باربک یا کمک(دستیار)باریستا کیست؟ بررسی نقش و وظایف دستیار باریستا

وقتی به خدمات بار(مشروب‌فروشی) فکر می‌کنید، احتمالا اولین کسی که به ذهن شما خطور می‌کند باریستا می‌باشد. به هر حال، آن‌ها هستند که با مشتریان در ارتباط اند، طبق سیستم فروش سفارش می‌گیرند و نوشیدنی‌ها را درست می‌کنند. اما نقش دیگر آن‌ها سرویس‌دهی روان و بی‌وقفه است. وظایف کمک‌باریستا یا دستیار باریستا در معرض دید و توجه نیست ولی در تمام سرویس‌دهی‌ها به باریستا کمک می‌کند.

آن‌ها تابع و مورد‌اعتماد باریستا هستند، اما این جمله دقیقاً به چه معناست؟ کمک‌باریستا یا دستیار باریستا در هر شیفت کاری چه می‌کند؟

در این نوشته، به بررسی اینکه کمک‌باریستا کیست، وظایف او چیست، برای موفقیت به چه مهارت‌هایی نیاز دارد و نکاتی برای استخدام کمک‌باریستا عالی خواهیم پرداخت.

 

کمک‌باریستا یا دستیار باریستا کیست؟

کمک‌باریستا یا دستیار باریستا در بار معادل با کمک‌گارسون است. نقش آن‌ها، حصول اطمینان از فراهم بودن تمام چیزهایی است که باریستا در سرویس‌دهی به آن‌ها نیاز دارد تا همه چیز روان و بی‌وقفه پیش رود، از جمله: لیوان‌های تمیز، چاشنی‌های کافی، نوشیدنی‌ها، مشروبات الکلی و آبجو، تکه‌های یخ و غیره. همانند کمک‌گارسون‌ها، آن‌ها نیز مسئول تمیز نگه‌داشتن محیط (تمیز کردن قطرات ریخته شده و شیشه‌های شکسته)، تسریع سرویس‌دهی و رفع کم و کاستی‌ها هستند.

و برای بسیاری، دستیاری اولین قدم برای باریستا شدن است.

از نظر استفانی جونز[1]، مدیر سابق رستوران، باریستا و گارسون و همچنین بنیانگذار وبلاگی در این زمینه، وظیفه کمک‌باریستا تسهیل کار باریستا و برقراری سرویس‌دهی روان و بی وقفه و «ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش‌تر در مشتریان است». خواه پاسخگویی به مشتری‌ای که در انتظار جلب توجه باریستاست باشد یا رفع مشکلات پشت صحنه، آن‌ها در حل مشکلات فوق‌العاده هستند.

اکثر باریستاها در ابتدا به عنوان دستیار کار می‌کنند. این موقعیتی عالی برای یادگیری نکات مربوط به باریستا شدن و سرویس‌دهی، قبل از قرار گرفتن در مقابل مشتری است.

 

وظایف و مسئولیت‌های کمک‌باریستا یا دستیار باریستا چیست؟

کمک‌باریستا یا دستیار باریستا در هر روز لیست طویل و متنوعی از وظایف را انجام می‌دهد. با اینکه وظایف و مسئولیت‌های کمک‌باریستا در هر موسسه‌ای متفاوت است، چندین کار مشترک وجود دارد که احتمالاً همه‌ی آن‌ها در طی هر شیفت با آن‌ها مواجه خواهند شد. در اینجا 22 کار معمول که انتظار می‌رود کمک‌باریستا آن‌ها را برعهده بگیرد ذکر شده است:

 

وظایف نظافت

– نظافت پیشخوان و مبلمان

– پاک کردن و مرتب چیدن میزها

– تمیز کردن لیوان، کارد و چنگال و ظروف

– سرو سریع غذا و پاک کردن بشقاب‌ها

– تمیز کردن بار و اطراف میزها

– تفکیک و بیرون ریختن زباله‌ها در طول سرویس‌دهی

– تمیز کردن ریخت و پاش‌ها و طی کشیدن پشت پیشخوان

– رفع گرفتگی سینک‌ها

 

