که برای شما بسیار مهم بده ، که این در افزایش وفاداری مشتریان به رستوران شما تاثیر بسزایی خواهد داشت . مدیر موفق رستوران کسی است که به نقد مخاطب خود چه مشتری و چه پرسنل خود گوش فرا دهد و برای اشکالات مطرح شده راهکار پیدا کند .

2) انتظارات و توقعاتی که از کارکنان رستوران دارید را به روشنی بیان کنید :

در یک رستوران از گارسن گرفته تا کارکنان خود آشپزخانه ، می بایست هر یک در موقعیت شغلی تعریف شده خود ، بهترین عملکرد را داشته باشند . در این میان نقش مدیر موفق رستوران جهت مشخص کردن شرح وظایف کاری کارکنان رستوران بسیار اهمیت دارد . قواعد و ضوابط مربوط به کار ، همچون ساعت کاری ، حقوق و دستمزد ، پاداش و مزایا ، و … باید در همان روزهای ابتدایی شروع همکاری شفاف سازی شود .

3) رستوران به تبلیغات نیاز دارد :

یکی از مهم ترین وظایف مدیر موفق رستوران ، تبلیغات رستوران خود است . تبلیغات رستوران دامنه وسیعی از رسانه ها ، از آگهی درج شده در روزنامه ها گرفته تا تبلیغات در رسانه های رادیو و تلویزیون و حتی شبکه های اجتماعی شامل می شود . امروزه شبکه های اجتماعی یکی از بهترین و ارزان ترین ابزار تبلیغات رستوران شده است . داشتن برنامه و استراتژی برای حضوری قدرتمند در شبکه های اجتماعی ، به خصوص اینستاگرام ، برای رستوران ها ، کافی شاپ ها ، فست فود ها و کسب و کارهای مشابه اهمیت بسیار فوق العاده ای دارد . همچنین در بازاریابی می بایست از تمام ظرفیت های تبلیغاتی استفاده کرد . طرح های انگیزشی می تواند طیف وسیعی را پوشش دهد . از برگزاری جشن های شبانه تا تخفیف روی برخی غذاها و یا تخفیف بر اساس تعداد مهمان ، می تواند بازاریابی خوبی برای رستوران شما باشد.

4) نظارت دقیق مدیر رستوران بر صندوق (Cash) :

در یک رستوران میزان پول نقد و فروش به روش های مختلف وارد شده و نیز به روش های مختلف از این کسب و کار خارج می شود . این فرآیند هر روز ، و هر هفته و هر ماه ادامه دارد و می بایست بر مبنای روزانه ، هفتگی و ماهانه این ورود و خروج ها محاسبه گردد . چنانچه در امور مربوط به رستوران داری از این موضوع کاملاً غافل شده اید و یا به درستی متوجه آن نشده اید، این را بدانید که خود را در معرض خطر بزرگی قرار داده اید . حتما از حسابدار رستوران خود بخواهید که گزارشات منظمی را از نرم افزار حسابداری رستوران تهیه کرده و به طور مرتب گزارش هایی را برای مدیر رستوران ارسال نماید . گزارش صندوق فروش رستوران به مدیر موفق رستوران کمک می کند تا با دقت بالایی فرآیند فروش، هزینه های رستوران و تعداد مشتریان را تحلیل کند و برای افزایش فروش آینده رستوران برنامه ریزی درستی انجام دهد.

5) نحوه پذیرایی در رستوران می تواند فروش را افزایش دهد :

در یک رستوران به روش های متفاوتی از مشتریان پذیرایی می شود . پذیرایی از مشتریان بر حسب غذا ، تجهیزات آشپزخانه صنعتی موجود ، پرستیژ کارکنان رستوران ، فضای داخلی ، نوع مهمانی ها و … می تواند دارای جلوه و طرح باشد که منجر به جذب مخاطبان به عنوان مشتری دائمی شود . باید در نظر داشت که نوع استقبال از مشتریان در بدو ورود ، تا نوع پذیرایی در رستوران از جمله مواردی محسوب می شود که به صورت مستقیم روی فروش رستوران شما تاثیر خواهد داشت .

6) سیستم های نرم افزار فروش رستوران به مدیریت رستوران کمک می کند :

نرم افزار رستوران برای ثبت اطلاعات فروش رستوران و کنترل موجودی انبار در رستوران ها استفاده می شود. نرم افزار رستوران به مدیر موفق رستوران مجموعه کمک می کند تا به صورت ثبت شده و دقیق میزان فروش، پول نقد ورودی و خروجی، موجودی غذا، کنترل پیک و… اطلاع داشته باشد. نرم افزارهای رستورانی، مدیریت رستوران را آسان تر می کند، باعث تسهیل پرداخت هزینه غذا و خدمات می شود و کمک می کند تا مدیریت رستوران آسان تر اطلاعات مربوط به غذاهای محبوب رستوران را داشته باشد.

7) منوی رستوران همیشه به روز شود :

قیمت غذا ها با توجه به هزینه های خرید مواد اولیه غذایی و حقوق و دستمزد کارکنان و … به مرور زمان تغییر می کند . بنابراین نکته حائز اهمیت این است که منوی رستوران و قیمت آنها در شرایط متفاوت نیز تغییر خواهد کرد تا همواره کسب و کار پر سودی وجود داشته باشد . هنگام تغییر منوی غذایی رستوران ، به زیبایی و جذابیت آن نیز توجه داشته باشید . برای طراحی یک منوی زیبا می توانید از شرکت های طراحی گرافیکی کمک بگیرید.

