صنعت گردشگری با توجه به تنوع فعالیت ها صنعت پیچیده ای می باشد . بسیاری از کسب و کارها تنها از فعالیت های حوزه محدودی تشکیل می شوند، اما صنعت گردشگری تقریبا به هر کسب و کار و شرکت و فعالیتی که در زمینه رضایت مشتری ها و ارائه خدمات و نیاز های تفریحی فعالیت دارد مرتبط می باشد و تنها وابسته به مشاغل و فعالیت های خاص نمی باشد. با توجه به گستردگی این صنعت مفاهیمی وجود دارند که درک آنها از اهمیت بالایی برخوردار است.

مفاهیم اصلی و تاثیر گذار در صنعت گردشگری

یکی از اساسی ترین مفاهیم در صنعت گردشگری تاکید این صنعت بر رضایت مشتری ها، یا به عبارت دیگر مشتری مداری است. اگرچه این موضوع در تمامی صنایع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اما موفقیت در این صنعت کاملا بر رضایت و خشنودی مشتری ها استوار است، چرا که فعالیت ها و خدمات در این صنعت تامین و ارائه خدمات لوکس، تفریحی و رفاهی است. در این صنعت هدف اصلی تامین خدمات نیازهای اولیه مانند غذا و لباس نیست.

یکی دیگر از ویژگی های صنعت گردشگری تکیه آن بر درآمد های مازاد بر نیاز و اوقات فراقت است. به این ترتیب، این صنعت تا حد زیادی وابسته به توریست ها و صاحبین مشاغل و بازرگانانی است که از نظر مالی در سطح بالایی قرار دارند. در نتیجه، در صورت کاهش درآمد ها و رکود اقتصادی و کساد بازار، این حوزه کسب و کار از اولین مشاغلی است که متضرر خواهد شد، چرا که مشتری ها دیگر درآمد اضافه کافی برای هزینه کردن جهت خدمات رفاهی و تفریحی را نخواهند داشت.

مشاغل گوناگون در صنعت گردشگری

اکثر مردم فکر می کنند تنها هتل‌ها تشکیل دهنده صنعت گردشگری هستند، اما واقعیت این است که هتل ها تنها بخشی از این صنعت را شکل می دهند. امکانات و تسهیلات حمل و نقلی گوناگون که مورد استفاده توریست ها قرار می گیرد هم بخشی از این صنعت محسوب می شوند. برای مثال شرکت های حمل و نقل هوایی، دریایی و یا حتی خطوط ریلی لوکس در این صنعت اهمیت زیادی دارند. رستوران ها می توانند در جذب توریست تاثیر گذار باشند و ایجاد انگیزه نمایند و همچنین جهت برگزاری رخدادهای گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

بعضی از مشاغل بصورت غیر مستقیم به صنعت گردشگری مرتبط می باشند. برای مثال، یک رستوران فست‌فود با بکارگیری خلاقیت و ارائه غذاهای خاص و ایجاد محیطی ویژه و خدمات منحصر بفرد می تواند خدمات گردشگری ارائه نماید و جزئی از این صنعت به حساب آید.

سطح خدمات

در صنعت گردشگری اصل بر ارائه خدمات با سطح کیفی بسیار بالا می باشد. مشتری های در این صنعت به دنبال دور شدن از مشغله های روزمره و مشکلات و ناراحتی هایشان هستند. یک تجربه بد و یا ناخوشایند مانع از بازگشت آنها می شود و تصویری منفی در ذهن خودشان و همچنین افراد مرتبط با آنها ایجاد می کند. در این صنعت صداقت و وفاداری صاحبین مشاغل نسبت به نام برندشان از اهمیت بالایی برخوردار است و شرکت ها همواره سعی دارند بهترین خدمات را ارائه دهند و بهترین تصویر و بیشترین ارزش را برای عنوان تجاری خود کسب نمایند.

در این صنعت شرکت ها کارکنان خود را با تاکید بر مهارت ها و رفتار شایسته انتخاب می کنند. این کارکنان باید شیوه مناسب رفتار با مشتری ها را بخوبی آموخته باشند و با کمترین اشتباه ممکن بهترین خدمات را به مشتری ها ارائه دهند.

تم یا طرح

یکی دیگر از جنبه های مهم در صنعت گردشگری تم انتخابی و طراحی خاص است. این موضوع درباره همه مشاغل مرتبط با این صنعت الزامی نیست، اما بسیاری از آنها برای جذب مشتری ها از یک تم یا فضای خاص استفاده می کنند تا گردشگران را به سوی خود جذب نمایند. برای مثال یک رستوران مجلل و لوکس ممکن است برای جذب مشتری هایی که علاقمند به غذاها و فضای مدیترانه ای هستند از طرح یا تم مدیترانه ای استفاده نماید.

به این ترتیب این مشاغل می توانند بصورت کامل از رقیب ها فاصله بگیرند و به مشتری ها هم این امکان را می دهند تا کار آنها را در سطحی بالاتر قضاوت کنند. مشاغل صنعت گردشگری که کار خود را در قالب یک تم خاص و ویژه و انحصاری ارائه می دهند بی تردید بیش از مشاغلی که در قالب های معمول به ارائه خدمات می پردازند مورد توجه قرار می گیرند. اگر رستورانی به تهیه و طبخ غذاهای مدیترانه ای بپردازد و از المان های دکوراسیون مرتبط هم استفاده نماید می تواند شادی را برای مشتری ها به ارمغان بیاورد و رضایتی را نزد مشتری هایش بوجود آورد که آنها را دوباره به آن فضا بر می گرداند.

مشاغل صنعت گردشگری لزوما نیازمند داشتن تم خاصی نیستند، اما اکثر مشاغل موفق از این تم ها استفاده می کنند تا با نفوذ در قلب مشتری ها فعالیت خود را گسترش دهند.

نتیجه‌گیری:

صنعت گردشگری یک صنعت کاملا گسترده و وسیع است که مشاغل گوناگونی را در دل خود جای می دهد و ویژگی هایی دارد که آن را کاملا از دیگر صنایع متمایز می کند. تمرکز مشاغل مرتبط با این صنعت بر خدمات لوکس و ویژه است و بر درآمد های مازاد افراد اتکا دارد و سعی دارد آرزوهای قلبی و خواسته های خاص مشتری ها را تامین نماید. هدف صنعت گردشگری اطمینان از رضایت و خشنودی مشتری ها است چرا که در این صنعت حفظ اعتماد مشتری ها و ایجاد علاقه و اشتیاق

ترک نظرات