وظایف مربوط به موجودی مواد و کالا

– پر نگه داشتن همیشگی موجودی بار

– آبگیری مرکبات

– تهیه چاشنی‌ها

– پر کردن مخزن‌های یخ

– پر نگه داشتن پیشخوان بار با لیوان، خلال دندان، دستمال، زیر لیوانی، تکه‌های یخ و غیره

– جایگرین کردن پارچه‌های تمیز در اطراف هر باریستا

– پر کردن بطری‌های مشروب

– تعویض بشکه‌های آبجو

 

نظم و ترتیب محل بار توسط دستیار باریستا
نظم و ترتیب محل بار

 

وظایف شروع و پایان شیفت

– پر کردن پیشخوان بار برای شیفت بعدی

– کنار گذاشتن محموله‌های مشروب و آبجو

– پیگیری پربودن و اتمام سطوح موجودی مواد

 

 

کارهای متفرقه

– کمک به باریستا در پاسخ‌دهی به درخواست‌های ناگهانی مشتری در طول سرویس‌دهی

– برقراری ارتباط با بخش امنیت هنگامی که مشتری ای از بطری شخصی می نوشد، مزاحمت ایجاد می‌کند، رفتار نامناسبی دارد یا ظاهرا به سن قانونی نرسیده است.

– ثبت سفارش‌های دریافتی طبق سیستم فروش یا مطلع کردن باریستا از سفارش‌های جدیدی که در سیستم نمایش آشپزخانه قابل مشاهده اند.

سوزانا گربر، مشاور صنعت غذا و نوشیدنی و صاحب هاون فود، اذعان می‌دارد که کمک‌باریستاها از اعضای مهم تیمی پرکار هستند و قطعا مهارت‌های متفاوتی نسبت به سایر اعضای تیم سرویس‌دهی دارند.

او می‌گوید: «کمک‌باریستاها باید همیشه در طول سرویس‌دهی مراقب سطح موجودی مواد و از تغییر و جریان سفارش‌ها و نحوه کار باریستا آگاه باشند». همچنین آن‌ها باید به اندازه کافی قوی باشند تا بتوانند وسایل سنگینی مانند بشکه‌ها را حمل کنند و در صورت نیاز بتوانند شیرهای مسدود شده یا دستگاه‌های یخ را تعمیر کنند. کمک‌باریستا همه فن حریف می‌تواند تفاوت‌های زیادی در سرویس‌دهی روان و بی‌وقفه ایجاد کند.

 

درآمد کمک‌باریستا چقدر است؟

شغل کمک‌باریستا معمولاً به‌عنوان شغلی غیرتخصصی در نظر گرفته می‌شود که مشتاقان باریستا شدن آن را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل، معمولا حداقل دستمزد به آن‌ها پرداخت می‌شود.

انعام غیررسمی کمک‌باریستا

انعام غیررسمی موسسه، بسته به نوع مشتریانی که جذب می‌کند و قیمت نوشیدنی‌هایی که دارد، می‌تواند بین 1 تا 2 درصد فروش یا 5 تا 20 درصد از کل انعام باشد.

حقوق کمک‌باریستا

حقوق کمک‌باریستا از کشوری به کشور دیگر و حتی بسته به ایالت یا استانی که شغل در آن ارائه شده است متفاوت است.

در ایالات متحده، متوسط حقوق سالانه کمک‌باریستا 22,000 دلار است؛ با این حال، برخی از ایالت‌ها مانند ماساچوست و هاوایی حقوق‌های بالاتر و ایالت‌هایی مانند فلوریدا و نیومکزیکو حقوق کمتری ارائه می‌دهند.

در کانادا، متوسط حقوق کمک‌باریستا 29,679 دلار است، استان‌هایی مانند بریتیش کلمبیا دستمزد بالاتر از متوسط و استان‌هایی مانند آنتاریو دستمزد کمی کم‌تر از متوسط ارائه می‌دهند.

 

چگونه شرح شغلی عالی‌ای برای کمک‌باریستا بنویسیم

هر موسسه‌ای نیازهای متفاوتی دارد، این بدین معناست که باید شرح شغلی آن منعکس‌کننده وظایف و مسئولیت‌هایی باشد که می‌خواهد کمک‌باریستا آن‌ها را برعهده بگیرد.

