انواع تجهیزات سرمایشی ( یخچال و فریزر ) در آشپزخانه صنعتی

همانطور که می دانید تجهیزات سرمایشی بر دو نوع یخچال و فریزر بوده که دمای یخچالها تنها برای سرد نگه داشتن مواد غذایی و خوراکی ها و … همچون فرآورده های لبنی و انواع نوشیدنی های سرد و … و دمای فریزر ها جهت Freeze کردن و یخ زده شدن برخی مواد غذایی همچون مرغ و گوشت و … مد نظر می باشد . دمای یخچال ها معمولاً بالای صفر و دمای فریزر ها زیر صفر می باشد . این را باید اشاره کرد در برخی صنایع غذایی و اصناف مرتبط با توجه به حجم مصرفی معمولاً به جای یخچال و فریزر از سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر استفاده می شود .

 

یخچال و فریزر آشپزخانه صنعتی
یخچال و فریزر در آشپزخانه صنعتی

 

یخچال ها و فریزر ها در تجهیزات سرمایشی حسب نوع کاربری بر دو نوع ایستاده و خوابیده ساخته می شود . چنانچه سیستم سرمایشی شما قابلیت میز کاری یا زیر کانتری داشته باشد به عنوان یخچال رویه میز کار و یا فریزر رویه میز کار مورد استفاده قرار می گیرد . نوع زیر کانتری معمولاً در فست فود ها به عنوان یخچال زیر گریل در ارتفاع کمتر از نوع میز کاری ساخته می شود . درب این یخچال ها معمولاً کشویی می باشد . به این دلیل که سریع این قابلیت وجود دارد که شما حین پخت ، سریع همبرگر ، بیف و یا مواد غذایی مرتبط را از زیر سطح پخت در آورده و فرآیند طبخ غذا را به راحتی انجام می دهید . ابعاد و اندازه این تجهیزات آشپزخانه صنعتی حسب سطح پخت شما تعیین می گردد. مثلا اگر بر روی یخچال شما یک گریل تخت 90 و یک گریل ذغالی 60 قرار بگیرد جهت ساخت و تولید یخچال مورد نظر پیشنهاد ابعاد به طول 150 سانت و عرض 70 تا 80 سانت و ارتفاع 60 سانت داده می شود . 30 سانت هم ارتفاع خود تجهیز بوده که استاندارد ارتفاع 90 سانت برای سرآشپز و یا افرادی که عملیات طبخ را انجام  می دهند رعایت می شود . نوع یخچال و فریزر های خوابیده با عناوینی همچون شو کیک و یخچال شیرینی ، فریزر بستنی و یا فریزر صندوقی در بازار نیز موجود می باشد ، که بعضی از آین تجهیزات آشپزخانه صنعتی ظرفیت آن بر مبنای لیتر ، همچون فریزر صندوقی مشخص می گردد .

 

تولید تجهیزات سرمایشی آشپزخانه صنعتی
تولید تجهیزات سرمایشی آشپزخانه صنعتی

 

یخچال و فریزر ایستاده حسب نیاز خریداران ، انواع و اقسام مختلفی دارند . معمولاً یخچال ایستاده پشت بسته و یا فریزر ایستاده پشت بسته دارای درب شیشه ای و یا درب استیل می باشد . یخچال ایستاده دو طرف نما نیز طرح ساخت پیشنهادی از سوی تولید کنندگان و همچنین سفارش خریداران است . از این نوع یخچال های پشت بسته و یا دو طرف نما در آشپزخانه صنعتی رستوران و فست فود ها ، قنادی ها ، سوپر مارکت ها جهت نگه داشتن مواد پروتئینی نیز استفاده می شود . نوع دیگر ، یخچال کبابی استاده پشت بسته و یا یخچال کبابی ایستاده دو طرف نما می باشد . همانطور که از نام این نوع یخچال ها مشخص است ، کارایی آنها بوده که جهت نگهداری سیخ های  انواع کباب و کوبیده ، سیخ جوجه ، مواد مغذی و … می باشد . عرض یخچال های ایستاده معمولی در استاندارد 70 سانت و عرض استاندارد یخچال ایستاده کبابی 85 سانت می باشد . طول این یخچال ها و تعداد درب های آنها نیز بسته به حجم و نیاز مشتریان جهت نگهداری مواد غذایی و … را دارد که در ابعاد 60 ، 70 ، 80 ، 120 ، 150 ، 190 ، 200 سانت و … و تک درب و دو درب و سه درب و … ساخته می شود .

 

شو کیک و یخچال شیرینی
شو کیک و یخچال شیرینی

 

در یخچال و فریزر های ایستاده معمولاً حسب ارتفاع مکان کاربری موتور در بالا و یا پایین یخچال نصب می گردد . چنانچه ارتفاع فضای کاربری بیشتر باشد ، معمولاً موتور را در بالای سقف یخچال و فریزر نصب می کنند . بالا و پایین بودن موتور در این تجهیزات آشپزخانه صنعتی مزایا و معایب نیز در بر دارد . اگر موتور در  پایین یخچال نصب گردد راندمان عملیات سرمایشی نسبت به موتور بالا کمتر است و فضای پایین را اشغال می کند ، اما در عین حال با توجه به ارتفاع کم فضای کاربری و یا آشپزخانه ها به ناچار از این تجهیز استفاده می شود . و اما یخچال و فریزر موتور بالا عملیات سرمایشی خوبی داشته ، مشروط بر اینکه هوای گرم در فضای اطراف آن در بالای سقف یخچال با موتور درگیر نشود . این نوع یخچال و فریزر به علت قرار گرفتن موتور بر روی سقف آن ، فضای داخل یخچال را اشغال نمی کند و تنها باید دقت داشت به هنگام جا به جایی ها ، موتور و اتصالات سیستم سرمایشی با جایی برخورد نکند .

 

یخچال بستنی
یخچال بستنی

 

یخچال نوشیدنی نوع دیگری از این تجهیزات سرمایشی می باشد که جهت نگهداری انواع نوشیدنی خنک همچون نوشابه ، دلستر ، دوغ و … می باشد . همچنین بعضی افراد در آنها مواد غذایی همچون ماست و ترشی و زیتون پرورده و … در آن نگهداری می کنند . یخچال و فریزر های ایستاده در طرح های سفارشی از جنس استیل ، ورق رنگی و یا مواد فایبر گلاس و … ساخته می شود که به لحاظ قیمت و کیفیت و راندمان تجهیزات آشپزخانه صنعتی بدنه استیل بیشتر توصیه می گردد .

ترک نظرات