آموزش کامل راه اندازی کافی شاپ + تجهیزات مورد نیاز کافی شاپ

به فکر باز کردن کافی‌شاپ هستید؟ در این نوشته چک لیستی از نکات مهم و هزینه راه‌اندازی کافی‌شاپ و تجهیزات مورد نیاز کافی شاپ ارائه کرده‌ایم.

به طور میانگین ۴۰۰ میلیون فنجان قهوه در روز در ایالات متحده سرو می‌شود و ۷۹٪ از قهوه دوستان اعتراف کرده‌اند که روزانه حداقل یک فنجان قهوه می‌نوشند که این تعداد نیز روز به روز در حال افزایش است.

قهوه برای مدت طولانی، بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بوده و تمایل به آن در طی زمان ذره‌ای کمتر نشده است. از این رو، اینکه کافی‌شاپ‌ها به سرعت در حال گسترش هستند اصلا تعجب برانگیز نیست؛ پیش بینی شده است که بازار کافی‌شاپ‌ها با نرخ رشد سالانه 7 درصد در سال 2025 به مبلغ 237.6 میلیارد دلار می‌رسد. این اعداد امیدوارکننده به نظر می‌رسند و سوال اصلی این است که: “کسی هست که نخواهد در چنین صنعتی که به سرعت در حال رشد است وارد شود؟”

با این حال، قبل از اینکه سفارش‌های خرید خود را ثبت کنید، به یاد داشته باشید که برای ورود به صنعت پرسود قهوه‌فروشی ممکن است نیاز به زمان، پول و منابع بیشتری نسبت به آنچه که فکر می‌کنید داشته باشید. پس بهتر است درباره چگونگی راه اندازی کافی‌شاپ بیشتر بیاموزید و شانس موفقیت و سودآوری خود را تضمین کنید.

 

 

 

قهوه در کافی شاپ

 

 

هزینه راه اندازی کافی‌شاپ چقدر است؟

روی کاغذ راه‌اندازی کافی‌شاپ جالب و ساده به نظر می‌رسد، اما در عمل سرمایه‌گذاری کوچکی نیست و پاسخ واحدی برای این سوال وجود ندارد. هزینه راه‌اندازی کافی‌شاپ با توجه به موقعیت، اندازه و طراحی آن متفاوت است. طبق گفته کافی‌شاپ زنجیره‌ای موفق کریمسون کاپ، محدوده هزینه‌ها می‌تواند به شرح زیر باشد:

– ۸۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ دلار برای کافی‌شاپ با صندلی

– ۸۰,۰۰۰ تا ۲۰۰,۰۰۰ دلار برای کافی‌شاپ بیرون بر

– ۸۰,۰۰۰ تا ۳۰۰,۰۰۰ دلار برای کافی‌شاپ با صندلی و همچنین بیرون بر

– ۶۰,۰۰۰ تا ۱۰۵,۰۰۰ دلار برای دکه قهوه‌فروشی

– ۵۰,۰۰۰ تا ۱۵۴,۰۰۰ دلار برای قهوه‌فروشی سیار

 

هزینه‌های راه‌اندازی کافی‌شاپ شامل چه مواردی می‌شود؟

مانند اکثر هزینه‌های راه‌اندازی رستوران، هنگام باز کردن کافی‌شاپ نیز، باید برخی از هزینه‌ها را از سرمایه اولیه خود، وام کوچک کسب و کار یا سایر منابع مالی پرداخت کنید.

ملک + خدمات جانبی ملک

موجودی مواد خوراکی (به ویژه قهوه!)

تجهیزات

میزها، صندلی‌ها، تزئینات

سیستم نرم افزاری فروش + دیگر تکنولوژی‌ها

بازاریابی و تبلیغات

زمانی که از میانگین هزینه باز کردن کافی‌شاپ مدنظرتان و برخی جزئیات خاص‌تر به خصوص مواردی که به سرمایه‌گذاری نیاز دارند آگاه باشید، آمادگی پرداختن به جزئیات کم اهمیت تر را نیز خواهید داشت.

 

 

 

راه‌اندازی کافی‌شاپ

 

 

 

برای هموار کردن مسیر راه‌اندازی کافی‌شاپ مدنظرتان، چک لیست ۲۰ مرحله‌ای زیر را ایجاد کرده‌ایم تا شما تا رسیدن به روز بازگشایی، مسیر درست را طی کنید.

 

چک لیست راه‌اندازی کافی‌شاپ

 

1. طرح کسب و کار کافی‌شاپ خود را مشخص کنید.

همانطور که اساتید در ابتدای ترم انتظارات خود را از دانشجویان مشخص می‌کنند، طرح کسب‌کار کافی‌شاپ نیز ساختار سازمانی‌ای محسوب می‌شود که برای اطمینان از موفقیت در آینده الزامی است. طرح کسب‌وکار به شما کمک می‌کند فرایند و برنامه‌ریزی‌های کافی‌شاپ خود مانند موارد زیر را درنظر داشته باشید:

– رقبای شما

– ساختار سازمانی نیروی کار شما

– طرح بازاریابی شما

– سیاست‌های اجرایی مدنظرتان در محیط کار

– موارد عملیاتی و استراتژی‌های حسابداری

و نکته آخر اما مهم این است که، بخش قابل توجهی از طرح کسب و کار، مشخص کردن منابع مالی مورد نیاز برای تبدیل رویاهای خود به حقیقت است.