مدیر بار یا رستوران موفق باید بتواند اینکه هر یک از کارمندانش باید چه مهارت‌هایی داشته باشد را ارزیابی کند و آن اطلاعات را در شرح شغلی به اشتراک بگذارد، اما نکته مهم و قابل توجه این است که وظایف نباید محدود به آنچه در شرح شغل نوشته شده، باشد. کمک‌باریستا باید در وفق‌یافتن و کمک‌کردن در هرجایی که لازم است توانمند باشد.

در اینجا لیستی از 11 مهارت سخت و آسان که کمک‌باریستا شما باید داشته باشد توصیه کرده‌ایم:

مهارت‌هایی که باید در کمک‌باریستا به آن‌ها توجه کرد

 

مهارت‌های سخت برای کمک‌باریستاها

1. مهارت‌های اولیه آشپزخانه: کمک‌باریستاها باید بتوانند چاشنی‌ها را آماده کنند و در صورت نیاز در آشپزخانه کمک کنند.

2. بلند کردن وسایل سنگین: کنار گذاشتن محموله‌های مشروبات الکلی و آبجو و حمل بشکه‌ها نیاز به قدرت دارد. مطمئن شوید که کمک‌باریستا شما قادر به انجام برخی کارهای سنگین می‌باشد.

3. دانش بار و نوشیدنی: کمک‌باریستاها در حین کار از باریستا چیزهای زیادی یاد می‌گیرند، اما مهم است که دانش اولیه در مورد مشروبات الکلی، نوشیدنی‌ها، آبجو، شراب و چاشنی‌ها داشته باشند.

 

مهارت‌های آسان برای کمک‌باریستاها

1. سازمان‌دهی: چگونه می توانید از کمک‌باریستا انتظار داشته باشید که به باریستا شما در اداره امور کمک کند، اگر سازمان‌یافته رفتار نکند؟ برای موفقیت، کمک‌باریستا باید سازمان‌یافته و منظم باشد، و در عین حال به اندازه کافی سازگار باشد تا بتواند موانعی را که در هر شیفت کاری با آن‌ها مواجه می‌شود، پیش‌بینی و حل کند.

2. پیشگیرانه: کمک‌باریستا عالی باید آینده‌نگر باشد و قبل از اینکه انجام کارها ضرورت پیدا کند به آن‌ها رسیدگی کند. این بدان معناست که بطری‌ها، چاشنی‌ها و غیره را قبل از اینکه باریستا درخواست کند، جایگزین کند.

3. حل مسئله: آدم‌ها هستند که سرویس‌دهی را لذت‌بخش یا چالش‌برانگیز می‌کنند. اگر مشتری‌ای سختگیر است، کمک‌باریستا شما باید بتواند با خونسردی و لبخند به مشکلات او رسیدگی کند.

4. سرویس‌دهی به مشتریان: صحبت با مشتریان امری اجتناب‌ناپذیر برای کمک‌باریستا شما می‌باشد. اطمینان حاصل کنید که مهارت‌های بین‌فردی قوی‌ای دارد، و ذاتا خون‌گرم، برون‌گرا و کمک‌کننده است.

5. توانایی انجام همزمان چند وظیفه: کمک‌باریستا موفق سعی می‌کند در انجام وظایف در زمان مشخص حداکثر کارایی را داشته باشد. به عنوان مثال، اگر به آشپزخانه می‌رود، همزمان ظروف کثیف را با خود به ظرف‌شویی بیاورد.

6. کار تحت فشار: در صنعت سرویس‌دهی شتاب‌زدگی و سرعت امری مشهود است. کمک‌باریستا باید بتواند بدون عصبانیت، فشار شبی شلوغ را تحمل کند.

7. اولویت‌بندی: مسائل به طور همزمان پیش می‌آیند. توالت گرفتگی دارد و جا دستمالی‌ها باید پر شوند. اول باید به کدام رسیدگی شود؟ کمک‌باریستا باید بتواند به سرعت وظایف را الویت‌بندی کرده و مطابق آن پیش رود.

8. سازگاری: کریستوفر منینگ، مدیر عامل مجموعه‌ای، می‌گوید که توانایی انطباق و وفق‌پذیری همان چیزی است که کمک‌باریستا خوب را از کمک‌باریستا عالی مجزا می‌کند. «عصر که بار پر از جمعیت است، کمک‌باریستا باید بتوانند وظایفی را که در دست دارد ارزیابی و اولویت‌بندی کند. مورد مهم این است که کمک‌باریستا هر کاری را که شروع می‌کند باید خود به پایان برساند؛ آن را برای دیگران نگذارد.

