توضیحات

خمیر پهن کن یکی از تجهیزات مفید و کاربردی در تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد . پس از تهیه خمیر و برش دادن آن به قطعاتی با وزن مشخص که با توجه به نوع پیتزا (ایتالیایی یا آمریکایی) و همچنین قطر آن (مینی ، جوان ، یکنفره،….) بایستی انتخاب شود، به یکی از سخت ترین مراحل پخت پیتزا یعنی پهن کردن خمیرپیتزا می رسیم. این عمل در پخت سنتی پیتزا ایتالیایی با کف دست و اعمال حرکت دورانی بر روی خمیر پیتزا حاصل می شود ولی در تعداد زیاد انجام اینکار با دست بسیاذ وقت گیر و طاقت فرسا است.

استفاده از خمیر پهن در اکثر فست فودهای امروزی متداول شده است و کار پهن کردن خمیر بسیار ساده کرده است.

خمیر پهن کن ها عموما در دو دسته کلی 1- تک رول (دارای یک جفت غلطک) 2- دو رول (دارای دو جفت غلطک) قرار می گیرند.

در خمیر پهن کن های تک رول ، یک جفت غلطک که عموما از جنس پلاستیک فشره هستند در قسمت جلو (یا بالای دستگاه) قرار دارد و اپراتور بایستی ابتدا چونه خمیر را کمی با دست به دو طرف بکشد و سپس آن را به آرامی مابین دو غلطک که در حال چرخش هستند، بیاندازد. حال، غلطک ها خمیر را به داخل کشیده و از قسمت زیر دستگاه بیرون می دهد که البته در مرحله دوم می توان خمیر را یک چرخش 90 درجه ای داده و دوباره داخل غلطک ها قرار داد تا به یک خمیر کاملا گرد رسید و یا می توان با کمک دست آن را تقریبا گرد کرد زیرا خمیری که یک بار از بین دو غلطک بیرون می آید ، بیضی شکل می شود.

در خمیر پهن کن ها دو رول، دو جفت غلطک، یکی در قسمت بالایی و دیگری در قسمت پایینی دستگاه قرار دارد. طریقه کار با این نمونه خمبر پهن کن ها به این صورت است که ابتدا چونه خمیر را داخل غلطک های بالایی قرار داده و پس از عبور کردن خمیر از میان دو غلطک آن را در میانه راه با دست یک چرخش 90 درجه داده و سپس وارد غلطک های پایینی می کنیم. با این روش می توان به یک خمیر کاملا گرد دست یافت.

البته در برخی از انواع خمیر پهن کن ها غلطک های بالایی به صورت اریب قرار گرفته اند و در برخی آنها یک مکانیزم اهرمی جهت چرخش 90 درجه ای خودکار خمیر نیم پهن شده وجود دارد که دخالت کارگر را در عمل پهن کردن خمیر کمتر می کند.

خمیر پهن کن رو میزی نواری:

این خمیر هن کن رو میزی تک رول، از یک نوار برزنتی در جلوی خود جهت خروج سریعتر خمیر از زیر غلطک ها بهره می برد. این نمونه پهن کن که عموما در نانوایی ها نیز مصرف دارد جز ارزان ترین نمونه های خمیرپهن کن در تجهیزات آشپزخانه صنعتی می باشد. پهن کن ها غلطک ها در سه سایز 40، 50 و 60 سانتی متر موجود می باشد. دستگاه از یک الکترو موتور و یک گیربکس مکعبی جهت انتقال حرکت بهره می برد و جنس غلطک ها از PVC می باشد. بدنه بیرونی دستگاه از ورق استیل و بدنه داخلی فولادی است.

 

کد محصول : 1106
تماس با مرسا تجهیز

2 دیدگاه برای خمیر پهن کن

    جهانیان

    به مشاوره جهت تاسیس فست فودی نیاز دارم

    مدیر سایت

    لطفا با کارشناسان ما تماس حاصل نمایید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *