اهمیت وجود غذای ارگانیک و غذای گیاهی در منوی رستوران و فست‌فود

در این مقاله به اهمیت وجود غذای ارگانیک و غذای گیاهی در منوی رستوران و فست‌فود خواهیم پرداخت

 

غذای ارگانیک چیست؟

به مواد غذایی ارگانیک گفته می‌شود که مواد غیرطبیعی و مضرر و سمی در تهیه آن مواد غذایی استفاده نشده باشد. در کشت و کار محصولات غذایی ارگانیک حتماً باید به موارد ذیل توجه کافی داشته باشیم که شامل:

1- متناوب بودن و دوره‌ای بودن زراعت محصولات ( در یک قطعه زمین زراعی حتماً کاشت گیاهان مختلف صورت گیرد).

2- کنترل کردن طبیعی آفت‌ها و محصولات گیاهان (استفاده نکردن از آفت‌کش‌های شیمیایی و مضر).

3- گیاهان پوششی

4- استفاده از کودهای  آلی برای تغذیه و رشد محصولات

5- آبیاری زمین‌های زراعی با آب‌های تمیز و غیرفاضلابی

سرمنشاء محصولات ارگانیک کاملاً طبیعی است و در پروش آنها از کود و مواد شیمیایی اصلاً استفاده نمی‌شود و از هیچ فرآیند و پروسه‌ای که باعث تغییر دادن ماهیت ارگانیک آن محصول شود استفاده نمی‌گردد.

 

 

مواد اولیه غذای ارگانیک چیست
مواد اولیه غذای ارگانیک

 

 

مواد غذایی و محصولات ارگانیک و تاثیر آن بر سلامت جسمی انسان :

افرادی که در کار کشت و زراعت محصولات غذایی هستند برای جلوگیری از آفت‌زدگی و سالم نگه‌داشتن محصولات خود از کودهای شیمیایی مضرر و آنتی‌بیوتیک‌های سمی استفاده می‌کنند که این مواد مضر و سمی وارد هسته و بافت اصلی گیاهان و محصولات شده و استفاده از این محصولات و مواد مضر شیمیایی در نهایت وارد بدن انسان و افراد مصرف کننده می‌شود و بسیار خطرناک و سمی هستند.

این تغییر ماهیت در ژنتیک گیاهان باعث تغییر رنگ، تغییر یا افزایش سایز یا اصلاح بذر باعث بیماری گیاهان می‌شود و چون در نهایت این گیاهان برای مصارف تغذیه‌ای انسانهاست به شکل‌های دیگری به بدن انسانها منتقل می‌شود. در نتیجه استفاده کردن از مواد غذایی ارگانیک و طبیعی چه در آشپزخانه‌های خانگی چه در رستوران‌ها و فست‌فودها بسیار مهم و قابل توجه است.

 

 

مواد غذایی و محصولات ارگانیک و تاثیر آن بر سلامت انسان
محصولات ارگانیک و تاثیر آن بر سلامت انسان

 

 

مواد غذایی ارگانیک و تاثیر آن بر سلامت کرة زمین :

پرورش و وجود محصولات غیر ارگانیک موجب محافظت ما از زمین که مادر اصلی همه موجودات است می‌شود. چون محیط زیست یک چرخة کاملاً منطقی و طبیعی دارد و تغییرات ماهیتی و غیرطبیعی گیاهان و محصولات کشاورزی بر زندگی همه ساکنان زمین و محیط زیست مثل پرندگان، خاک، آب و هوا و حیوانات اثر مخرب خواهد داشت.

 

 

تاثیر مواد غذایی ارگانیک بر سلامت کرة زمین
تاثیر مواد غذایی ارگانیک بر سلامت کرة زمین

 

 

 

تاثیرات مثبت کشت و کار محصولات غذایی ارگانیک و طبیعی بر محیط زیست و زمین :

1- کشت و کار و کشاورزی ارگانیک و سالم و طبیعی باعث حفظ مواد اصلی و مغذی خاک و سلامت و قوی بودن و قوی ماندن خاک می‌شود.

2- کشت و کار و زراعت ارگانیک مانع از تغییرات منفی آب و هوایی می‌شود.

3- زراعت و کشاورزی باعث کم شدن آلودگی های هوا و محیط زیست می‌شود.

4- کشاورزی و کشت و کار باعث محافظت از منابع زیرزمینی ذخایر آبی می‌شود.

5- زراعت ارگانیک باعث متنوع شدن زیست محیطی زمین می‌شود.

 

 

تاثیرات مثبت کشت و کار محصولات غذایی ارگانیک و طبیعی بر محیط زیست و زمین
فرهنگ استفاده از محصولات غذایی ارگانیک و تاثیرات مثبت در محیط زیست

 

 

رستوران ارگانیک به چه رستورانی گفته می‌شود؟

رستوران ارگانیک رستورانی است که همه غذاهای ارائه شده و منوی رستوران از مواد اولیه طبیعی و ارگانیک تهیه شده باشد. در رستوران‌های ارگانیک عرضه محصولات با مواد اصلی محلی تازه و فصلی است و تحت هیچ شرایطی از محصولات تراریخته (تغییر ژنتیک یافته) در پخت و مواد اولیه استفاده نمی‌شود و همیشه از بهترین روش‌های کنترل مدیریتی برای انتخاب مواد ضدعفونی کننده و استاندارد استفاده می‌شود.

علت همه‌گیری و رواج رستوران‌های ارگانیک این است که مواد غذایی ناسالم و غیرارگانیک و صنعتی باعث ایجاد انواع و اقسام بیماریها برای انسان شده است. به همین دلیل رستورانهای ارگانیک طرفداران زیادی را در کل دنیا به خود اختصاص داده است.

 

 

رستوران ارگانیک چیست
رستوران ارگانیک

 

 

اهمیت غذای ارگانیک و گیاهی در منوی رستوران و فست‌فود :

1- بازاریابی و معرفی رستوران‌های ارگانیک آسان و راحت انجام می‌شود:

با توجه به اینکه آگاهی مردم در زمینه تغذیه و مواد سالم و طبیعی و ارگانیک افزایش یافته است معرفی و جذب مشتری برای رستوران‌های ارگانیک بسیار راحت‌تر و ساده‌تر خواهد بود.

2- سرو و عرضه غذاهای طبیعی و ارگانیک بسیار نتیجه‌بخش و سودده است:

با توجه به اینکه هزینه خرید مواد غذایی ارگانیک و طبیعی نسبت به غذاهای معمولی و غیرارگانیک برای رستوران‌ها خیلی بیشتر است ولی چون مردم و مشتریان تمایل به پرداخت پول زیادتر برای غذاهای ارگانیک و سازگار با طبیعت و سلامت خود دارند این امر برای رستوران‌ها سودآور است.

 

 

سرو و عرضه غذاهای طبیعی و ارگانیک
سرو غذاهای طبیعی و ارگانیک

 

 

3- استفاده از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک امکان عرضه یک منوی گسترده و خلاقانه را به رستوران‌دارها می‌دهد:

موادغذایی طبیعی و ارگانیک با توجه به فصول مختلف سال متنوع هستند و این امر باعث ایجاد حسن خلاقیت و تنوع در پخت غذاهای رستوران‌ها می‌شود و برای هر فصل می‌‎توان منو خاص خود را در نظر گرفت که باعث ایجاد حس هیجان و خوشحالی و تنوع برای مشتریان رستوران خواهد شد.

4- رستوران‌های غذای ارگانیک می‌تواند باعث بالارفتن راندمان کاری  و بهره‌وری کارکنان و پرسنل شود:

با دقت و توجه به این موضوع و گزارشهای جهانی انجمن‌های رستوران‌های ارگانیک و طبیعی بیانگر این است که این سبک رستوران‌ها با استفاده از مواد غذایی ارگانیک، باعث بالارفتن روحیه کارکنان و راندمان کاری آنها می‌شوند. چون شغل و کاری است که با عنوان شاغل سبز و احترام به محیط زیست مطرح و عنوان می‌گردد و برای جامعه و مردم و طبیعت و محیط زیست نه تنها زیان‌ده و مضر نیست بلکه سود آور است.

5- داشتن غذای ارگانیک باعث پایداری و ثبات رستوران شما می‌شود:

فقط و فقط استفاده از منو غذاهای طبیعی و ارگانیک به حفظ ثبات و پایداری وضعیت رستوران شما کمک نمی‌کند اما داشتن این منو باعث ایجاد یک ذهنیت خوب برای مشتری‌ها و مردم می‌شود که باعث تصویرسازی مطلوبی برای رستوران شما است و انجام دادن کارهایی که باعث حفاظت و سازگاری با محیط زیست و زمین، کم کردن میزان مصرف انرژی، تجهیزات آشپزخانه صنعتی و تجهیزات فست فود همراستا با محیط زیست، شستشو با مواد غیرسمی و سازگار با طبیعت، باعث بالا رفتن ارزش و محبوب شدن رستوران شما می‌شود.

6- غذاهای ارگانیک از غذاهای معمولی و غیرارگانیک لذیذتر و خوشمزه‌تر است:

چون رستوران‌های غیرارگانیک باعث ایجاد این تصور و ذهنیت می‌شوند که غذاهایی که در این رستوران‌ها سرو می شوند شامل مواد شیمیایی و غیرطبیعی، هورمون‌هان مضر، آبیاری شده با فاضلاب‌ها و انواع آفتها هستند و غذای ارگانیک هیچکدام از این موارد را شامل نمی شود باعث ایجاد حس اشتهای بیشتری خواهد شد.

 

طبخ و تهیه غذاهای ارگانیک
طبخ غذاهای ارگانیک

 

7- کارآیی و جذابیت و محبوبیت غذاهای ارگانیک روز به روز در حال گسترش و افزایش است:

تحقیقات و مطالعات نشان می‎دهد که محبوبیت غذاهای ارگانیک روز به روز در حال افزایش و تصاعدی است و مردم دنیا آگاهی و شناخت بیشتری از مواد غذایی ارگانیک در مقایسه با نسل‌های قبل دارند و انتخاب غذاهای ارگانیک بسیار مرسوم‌تر و معمول‌تر شده است.

8- سازگاری با محیط زیست و مادر زمین در چند ساله اخیر از اولویت انسان‌ها شده است:

با توجه به نقش محیط زیست و طبیعت و زمین و آب و هوا در زندگی انسانها و ساکنان زمین هر شیوه و روش که باعث بهبود بخشیدن شرایط محیط زیست و طبیعی شود از جمله رستوران‌های ارگانیک، انسانها را بیشتر و بیشتر به این امر جذب می‌کند.

9- توجه و اهمیت دادن این رستوران‌ها به سلامت انسانها و مردم جامعه:

بیماریهای زیاد، مشکلات قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها، بیماریهای گوارشی و کبدی شایع در جوامع مدرن امروزی که می‌تواند قسمتی از آن سرمنشاء مواد غذایی غیرطبیعی و غیرارگانیک را داشته باشد و سلامت انسانها را به خطر بیندازد باعث جذب مردم به سمت رستوران‌های ارگانیک و محبوبیت آنها شده است.

 

سلامتی با استفاده غذاهای ارگانیک
سلامتی با غذاهای ارگانیک

 

 

10- متنوع بودن غذاهای ارگانیک و طبیعی:

در این عصر طیف گسترده‌ای از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک برای استفاده رستوران‌ها وجود دارد. از انواع سبزیجات و میوه‌ها گرفته تا انواع ماکارونی‌ها و پاستاها، عسل‎های ارگانیک و انواع و اقسام گوشت‌های ارگانیک و طبیعی و مواد لبنی خالص بدون مواد افزودنی که این امکان را برای رستوران‌ها فراهم می کند که تنوع غذاهای ارگانیک برای عرضه به مشتری‌ها زیاد باشد.

در صورتی که میخواهید رستوران شما پیشرفت بیشتری داشته و رضایت مشتریان را به حداکثر برسانید تلاش کنید از مواد غذایی طبیعی و ارگانیک برای ارائه غذاهای خود استفاده نمایید.

 

 

 

جذابیت و محبوبیت غذاهای ارگانیک
جذابیت و محبوبیت غذاهای ارگانیک

 

 

 

 

 

فهامه فرح بخش - کارشناس بازاریابی محتوایی
فهامه فرح بخش

کارشناس بازاریابی محتوایی

ترک نظرات