 

2. مکان کافی‌شاپ خود را مشخص کنید.

مهم نیست مکان رویایی مدنظر شما خانه‌‌ای سنگی، تراکتور و ماشین غذا یا جایی در وسط شهر باشد، یافتن بهترین مکان فرآیندی زمان‌بر و دشوار است. در انتخاب مکان کافی‌شاپ، شما باید به عواملی مانند موارد زیر توجه داشته باشید:

– هزینه اجاره

– موقعیت رقبا

– فرهنگ محله

– جایگاه بازار هدف‌تان

– در دید و در دسترس بودن

– اندازه مکان

– مستأجران قبلی

– حتی حس قلبی شما

تصمیم‌گیری در مورد مکان امر مهمی است. بهترین راه برای یافتن مکان مناسب، صبر داشتن و عجله نکردن در فرآیند خرید یا اجاره است.

 

 

محل و مکان کافی‌شاپ
محل و مکان کافی‌شاپ

 

 

3. منوی کافی‌شاپ خود را طراحی کنید.

طراحی هوشمندانه منو می‌تواند هویت و شخصیت منحصر به فرد کافه رستوران شما را به تصویر بکشد و در عین حال درآمد و سود شما را بیشتر کند. این عامل به اندازه‌ای مهم است که می‌تواند کاهش و یا افزایش مشتریان شما را در سال‌های اولیه کار کافی‌شاپ تعیین کند. طراحی منو باید جدی گرفته شود و به شکلی طراحی شود که بتواند دیدگاه و چشم‌انداز کافی‌شاپ شما را به مشتریان‌تان نشان دهد.

طراحی منوی کافی‌شاپ بیش از آنچه که به نظر می‌رسد دشوار است. در طراحی منوی کافی‌شاپ خود، علاوه بر فهرستی از اصطلاحات منو، باید به این نکات ساده نیز توجه کنید:

– منو ساده‌ای طراحی کنید (دارای حداقل تعداد آیتم‌ها)

– به شخصیت برند خود پایبند باشید

– آنچه رقبا ارائه می‌دهند درنظر بگیرید

– قبل از تکمیل طراحی منو، بازخورد بگیرید

 

4. قهوه مدنظرتان را انتخاب کنید.

قهوه ماده اولیه‌ی اصلی کافی‌شاپ شما محسوب‌ می‌شود. هنگام انتخاب قهوه، این دو نکته مهم را درنظر داشته باشید: دستگاه قهوه‌ساز و هنر آماده‌سازی قهوه. قبل از خرید قهوه‌، وقت بگذارید و طعم تعداد زیادی از قهوه‌ها را امتحان کنید تا بتوانید قهوه‌ای را انتخاب کنید که با شما و شخصیت برندتان مطابقت داشته باشد.

نکته: قهوه و تزئینات محلی درنظر بگیرید. قهوه‌دوستان محصولات محلی را ترجیح می‌دهند! زمانی که قهوه محلی باب میل مشتریان را با هنر باریستاهایتان ترکیب می‌کنید، هم باریستاها و هم مشتریان رضایت بیشتری خواهند داشت.

 

5. تجهیزات کافی‌شاپ خود را سفارش دهید.

با توجه به اینکه قهوه ماده اولیه اساسی کافی‌شاپ شماست، نیازمند تجهیزات مناسب برای آماده‌سازی آن خواهید بود. هنگام سفارش تجهیزات، به کیفیت و دوام آن‌ها توجه کنید؛ اما نیازی به خرید تجهیزات معروف و برند ندارید.

در زیر فهرستی از تجهیزات ضروری راه‌اندازی کافی‌شاپ را مشاهده می‌کنید:

– دستگاه اسپرسو ساز

– آسیاب قهوه

– دستگاه قهوه‌ساز

– مخلوط‌کن

– یخچال

– منبع آب

– ماشین ظرفشویی

– سیستم نرم‌افزاری فروش

 

 

6. موجودی کافی‌شاپ خود را مدیریت کنید.

در حق خودتان لطف کنید و از همان ابتدا مدیریت موجودی مواد کافی‌شاپ‌تان را به دست بگیرید. حتی بهتر است سیستم نرم افزاری فروش (POS) خود را با نرم‌افزار مدیریت موجودی مواد هماهنگ کرده و موفقیت خود را تضمین کنید.

یکی از جنبه‌های مهم اداره موفق کافی‌شاپ، نظارت و مدیریت هزینه‌های مواد غذایی، نوشیدنی و سایر مواد اولیه است. قبل از راه‌اندازی کسب و کار، شما باید با لغتنامه و اصطلاحات مدیریت موجودی آشنا شوید و حتی می‌توانید دوره‌ای فشرده درباره مدیریت موجودی مواد در کافه و رستوران بگذرانید.

در زیر موجودی خاصی که در کافی‌شاپ نیاز خواهید داشت را به صورت کلی ذکر کرده‌ایم:

– تجهیزات ذکر شده در تیتر قبلی

– ظروف کاغذی و سرامیکی سرو قهوه

– دانه‌های قهوه و سایر مواد خوراکی مورد نیاز مانند طعم‌دهنده و شیرین کننده‌ها

– محصولات مختلف دیگر شامل دستمال کاغذی و مخلوط‌کن

 

7. قیمت قهوه و غذاهایتان را مشخص کنید.