 

مسیر شغلی کمک‌باریستا

برای بسیاری، دستیاری فقط پله‌ای برای باریستا تمام وقت شدن می‌باشد. در شرح شغلی خود، به وضوح امکان اینکه آیا فرصتی برای رشد شغلی وجود دارد یا خیر و چه مدت ممکن است طول بکشد تا فرد ارتقا یابد را مشخص کنید. در اکثر محیط‌های کاری، بین 12 تا 16 ماه طول می‌کشد تا از کمک‌باریستا به باریستا تبدیل شوند.

 

چگونه کمک‌باریستا استخدام کنیم

هنگامی که آگهی شغلی‌ای با شرح و دقت نوشتید، باید آن را در سایت‌های مناسب ارسال کنید تا توسط افراد واجد شرایط دیده شود. :

علاوه بر وب‌سایت‌های کاریابی، در صفحه‌های فیسبوک و اینستاگرام خود نیز آگهی استخدامی‌تان را قرار دهید. افرادی که موسسه شما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌کنند بزرگترین طرفداران شما هستند. چه کسی می‌داند؟ شاید یکی از آن‌ها کمک‌باریستا بعدی شما باشد.

همچنین، کارکنان خود را از اینکه دنبال کمک‌باریستا هستید مطلع کنید. افراد شایسته، افراد واجد شرایط دیگر را می شناسند. برای یافتن کارمند واجد شرایط، از شبکه دوستان کارکنان خود استفاده کنید چرا که شانس بیشتری در داشتن تناسب فرهنگی با موسسه شما دارند. اگر فرد واجد شرایط که از طرف یکی از کارکنان‌تان معرفی شده است، وظایف خود را به‌خوبی انجام می‌دهد و دوره آزمایشی خود را با موفقیت به پایان رسانده است، به معرف ضمن افزایش انگیزه پاداش معرفی بدهید.

 

آموزش دستار باریستا

 

نکات آموزش کمک‌باریستا

هنگامی که برای شغل کمک‌باریستا، فرد واجد شرایط و ایده آل خود را استخدام کردید، باید روی آموزش آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید تا بتوانند به حداکثر کارایی خود برسند. خبر خوب این است که آموزش کمک‌باریستا مشابه آموزش کارمند رستوران است: به ترکیبی یکپارچه از یادگیری در حین کار، آموزش رسمی و بازخورد در لحظه نیاز است.

یکپارچه‌سازی

اول از همه، باید در مورد موضوعاتی مانند نوع لباس، رفتارهای قابل‌قبول و غیرقابل‌قبول، نحوه استفاده از سیستم کامپیوتری و نوع خدماتی که انتظار دارید به مشتریان ارائه شود، با فرد استخدامی جدید خود کاملا شفاف صحبت کنید. کتابچه راهنما، وفق سریع افراد جدید با موارد ضروری کار در مؤسسه شما (مانند رویه‌ها، سیاست‌ها و دستورالعمل‌ها) را بسیار آسان‌تر می‌کند.

تبعیت‌کردن

هیچ یادگیری نمی‌تواند جایگزین یادگیری حضوری و در حین کار شود. قبل از اینکه به کمک‌باریستا استقلال کامل بدهید، از آن‌ها بخواهید وظایف خود، نحوه و زمان انجام آن‌ها را قبل، حین و بعد از سرویس‌دهی با یکی از باریستاها یا دستیار‌های ارشد چک کند.

هنگامی که آن‌ها راه و چاه را یاد می‌گیرند و ناظران با تجربه‌ای را در کنار خود دارند، کم‌تر مرتکب اشتباه می‌شوند و سریع‌تر اعتماد به نفس خود را بهبود می‌بخشند.

به علاوه، تبعیت‌کردن راهی عالی برای افزایش کارایی تیم می‌باشد. فرد استخدامی جدید شما این فرصت را می‌یابد تا با همکاران ارتباط برقرار کند، نام آن‌ها، کاری که انجام می‌دهند و اینکه چگونه با پویایی تیم فعلی شما وفق‌یافته‌اند را بیاموزد. همچنین آن‌ها می‌توانند دوره‌ی فشرده یادگیری معنای برخی اصطلاحات رستوران را شرکت کنند.

