تاثیر کلیدی مشتری مداری در رستوران برای رسیدن به موفقیت

مشتری مداری در رستوران چیست؟

مشتری مداری در رستوران یعنی نوعی فرهنگ سازمانی درون سازمان که عملکردها و رفتارهای آن رستوران در جهت ارزش قائل شدن برای مشتریان به بهترین نوع ممکن انجام شود. به عبارت دیگر مشتری مداری برداشت مشتریان از برآورده شدن خواسته ها و انتظارات شان می باشد.

اولین و مهمترین اقدام در جهت مشتری مداری در رستوران این است که بررسی ‌کنیم مشتری چه چیزی را می‌خواهد و چه ارزش‌هایی برای مشتری معیار است.

 

ضرورت مشتری‌مداری در رستوران

دنیای کسب و کار رستوران‌ها به سرعت در حال پیشرفت و گسترش است و رقابت بین رقبا تبدیل به جنگی برای رسیدن به مشتری بیشتر شده است. در این جنگ قواعد و بازی‌های این میدان هر روز در حال تغییر و تحول است و در نظر نگرفتن خواسته‌ها و سلیقه‌ها و راضی نبودن مشتری‌ها باعث شکست رستوران‌ها خواهد شد و باید همیشه این را در نظر داشته باشیم که حیات و پابرجایی رستوران ها و سرمایه کاری ما کاملاً به مشتری مداری و درنظر گرفتن خواسته ها و نیازهای مشتری ها وابسته است.

لذا برای داشتن یک رستوران موفق همواره باید برای حفظ مشتریان و افزوده شدن به این سرمایه عظیم کوشید.

 

 

مشتری مداری پیشرفته رستوران

رسیدن به مرحله داشتن یک رستوران پردرآمد و پرطرفدار به راحتی و سادگی امکان‌پذیر نیست بلکه داشتن یک سری خصوصیات و ارزش‌ها این امکان را برای ما فراهم می‌کند.

1- استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن اختصاصی برای رستوران

استفاده از نرم افزار مزایای زیر را دارا خواهد بود:

1.1. امکان دسترسی آسان به منو غذاها و سفارش آسان‌تر

1.2. پرداخت آنلاین و ساده

1.3. امکان اطلاع داشتن مشتری از مراحل تهیة غذای سفارش داده

1.4. امکان انتخاب نوع مواد بکار برده شده در غذا با توجه به رژیم غذایی افراد

1.5. داشتن نرم افزار برای صاحب رستوران این امکان را فراهم می آورد که سفارشات مشتری را مورد بررسی و نظارت بیشتر قرار دهد.

 

2- آماده کردن غذا برای مشتریان با شرایط خاص

استفاده از چربی‌های مضر و نمک زیاد در غذای رستوران‌ها باعث می‌شود افرادی که رژیم غذایی خاصی دارند به رستوران مراجعه نکنند ولی زمانیکه این امکان را فراهم کنیم که برای مسن‌ترها و افرادی که رژیم خاص غذایی دارند غذای مورد پسند و مناسب سلامت آنها ارائه کنیم، حتماً رستوران ما طرفدارهای خاصی پیدا خواهد کرد و باعث ایجاد حس خوب و حس خاص بودن بابت مسئولیت‌پذیری رستوران در مشتری ایجاد خواهد شد. در برخی موارد می توان با تدارک تجهیزات آشپزخانه صنعتی مختص این افراد خدمات مناسب تری ارائه نمود .

 

3- استفاده از تاکسی برای رفت و آمد مشتری‌ها

این مسئله برای افرادی که از نظر توانایی حرکتی مشکل دارند بسیار مناسب است خصوصاً افراد مسن‌تر که امکان رانندگی با وسایل شخصی خود را ندارند.

 

پرسش‌نامه مشتری مداری در رستوران

پرسش‌نامه مشتری مداری به معنای قراردادن مشتری‌ها در محل و مرکز اهداف و استراتژی است. اصولاً استراتژی، اهداف ما را از روی محصول به روی مشتری تغییر می‌دهد. قسمت اصلی مشتری‌مداری بررسی و تحلیل نیازهای مهم و اصلی و بعد در نظر گرفتن نیازهای ثانویه مشتری است.

همیشه رستورانی موفق است که درک و گزینش درست و اساسی از توقعات و نیازهای مشتری داشته باشد و این بررسی ، تحقیق‌ها و تجزیه و تحلیل ها می‌تواند براساس نظرسنجی از مشتری‌ها، مصاحبه‌های گروهی، پرکردن پرسش‌نامه‌‎های گروهی، انجام شود.

در نظر گرفتن این امر که رستوران‌های رقیب چه ارزش‌ها و امکاناتی را خلق می‌کنند که مطابق با نیازها و خواسته‌های مشتری است برای ما بسیار مهم است و کمک شایانی به ارتقا ما خواهد نمود.

 

پرسشنامه رضایت مشتریان از رستوران
پرسشنامه رضایت مشتریان از رستوران

 

مشتری‌مداری تلفنی در رستوران

یکی از اصولی‌ترین و بهترین شیوه‌های مشتری مداری و نگهداری مشتریان برقراری تماس به صورت تلفنی است. چون حفظ مشتری‌های قدیمی و نگهداشت آنها به نسبت جذب مشتریان جدید هزینه کمتری را در بر می‌‎گیرد و می‌‎توانیم با برقراری یک تماس تلفنی نام برند رستوران را در ذهن مشتری‌ها یادآوری کنیم. البته توجه به این قضیه که تماس‌ها حتماً باید با رعایت فاصله‌های زمانی درست و منظم صورت گیرد تا باعث ناراحتی و اذیت مشتری‌ها نشود. در این تماس های تلفنی علاوه بر اخذ نظرات، پیشنهادات و انتقادات مشتریان، می توانیم با توجه به اطلاعاتی که از مشتری دریافت کردیم مناسبت‌های خاص را به ایشان تبریک بگوییم.

 

فهامه فرح بخش - کارشناس بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

کارشناس بازاریابی محتوایی

ترک نظرات