قیمت گذاری مناسب برای بقای کافی‌شاپ شما بسیار اهمیت دارد. شما باید در حالی که قیمت‌های منصفانه‌ای به مشتریانتان ارائه می‌دهید، از اینکه می‌توانید تمام هزینه‌های کافی‌شاپ‌تان را نیز پوشش دهید اطمینان حاصل کنید. از مهندسی منو برای تعیین آیتم‌هایی که سوددهی و محبوبیت بیشتری دارند استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است یافتن استراتژی قیمت‌گذاری مناسب و تشخیص آیتم‌هایی که سود و محبوبیت بیشتری دارند، زمان‌بر و با آزمون و خطا همراه باشد. راحت‌ترین راه برای آشنایی با استانداردهای قیمت‌گذاری در منطقه شما، بررسی منو و قیمت‌های رقبا است.

 

8. ارزش‌ها و شخصیت برند قهوه خود را مشخص کنید.

تعیین ارزش‌های اصلی و شخصیت برند خود، نکات مهم دیگری هستند که به موفقیت کافی‌شاپ شما کمک می‌کنند. داشتن ارزش‌ها و شخصیت برند واضح و مشهود، مشتریان وفادارتر، کارمندان شادتر و سود بیشتر برایتان به ارمغان خواهد آورد. راه‌اندازی کافی‌شاپی که بتواند با ارزش‌های خود مشتریان فراوانی جذب کند، با توصیف ساده‌ی شغلی آغاز می‌شود.

 

 

 

9. برندی منحصربه‌فرد برای کافی‌شاپ خود طراحی کنید.

برندتان باید بر اساس همان ارزش‌ها و شخصیتی که سعی می‌کنید به مشتریان خود نشان دهید طراحی شود. برای طراحی برندی که بتواند نمایانگر واقعی ارزش‌های شما باشد، باید پاسخ سؤالات زیر را پیدا کنید:

– شما چه کسی هستید؟

– چه کاری انجام می‌دهید؟

– چرا این کار را انجام می‌دهید؟

 

10. استراتژی حسابداری کافی‌شاپ‌تان را مشخص کنید.

در آغاز راه‌اندازی کسب و کار جدید، یکی از اولین تصمیماتی که باید گرفته شود این است که امور حسابداری در داخل کافی‌شاپ انجام شود یا به شرکت حسابداری در خارج از کافی‌شاپ سپرده شود؟ شما برای مدیریت حسابداری کافه یا رستوران خود، کدام را ترجیح می‌دهید؟ سپردن امور مالی خود به شرکت حسابداری یا استخدام حسابدار؟ در هر صورت، شما نیازمند کارشناسی هستید که انجام امور مالی و حسابداری کافی‌شاپ‌تان را بر عهده بگیرد. با توجه به اهمیت این مسئله، بهتر است امور مالی و مالیاتی شما توسط فردی باتجربه مدیریت شود.

 

11. استراتژی بازاریابی کافی‌شاپ خود را مشخص کنید.

در تله “مشتری خود به خود جذب می‌شود” نیفتید. کلید موفقیت در بازاریابی کافه و رستوران، بازاریابی زودهنگام، پیوسته و به صورت استراتژیک است. باید قبل از راه اندازی کافی‌شاپ با استراتژی‌های بازاریابی مانند موارد زیر آشنایی داشته باشید:

– ارائه رایگان نمونه قهوه

– درنظر گرفتن کوپن و بن تخفیف در کسب‌وکارهای نزدیک

– بازاریابی ایمیلی

– بازاریابی دهان به دهان

– همکاری با رستوران‌ها و کسب‌وکارهای محلی در تبلیغات

– طراحی برندی مناسب کافی‌شاپ که نام آن به راحتی در ذهن می‌ماند

– توسعه استراتژی بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی برای اطلاع‌رسانی و انتشار اخبار کافی‌شاپ

 

12. سیستم نرم افزاری فروش مناسب انتخاب کنید.

انتخاب سیستم نرم افزاری فروش یکی از مهم‌ترین جنبه‌های کافی‌شاپ محسوب می‌شود. این قطعه، پایه‌ و اساس تمام فعالیت‌‌های مالی شما خواهد بود. سیستمی که برای پرداخت و مدیریت امور پرداختی کافه یا رستوران خود انتخاب می‌کنید، باید معتبر و به‌روز باشد تا بتوانید خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهید و به راحتی با سایر کافی‌شاپ‌ها رقابت کنید.

با توجه به اینکه تعداد زیادی سیستم نرم افزاری فروش در بازار وجود دارد، ممکن است انتخاب موردی که بتواند نیازهای مالی کافی‌شاپ شما را رفع کند کمی گیج‌کننده و سخت باشد.

 

13. کارکنان خود را آموزش دهید.

شرکت سیستم سیستم نرم افزاری فروش انتخابی شما، باید علاوه بر کارآمدی، محتوایی جامع و به روز برای آموزش کارکنان ارائه دهد تا آنها بتوانند به راحتی با سیستم کار کنند. به جز کار با نرم‌افزارهای به‌روز، باریستاهای شما باید چگونگی تهیه قهوه‌ و همچنین استفاده از تمام تجهیزات کافی‌شاپ را آموزش دیده باشند. زمان کافی صرف کنید و برنامه آموزش جامع که تمامی موارد مهم را دربرداشته باشد تهیه کنید و آن را پس از استخدام به کارکنان‌تان بدهید.