یادگیری منو

یادگیری آنچه در منوی بار شما وجود دارد، نحوه تهیه هر نوشیدنی، چاشنی و طعم دهنده‌ها و غذاهایی که مکمل آن‌ها هستند بسیار مهم است. با اینکه کمک‌باریستا معمولاً در پشت پیشخوان کار می‌کند، اما اگر مشتری‌ای او را صدا کند و از او در مورد منو سؤالی بپرسد، باید بتواند با قاطعیت پاسخ دهد.

از باریستا خود بخواهید، دوره آموزشی فشرده‌ای در مورد منوی نوشیدنی‌ها به کمک‌باریستا ارائه کند تا آن‌ها اصول اولیه را بیاموزند و برای پرسیدن سؤال ترغیب شوند. هرچه باریستا شما اطلاعات بیشتری به کمک‌باریستا بدهد، کمک‌باریستا قابل اعتمادتر و مفیدتر خواهد بود.

محیط کار

به استخدام‌شدگان جدید خود محیط کار را نشان دهید. اینکه محصولات تمیزکننده کجا ذخیره می‌شوند، ظروف تمیز و کثیف کجا قرار می‌گیرند، انبار نوشیدنی‌ها و ظرفشویی کجا قرار دارند را نشان دهید. به آن‌ها مکان همه چیزهایی که ممکن است در طول شیفت نیاز داشته باشند را نشان دهید تا بتوانند پس از شروع سرویس‌دهی موثرتر عمل کنند.

 

چگونه کمک‌باریستا موفقی باشیم

به دلیل وجود ماهیت شتاب‌زدگی و سرعت در این کار، کمک‌باریستا باید آماده تفکر و تصمیم‌گیری لحظه‌ای و انجام همزمان کارهای مختلف باشد. برای اینکه کمک‌باریستا در انجام وظایف خود موفق شود و به سوی باریستا شدن پیش رود، در ادامه نکاتی که باید در نظر داشته باشد آورده شده اند.

مشتاق یادگیری باشد

برنامه یادگیری برای باریستا شدن وجود خواهد داشت، و ممکن است سخت باشد. ساعت کاری طولانی، شلوغ و گیج‌کننده رستوران و بار باعث می‌شود چند هفته اول کمی مأیوس‌کننده باشد. کمک‌باریستا هنگام شروع کار باید صبور و مشتاق یادگیری باشد. او باید آماده سؤال پرسیدن باشد، آموزش خود را جدی بگیرد و آمادگی انجام همزمان وظایف مختلف را داشته باشد.

حواس خود را جمع کند

اگر به محیط اطراف خود بی‌توجه باشید، آشپزخانه‌ها و بارها به سادگی می‌توانند به مکانی پرخطر تبدیل شوند. کمک‌باریستا دائماً بین پیشخوان و انبار در رفت‌وآمد است، از میزی به میز دیگر می‌رود و مجددا به پیشخوان بازمی‌گردد. نکته کلیدی این است که سریعا محیط کار را بشناسد و همیشه در معرض دید مشتریان و در دسترس همکارانی که همسو با او کار می‌کنند باشد. به‌علاوه، بارها معمولاً محیط‌های کوچکی هستند که تعداد زیادی کمک‌باریستا و باریستا در آن مشغول اند. برای کمک‌باریستا نکته مهم این است که روش کار همکارانش را درک کند و در حین سرویس‌دهی نسبت به آن‌ها واکنشی آنی نشان دهد.

با حساب و کتاب از مواد موجود استفاده کند

یکی از مهمترین وظایف کمک‌باریستا مدیریت استفاده از مواد موجود است. واضح است که بار در زمان‌هایی بسیار شلوغ می‌شود، و این بدان معناست که بطری‌ها، چاشنی‌ها، مخلوط‌ کن‌های نوشیدنی و سایر مواد موجود می‌توانند به سرعت تمام شوند. و وظیفه کمک‌باریستا است که از وجود و جایگزین شدن مواد در پیشخوان پشتی اطمینان حاصل کند. با اینکه برخی مکان‌ها هنوز به طور دستی موجودی‌ها را چک می‌کنند، کمک‌باریستا‌ها باید نحوه استفاده از سیستم مدیریت موجودی خودکار را بیاموزند. این سیستم خودکار که با سیستم فروش رستوران ادغام شده است، چک کردن دستی موجودی‌ها و کاغذ‌بازی را حذف کرده و به کارکنان اجازه می‌دهد تا موجودی فعلی را مشاهده کنند و از کسری‌ها یا جایگزینی مجدد موجودی در زمان استفاده یا دریافت آن‌ها بهره مند شوند.