لیست منوی غذایی شما نبایست طولانی باشد . رستوران‌هایی که دارای منوی غذایی کوتاه هستند مشتری بیشتری را جلب می‌کنند ، اما این بدین معنی نیست که منوی غذایی شما تغییر منو کرده است . همیشه پر فروش‌ترین غذا ها را در منوی خود قرار دهید و در سایر گزینه های منو غذایی جهت ایجاد جذابیت تغییرات ظاهری و ذائقه ای به وجود آورید . این را به یاد داشته باشید که همیشه ساده ترین و راحت ترین غذاها پر فروش ترین منو شما می باشد .

8) گام های کوچک می تواند هزینه های رستوران را کاهش دهد :

استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی کم هزینه بر ، که در طول زما+ن برای شما بهره وری مناسب و کاهش هزینه را داشته ، می تواند کمک شایانی در مدیریت هزینه ها بکند . به عنوان مثال ، استفاده از لامپ های کم مصرف یا سیستم های گرمایشی با برقی و گازی با مصرف انرژی کمتر ، که ممکن است ابزار گران قیمتی هم نباشد ، اما در مجموع برای کاهش هزینه های رستوران تاثیر قابل ملاحظه ای داشته باشد . مدیر رستوران حتی با برداشتن چنین گام های کوچکی می تواند در هزینه های موجود به میزان قابل توجّهی صرفه جویی نماید .

 

خصوصیات مدیریت رستوران
خصوصیات اخلاقی مدیریت موفق رستوران

 

 

9) دارای خصوصیات اخلاقی مثبت:

و حال از جمله ویژگی‌هایی مثبت اخلاقی که انتظار می‌رود هر مدیری برای رسیدن به جایگاه یک مدیر موفق داشته باشد و یا در خود می بایست تقویت نماید عبارتند از:

· دارای اخلاق خوش و برخورد مناسب با مشتریان و کارکنان رستوران

· احترام قائل بودن به تمامی اعضای تیم

· دارای اقتدار به عنوان یک مجری و بهترین تصمیم گیرنده در بین پرسنل رستوران

· قدردان کارکنان رستوران به هنگام دستیابی به موفقیت ها به عنوان پادش و رتبه و …

· پیروی و اجرای اصول و دستورالعمل های قانونی رستوران داری در بحث بهداشت ، مشتری مداری و … مطابق مجوزهای قانونی

ایجاد انگیزه ، اشتیاق: در خود اشتیاق ایجاد کرده و آن را به اطرافیان منتقل نمایید چرا که در جایگاه مدیر و یا مالک رستوران ، حکم الگو را برای سایر پرسنل رستوران دارید و نحوه برخورد و احساس درونی شما بسیار بر سایر پرسنل تاثیرگذار خواهد بود .
· آشنایی با فرهنگ اجتماعی بومی و بین المللی به هنگام مواجهه و سرویس دهی به افراد مختلف

· سخت کوشی

· رقابت ، تقویت حس خلاقیت و نوآوری در خود و سایر کارکنان رستوران : رقابت سبب رشد و ارتقاء در کار می‌شود و به آن سرعت می بخشد تا غذا بهتر و با کیفیت مطلوب سرو و آماده شود و مطمئناً غذای شما نسبت به غذای رقبایتان بهتر خواهد شد . همچنین رقابت سبب خلاقیت نیز می‌شود و این مهمترین عامل در ایجاد انگیزه تجاری شما خواهد بود . به عنوان مثال بخشی از این خلاقیت مربوط به منوی غذایی شما می‌شود .

پایداری و وفاداری : چنانچه آمادگی مدیریت رستوران را ندارید و یا قصد ندارید که مدت زمان بسیاری را در رستوران سپری کنید ، توصیه می گردد که به کل این حرفه را فراموش کنید ، چرا که با موفقیت شما همراه نیست . مشتریان و کارکنان رستوران به حضور پررنگ شما امیدوار هستند . مشتریان با حضور شما به عنوان مدیر رستوران ، احساس راحتی اطمینان خاطر را دارند . چرا که می‌توانند در زمان اضطرار با مراجعه به بخش مدیریت انتقاد یا پیشنهاد خود را ارائه کنند .

 

عملکرد مدیر موفق رستوران
عملکرد مدیریت موفق رستوران

 

 

نکته پایانی :

توجه داشته باشید که مدیریت یک رستوران خوب شامل جوانب و بخش های مختلفی می شود . این بخش ها شامل استخدام کارکنان ، بررسی میزان خرید و فروش ، حسابداری رستوران و … می باشد . امروزه برای مدیریت هرچه بهتر یک رستوران انواع مختلفی از ابزار و نرم افزارهای رستورانی ارائه شده که به مدیریت رستوران کمک می کند تا در بهتر شکل گرفتن برنامه و امور مدیریت رستوران چه بصورت تیمی و چه به اقتضای امور فردی نقش بسزایی را ایفا کند .

 

ترک نظرات