 

آموزش کارکنان کافی شاپ
آموزش کارکنان کافی شاپ

 

14. همواره اخبار صنعت و کسب وکارتان را دنبال کنید.

یکی از عوامل کلیدی موفقیت، آگاهی از اخبار و روند صنعت کاری خود است. در صنعتی پویا و متغیر مانند صنعت کافی‌شاپ، آگاهی از روند صنعت امری ضروری است. علایق و سلایق مردم روز به روز تغییر می‌کند، بنابراین اینکه در جریان مد و تغییرات صنعت خود باشید بسیار حائز اهمیت است.

بدین منظور نکات زیر را درنظر داشته باشید:

– روند صنعت خود را دنبال کنید

– گواهی‌نامه‌های مورد نیاز را اخذ کنید

– در نمایشگاه‌های تجاری شرکت کنید

– در مجلاتی مانند QSR و Restaurant Hospitality مطلب منتشر کنید

 

15. طراحی داخلی مناسبی انتخاب کنید.

طراحی کافی‌شاپ باید به شکلی باشد که رفت و آمد باریستاها را به حداقل برساند، بدین ترتیب شاهد افزایش کارایی و سود حاصل خواهید بود. در این صورت مشتریان رضایتمند، کافی‌شاپی پرطرفدار و در نهایت باریستاهایی موفق خواهید داشت.

 

طراحی داخلی مناسب کافی شاپ
طراحی داخلی مناسب کافی شاپ

 

 

16. تمام مجوزها و پروانه‌های لازم را دریافت کنید.

دریافت مجوزها و پروانه‌های مورد نیاز، سخت‌ترین بخش‌ راه‌اندازی کافی‌شاپ است و کاغذبازی اداری فراوانی دارد و صبوری بسیاری می‌طلبد. هر چه در ابتدا از این موضوع آگاه‌تر باشید بهتر است. نکته مهم این است که هر چه زودتر فرآیند دریافت مجوزها و پروانه‌های لازم را آغاز کنید. از آنجایی که تعداد پروانه‌ها و مجوزهای غذایی مورد نیاز برای راه‌اندازی کافی‌شاپ جدید زیاد است و دریافت برخی از آن‌ها تا چهار هفته طول می‌کشد، بهتر است این فرایند را هر چه زودتر آغاز کنید تا در روز افتتاحیه خیالتان راحت باشد.

 

17. فرآیند استخدام کارکنان کافی‌شاپ خود را فوراً آغاز کنید.

در ابتدای مسیر، شما به کمک افراد دیگر برای اداره‌ی صحیح امور کافی‌شاپ خود نیاز خواهید داشت‌‌. نمی‌توانید به تنهایی کافی‌شاپ را اداره کنید! برای استخدام باریستاها و آشپزها، از افراد معرفی شده شروع کنید. همچنین، استفاده از سایت‌های کاریابی ایده خوبی می‌باشد. اگر می‌خواهید در استخدام کارکنان موفق عمل کنید، حتما ارزش‌ها و شخصیت برند خود را درنظر بگیرید. اینکه فرد استخدام شده برای شرایط کاری شما مناسب است یا خیر را به دقت بررسی کنید.

 

 

استخدام کارکنان کافی شاپ
استخدام کارکنان کافی شاپ

 

 

18. امکان سفارش آنلاین قهوه را فراهم کنید.

مجبور به پذیرفتن سفارشات آنلاین نیستید، اما طبق تحقیقات انجام شده، اگر این کار را انجام دهید، فرصت موفقیت خود را چندین برابر می‌کنید. در سال ۲۰۲۰، سفارش اینترنتی غذا بیش از 100٪ رشد کرده است و به عنوان روش ترجیحی مشتریان، روز به روز بر این مقدار افزوده می‌شود. دریافت سفارش آنلاین می‌تواند همان ویژگی‌ای باشد که شما را از رقبا متمایز می‌کند و به شما در رقابت با رهبران صنعت کمک می‌کند.

 

19. برنامه‌های تشویقی و افزایش وفاداری مشتریان طراحی کنید.

اینکه بتوانید با قهوه عالی خود، مشتریان را مجدد به کافی‌شاپ خود بازگردانید مهم است. اما این بدان معنی نیست که فقط به کیفیت دانه قهوه و نوشیدنی‌های خود توجه کنید. برای اینکه آگاهی از برند و فروش خود را افزایش دهید، برنامه تشویقی و وفاداری مشتری کارامدی برای کافی‌شاپ خود درنظر بگیرید.

اگر از اثربخشی چنین برنامه‌هایی اطمینان ندارید، باید بدانید که افزایش فروش از طریق برنامه‌های وفاداری مشتری به اثبات رسیده‌ است. به عنوان مثال، برنامه وفاداری Starbucks Reward را درنظر بگیرید. استارباکس بیان کرده‌است که 40٪ از کل فروش خود را از طریق برنامه وفاداری به دست آورده و فروشش نسبت به سال گذشته ۷ درصد بیشتر شده است‌. برنامه وفاداری استارباکس، با بیش از 16 میلیون عضو فعال، یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وفاداری حال حاضر است و به همگان اثبات کرده است که شکل‌گیری کمی وفاداری می‌تواند تفاوت زیادی ایجاد کند.

 

20. کارت خرید قهوه هدیه دهید.

ارائه کارت خرید هدیه سبب می‌شود هم مشتریان به خرید بیشتر ترغیب شوند، هم با دادن کارت خرید به دوستان و آشنایان‌شان سود بیشتری برای شما به همراه بیاورند. معمولاً مشتریان بیش از ارزش کارت خرید هدیه هزینه می‌کنند. درضمن می‌توانید سیستم سیستم نرم افزاری فروش مناسب برای استفاده از کارت خرید هدیه داشته باشید.

راه‌اندازی کافی‌شاپ پرریسک است اما از طرفی سرمایه‌گذاری‌ای پرسود نیز محسوب می‌شود. کافی‌شاپ شما می‌تواند مکانی محبوب برای خوردن قهوه روزانه هم‌محلی‌های شما و یا حتی مکانی دلنشین برای افرادی در مناطق دورتر باشد. با دانستن نکات فوق در مورد راه‌اندازی و اداره کافی‌شاپ، امکان جذب مشتری بیشتر و راه‌اندازی کافی‌شاپ رویاهایتان را خواهید داشت.

 

 

لیست تجهیزات موردنیاز راه‌اندازی کافی‌شاپ

 

 

برای تهیه نوشیدنی‌های ترکیبی قهوه و اسپرسو و همچنین لاته، به باریستاهای ماهر و دستگاه‌های مخصوص کافی‌شاپ نیاز دارید.شما می توانید با تهیه لوازم مناسب کسب‌وکار و متناسب با بودجه‌تان، کافی‌شاپ مجهز و کارامدی داشته باشید.

دستگاه‌های اسپرسو و قهوه‌جوش‌ها مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌ شما در کافی‌شاپ محسوب می‌شوند و حفظ و نگه‌داری آنها امری حیاتی است. برای برنامه‌ریزی و تهیه تجهیزات و موارد ضروری مناسب کار و بودجه کسب‌وکار کافی‌شاپ خود، می‌توانید از راهنمای زیر استفاده کنید.

 

 

 

 

تجهیزات موردنیاز کافی‌شاپ

تهیه نوشیدنی‌های فوق‌العاده‌ای مانند لاته و کاپوچینو نیاز به تجهیزات تجاری ویژه دارد. شما می توانید خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی خود را از این لیست شروع کنید:

تجهیزات تهیه قهوه

دستگاه اسپرسو

تجهیزات ریختن مایعات

آسیاب

مخلوط‌کن‌ها

دستگاه سردسازی قهوه

لوازم جانبی کافی‌شاپ

گاز و فر

مایکروویو‌

یخچال‌ و فریزر

تجهیزات آماده‌سازی قهوه

تجهیزات آماده‌سازی غذا

چاقو

تخته‌ برش

قابلمه‌ و تابه‌

کاسه‌

مخمرهای غذایی

میکسر

تجهیزات ذخیره‌سازی و قفسه‌بندی

تجهیزات ایمنی

دستکش‌

جعبه کمک‌های اولیه

برچسب‌های تاریخ

سطل‌آشغال

پارچه‌ و حوله

مواد شوینده مخصوص مواد غذایی

سینک‌

سینک‌ بخش‌بندی شده

سینک‌ مایعات و مواد دورریز

سینک‌ شستشوی دست

سیستم فروش رستوران

سیستم نمایشی آشپزخانه (KDS)

لوازم سرو

لیوان‌های کاغذی و بشقاب‌های یکبار مصرف

لوازم غذاخوری

دستمال‌های کاغذی یا رومیزی

 

 

ظروف کافی شاپ
ظروف کافی شاپ

 

 

هزینه تجهیزات کافی‌شاپ

طبق گفتهٔ معاون وزارت صنعت، کریمسون کاپ، تجهیزات کافی‌شاپ می‌تواند چیزی حدود 200 تا 2۰۰۰ میلیون تومان هزینه داشته باشد. با سرمایه‌ها‌ی مختلف می‌توان مدل‌های کسب‌وکاری متفاوتی داشت، از کافه‌های مستقل و نوآورانه تا کافه های بزرگ. برای کنترل بودجه خود، مفیدترین راه بررسی هزینه‌های انواع کافی‌شاپ‌های مختلف است.

 

 

 

نکاتی که باید قبل از خرید تجهیزات کافی‌شاپ در نظر بگیرید

تجهیزات تهیه قهوه بر کیفیت قهوه بسیار تأثیر می‌گذارند و سرمایه‌گذاری در تجهیزات مناسب، برای موفقیت کسب‌وکار شما امری حیاتی است. قبل از تعیین بودجه، در مورد اینکه کدام تجهیزات را باید در اولویت قرار دهید و کدام‌ها را می‌توانید تهیه کنید تصمیم بگیرید.

 

1. کیفیت

کیفیت تجهیزات می‌تواند مستقیماً بر کیفیت قهوه شما تأثیر بگذارد. به این موضوع که کدام تجهیزات بهترین گزینه‌ها برای کافی‌شاپ شما هستند توجه کنید و لوازم با کیفیت و دارای مقاومت بالا را انتخاب کنید.

 

2. فضا

حتی بهترین باریستاها هم نمی‌توانند در فضایی کوچک و تنگ کار کنند. هنگام انتخاب تجهیزات، به این که آنها باید چگونه در فضایی که دارید جا شوند نیز فکر کنید.