 

چگونه بفهمید کمک‌باریستا شما برای باریستا شدن آماده است

در حالی که هیچ زمان دقیقی نشان دهنده باریستا شدن فرد نیست، در اکثر موسسات معمولا بین 12 تا 16 ماه ممکن است طول بکشد. این زمان برای اینکه نکات را از باریستا یاد بگیرند و با منو و نحوه برخورد با مشتریان آشنا شوند کافی است.

حتی زمانی که فکر می‌کنید کمک‌باریستا شما برای برداشتن گام بعدی آماده‌ است (علاقه به باریستا شدن نشان می‌دهد)، باید دوره ارتقا و جابه‌جایی‌ای را برنامه‌ریزی کنید که در آن کمک‌باریستا با جدیت‌ بیشتر از باریستا تبعیت کند و در شیفت‌های خلوت‌تر بدون اینکه گیج شود به مشتریان خدمات ارائه کند. همچنین این مورد به شما زمان می‌دهد تا کمک باریستا جدیدی را برای جایگزینی او استخدام کنید.

حتی اگر سن قانونی نوشیدن الکل در ایالات متحده 21 سال باشد، بسته به قوانین ایالتی فروش الکل، باریستاها می‌توانند کم‌تر از سن قانونی نوشیدن الکل را دارا باشند. با اینکه برخی از ایالت‌ها به افراد زیر سن قانونی اجازه سرو مشروبات الکلی را داده اند، برخی دیگرداشتن 21 سال و بالاتر را ملزم کرده اند، یا باید مدیر یا سرپرستی بالای 21 سال حضور داشته باشد یا باید باریستا و کمک‌باریستا که زیر سن قانونی هستند، دوره خدمات نوشیدنی را بگذرانند. حرف آخر: قبل از استخدام رسمی، مطمئن شوید که کمک‌باریستا شما مجوزهای لازم را دارد و قوانین خدمات الکل ایالت شما را رعایت می‌کند.

 

یافتن کمک‌باریستایی که برای شما مناسب است

دانستن اینکه دنبال چه کسی با چه ویژگی‌هایی باید باشید کلید پیدا کردن کمک‌باریستا مناسب است، اما مهم‌تر از آن یافتن کمک‌باریستاای است که با تیم شما به‌خوبی کار کند. کار در صنعت رستوران و بار به معنای شب‌های شلوغ و پرازدهام، کار در فضایی تنگ و خفه و محیطی پرتنش و تخصص در نحوه استفاده از تجهیزات رستوران می‌باشد. برقراری ارتباط خوب و صمیمی با تیم می‌تواند باعث موفقیت و شکست کمک‌باریستا استخدامی جدید شما باشد.

کمک‌باریستا می‌تواند همه ویژگی‌های مدنظر را داشته باشد، اما اگر ارتباط صمیمی و خوبی در تیم وجود نداشته باشد، روی سرویس‌دهی و در نهایت تجربه مشتری‌های شما تأثیر منفی می‌گذارد. به گفته جونز، کلید کمک‌باریستاای عالی بودن، نگرش و اخلاق‌کاری می‌باشد. «کمک‌باریستا شما باید دارای نگرش “می‌توانم و قابل انجام است” باشد و همیشه آمادگی حمایت از باریستا و سایر همکاران خود به هر نحوی که می‌تواند را داشته باشد.»

بنابراین در طول جستجوی خود، مواردی که قابل آموزش دادن نیستند مانند اخلاق کاری و نگرش را در اولویت قرار دهید. در حالت ایده‌آل، شما کسی را می‌خواهید که هر دو ویژگی را داشته باشد و مهارت‌های سخت و آسان که قبلاً ذکر کردیم را بداند؛ توجه داشته باشید که مهارت‌ها را می‌توانید آموزش دهید، ولی نگرش را نمی‌توانید آموزش دهید.

 

استخدام دستیار باریستا

 

 

 

 

ترک نظرات