 

فضای کافی شاپ
فضای کافی شاپ

 

 

3. برنامه‌ریزی آشپزخانه

در خرید تجهیزات با باریستای ارشد خود یا یک طراح آشپزخانه حرفه‌ای مشورت کنید. این کار باعث می‌شود کافی‌شاپ شما به طور صحیح و کارآمد چیده و اداره شود. برای طراحی چیدمان و تجهیزات کافی‌شاپ می توانید از خدمات مشاوره و طراحی شرکت مرسا تجهیز پیشگام استفاده نمایید.

 

4. تمیز کردن منظم تجهیزات کافی‌شاپ

دستگاه‌های اسپرسو و قهوه‌جوش‌ها نیاز به تمیزکاری منظم دارند. به کارکنان خود آموزش دهید تجهیزات را به‌درستی تمیز کنند و به بهترین نحو از آنها نگه‌داری کنند. البته که می‌توانید از یک تعمیرکار ماهر دستگاه اسپرسو نیز مشورت بگیرید. پیرو نماد NSF در تجهیزات غذایی باشید و از اینکه کارکنانتان استانداردهای گواهی ایمنی غذا را رعایت می‌کنند اطمینان حاصل کنید.

 

5. تأمین‌کنندگان

در بسیاری از شهرها و شهرستان‌ها فروشگاه‌هایی وجود دارند که تجهیزات کافه‌ها و رستوران‌ها را با قیمت‌های نزدیک به قیمت عمده‌فروشی‌ها عرضه می‌کنند. تأمین‌کنندگان برتر درباره فناوری و ایمنی محصولات، شما را صادقانه راهنمایی خواهند کرد و همه چیز را از نصب گرفته تا نگه‌داری و تعمیرات، برای شما فراهم می‌کنند.

 

تهیه تجهیزات کافی‌شاپ و رستوران

با داشتن لیستی جامع از تجهیزات موردنیاز و تصویری از کافی‌شاپ طراحی و چیده شده خود، اقدام به خرید کنید. عمده‌فروشان اغلب تخفیفات خوبی ارائه می‌کنند؛ همچنین می‌توانید تجهیزات را از فروشگاه‌های آنلاین قابل‌اعتماد اجاره کنید یا تجهیزات خود را به آنها اجاره دهید و سرمایه‌گذاری کنید.

 

تجهیزات نو و تجهیزات دست‌دوم

زمانی که باید قطعه‌ای گران‌قیمت اما ضروری را تهیه کنید، خرید تجهیزات استفاده شده‌ و دست‌دوم می‌تواند راه‌حل مناسبی باشد؛ مثلاً به دنبال فر یا یخچال سالم که به‌خوبی از آن مراقبت شده است بگردید. بدین ترتیب در ابتدای کار در سرمایه‌گذاری خود بسیار صرفه‌جویی خواهید کرد.

 

6. قیمت‌گذاری

شما برای دورهمی مکانی اختصاصی را ترجیح می‌دهید یا کافی‌شاپی دلنشین؟ بر اساس مدل کسب‌وکار خود، در مورد اینکه کدام تجهیزات برایتان اولویت دارند تصمیم بگیرید. حتماً روی دستگاه اسپرسو سرمایه‌گذاری کنید چرا که با ارائه اسپرسو بی‌نظیر می‌توانید افراد بیشتری را جذب کافه خود کنید یا برای فرهایی که بتوانید در آنها پخت خوشمزه نان مادربزرگتان را بپزید هزینه کنید.

 

7. اجاره

اجاره تجهیزات می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد، و به شما کمک می‌کند تا زمانی که از موفقیت کسب‌وکار خود اطمینان حاصل کنید ریسک کمتری متحمل شوید. از طرفی اجاره تجهیزات می‌تواند هزینه‌های اضافی شما را نیز کاهش دهد.

 

چک‌لیست نهایی تجهیزات کافی‌شاپ:

1. تجهیزات تهیه قهوه:

این بخش قلب کافی‌شاپ شما است و یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری‌های شما خواهد بود. تجهیزاتی را انتخاب کنید که امکان تهیه قهوه و نوشیدنی‌های باکیفیت را برایتان فراهم می‌کنند.

 

دستگاه اسپرسو:

دستگاه‌های اسپرسو قهوه آسیاب شده را تحت‌فشار 9 بار تهیه می‌کنند و بخارساز آنها برای تهیه کف شیر و تهیه کاپوچینو و لاته‌های زیبا بسیار مناسب است. عملکرد عالی دستگاه به تعمیر و نگهداری آن بستگی دارد که می‌تواند برای‌تان هزینه‌بر باشد اما درنهایت درآمد ویژه‌ای برای تان به ارمغان خواهد آورد.

 

 

دستگاه اسپرسو
دستگاه اسپرسو

 

 

دستگاه ذخیره و ریختن قهوه:

دستگاهی که بتواند برای مدتی قهوه را گرم نگه دارد از جمله لوازم مفید کافی‌شاپ محسوب می‌شود. بدین منظور دستگاه تجاری باکیفیت بالا تهیه کنید، به توضیحات دستگاه برای تضمین توزیع بهینه آب توجه کنید و برای مخازن قهوه با عایق حرارتی که می‌توانند قهوه را تا ساعت‌ها گرم و تازه نگه ‌دارند هزینه کنید.

 

آسیاب قهوه:

نگه‌داری آسیاب قهوه معمولاً سخت است. آسیاب‌های مخروطی شامل یک جفت‌ چرخ دنده هستند که به بهترین نحو قهوه تازه را آسیاب کرده و بافت یکنواخت خوبی را فراهم می‌کنند. تمیز کردن بدنه و روغن انباشته در آسیاب قهوه برای دوام آن بسیار حائز اهمیت است.

 

دستگاه‌های سردسازی قهوه:

قهوه سرد و قهوه یخی آیتم همیشگی منوی کافه‌ها هستند. قهوه سرد را به‌وسیله یک کیسه فیلتری قهوه و یک ظرف سطلی شکل تهیه کنید. برخی از کافه‌ها دانه قهوه یخی و قهوه سرد را از قهوه‌فروشان محلی تهیه می‌کنند.

 

مخلوط‌کن‌ها:

اگرچه مخلوط‌کن‌ها گران هستند، اما مخلوط‌کن‌های تجاری تجهیزات ضروری و قدرتمندی هستند که به باریستاهای شما اجازه می‌دهند اسموتی و شیک‌های فوق‌العاده‌ای تهیه کنند.

 

2. لوازم جانبی کافی‌شاپ ها

پارچ‌های بخار، قاشق‌های پذیرایی، لیوان‌های مخصوص اسپرسو، ترازو، قوری، خرد‌کن و سایر لوازم خردوریز از جمله تجهیزات جانبی کوچک برای تهیه نوشیدنی‌ها هستند. همان‌طور که برای بقیه تجهیزات خود هزینه می‌کنید، باید برای لوازم جانبی باکیفیت نیز سرمایه صرف کنید.

 

3. اجاق‌ گازها و گریل‌ها

اگر قصد دارید در کافه خود غذا سرو کنید، باید برای سطوح پخت‌وپز تجاری و اجاق‌ها نیز هزینه کنید. برای صرفه‌جویی در فضا، خرید یک فر تجاری بزرگ که سطوح القایی گرمایی بالایی دارد بسیار مناسب است. گریل نیز برای تهیه ساندویچ‌ها و همبرگرها که در اکثر کافه‌ها سرو می‌شوند بسیار به کارتان می‌آید.

 

4. تهویه

سطوح آماده‌سازی غذا اکثر اوقات خیس می‌شوند. اندازه آشپزخانه خود را در نظر بگیرید و اطمینان حاصل کنید که سیستم تهویه انتخابی شما قدرت کافی برای دور نگه داشتن دود و هوای گرم را داشته باشد.

5. مایکروویو

مایکروویوها تجهیزات قدرتمندی هستند که کافه‌ها برای گرم‌کردن و بخارپز کردن سریع مواد غذایی به آنها نیاز دارند.

 

6. یخچال و فریزر

محصولات لبنی و جایگزین‌های آن نیاز به فضای بزرگی از یخچال و فریزر تجاری دارند. استفاده از یخچال کوچک و اقتصادی می‌تواند پیشنهاد مطلوبی باشد، اما برخی از کافه‌های کوچک به چندین یخچال بزرگ نیاز دارند.

اگر یخچال و فریزرها به‌درستی تمیز و نگهداری شوند، می‌توانند عمر مفید طولانی‌تری داشته باشند. ازآنجایی‌که خردکردن قهوه باعث ایجاد گردوغبار بیش از حد در کافه می‌شود؛ اگر یخچال‌ها به طور منظم تمیز نشوند منافذ آنها با گردوغبار مسدود می‌شود.

 

یخ‌ساز

وجود یخ‌ساز برای تهیه نوشیدنی‌های سرد ضروری است. دستگاه یخ‌ساز را همواره تمیز کرده و به‌خوبی از آن نگهداری کنید؛ یخ‌ساز خود را از سایر مایعات یا ظروف شیشه‌ای دور نگه دارید و اگر به طور تصادفی یخ آلوده شد یا ظرفی شکست به درستی آن را تمیز کنید.

 

7. سطوح آماده‌سازی غذا و قهوه

باریستاها و آشپزها به فضای مناسب نیاز دارند. استیل ضدزنگ، بتن ریخته شده، چوب، سنگ و گرانیت همگی از مصالح محبوب ساخت آشپزخانه هستند؛ زیرا دوام بالایی دارند و ضدعفونی‌کردن آنها آسان است.

 

8. تجهیزات آماده‌سازی

دستگاه‌های کوچک، وسایل آشپزی، کاسه‌ها و غیره همگی برای آماده‌سازی غذا و نوشیدنی‌ها ضروری هستند.

 

چاقوها

آشپز خوب و چاقوی او به یک اندازه اهمیت و نیاز به سرمایه‌گذاری دارند پس مجموعه‌ای عالی از چاقوها و تیز کننده آنها تهیه کرده و ایمنی، کارایی و دوام کار آشپزخانه خود را بهبود ببخشید.

 

تخته‌های برش

تخته‌های برش باکیفیت تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای در آماده‌سازی مواد ایجاد می‌کنند. تخته‌هایی با لبه‌هایی حاشیه‌دار که سبب حفظ مایعات می‌شود و یا تخته‌های دست گیره‌دار که جابه‌جایی را تسهیل می‌کنند از جمله محبوب‌ترین مدل‌های تخته هستند.

 

قابلمه‌ها و تابه‌ها

اگرچه شاید فقط برای تهیه شربت و دم‌نوش‌های غلیظ به قابلمه‌های کوچک نیاز داشته باشید، اما خرید قابلمه و تابه‌های کوچک باکیفیت خالی از لطف نخواهد بود.

 

کاسه‌ها

کاسه‌‌ها در جنس‌های مختلفی مانند پلاستیک، استیل، سرامیک یا شیشه تولید و عرضه می‌شوند. در مورد اینکه کدام جنس برای کسب‌وکار شما مناسب است به‌خوبی فکر کنید.

 

مخمرهای غذایی

مخمرهای غذایی سبب می‌شوند در عرض چند دقیقه، خمیر و سس‌های فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

 

میکسرها

میکسرهای مخصوص بزرگ که برای تهیه موادی مانند خمیر کوکی و خمیر براونی استفاده می‌شوند کار شما را آسان‌تر می‌کنند.

 

ذخیره‌سازی و قفسه‌بندی

ذخیره قهوه به طرز صحیح و در زمان مناسب در فروشگاه‌های قهوه بسیار حائز اهمیت است. اکثر بسته‌های قهوه به‌صورت تخصصی از نیتروژن پر شده و درب آنها پرس می‌شود تا از اکسیدشدن قهوه جلوگیری شود. برای نگه‌داری بلندمدت قهوه، از ظروفی که هوا و نور را عبور نمی‌دهند استفاده کنید و آنها را در مکان خنک و خشک قرار دهید. البته اگر تا حدودی هوا به ظرف قهوه نفوذ کند و اکسید شود اشکالی ندارد.

 

و غیره

این پاراگراف مهم‌ترین نکته متن را گوشزد می‌کند! فیلترهای قهوه، قاشق‌ها، ظروف شیشه‌ای، لیوان‌ها و غیره همگی جزئیات کوچک اما مهم هستند؛ بنابراین درنظرداشتن طرح ویژه و بودجه کافی‌ برای آنها ضروری است. چنین لوازمی را از فروشگاه‌هایی که خدمات پس از فروش مناسبی ارائه می‌کنند تهیه کنید.

 

 

 

9. تجهیزات ایمنی

تمام رستوران‌ها باید به استانداردهای بهداشتی پایبند باشند و لوازم خاصی مانند موارد زیر را همواره در دسترس داشته باشند:

دستکش

جعبه کمک اولیه

برچسب تاریخ

سطل مخصوص مواد ضدعفونی‌کننده

پارچه‌ و حوله

مواد شوینده مخصوص مواد غذایی

 

10. سینک‌ها

سینک‌های بخش‌بندی شده

یکی از مرسوم‌ترین راه‌های رعایت استانداردهای بهداشتی، شستن و ضدعفونی کردن ابزارهای برش، وسایل سرو و سایر تجهیزات آشپزخانه، استفاده از سینک‌های بخش‌بندی شده است.

 

سینک‌های مایعات دورریختنی

سینک‌های مایعات دورریختنی در مکان‌های مناسبی قرار می‌گیرند تا مایعات را جمع‌آوری و خارج کنند. گزینه خوب دیگر برای کافی‌شاپ‌ها، استفاده از رینسر است که به‌راحتی پارچ‌ها و لیوان‌ها را خشک و تمیز می‌کند.

 

سینک‌های شستشوی دست

سینک‌های شستشوی دست باید در فضای آشپزخانه در دسترس کارکنان باشند تا آنها بتوانند استانداردهای ایمنی و بهداشتی را به بهترین شکل رعایت کنند. همچنین سینک‌های شستشوی دست باید در دستشویی‌ها نیز وجود داشته باشد.

 

11. سیستم فروش رستوران

سیستم‌های فروش رستوران با اعلام لحظه‌ای موجودی، بودجه، گزارش‌های فروش، هماهنگی مناسبی بین کارکنان آشپزخانه و کارکنان داخل سالن فراهم می‌کند. چنین نرم‌افزارهایی از طریق ادغام و یکپارچه‌سازی اطلاعات، مدیریت امور را ساده‌‌تر می‌کنند.

 

12. سیستم نمایش آشپزخانه (KDS)

سیستم‌های نمایش آشپزخانه به باریستاها کمک می‌کنند از زمان و نوع سفارش مشتریان اطلاع داشته باشند. KDS همچنین سفارش‌ها را به صندوقداران ارسال می‌کند. از طرفی KDS می‌تواند با سیستم فروش ادغام شود و بدین ترتیب روانی و کارآمدی امور کافی‌شاپ‌تان افزایش پیدا خواهد کرد.

 

13. لوازم سرو

لوازم سرو مانند لیوان‌ها، قاشق‌ها و بشقاب‌هایی را انتخاب کنید که مقاومت بالایی داشته باشند، اما همچنان جو و فضای کافی‌شاپ‌تان را در نظر بگیرید و متناسب با آن خرید کنید. برای بیرون بر، به ظروف یا کیسه‌های پلاستیکی نیاز خواهید داشت. نیاز به قاشق و چنگال هم که روشن است، فقط به‌خاطر داشته باشید که استفاده از قاشق و چنگال‌های پلاستیکی هزینه زیادی بر دوشتان خواهد گذاشت. البته لوازم دائمی نیز ممکن است توسط مشتریان یا کارمندان گم شوند یا به‌اشتباه دور ریخته شوند و نکته آخر اینکه تهیه دستمال یا پارچه برای پاک‌کردن مایعات و شیرینی و غذاهای ریخته شده فراموشتان نشود!

 

 

 

 

ترک نظرات