بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن

بهترین غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن ، ما را در برابر بیماری ها و عفونت ها مانند سرماخوردگی‌ و آنفولانزا محافظت می‌کند، و از بروز انواع آلرژی ها و سرطان‌ها جلوگیری می‌نماید، وظیفه تامین ایمنی در بدن و مبارزه با بیماری‌ها به عهده گلبون های سفید می‌باشد که استفاده از بعضی از غذاها باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

سیستم ایمنی بدن به منظور تقویت و عملکرد صحیح به یک سری از مواد مغزی نیاز دارد، که عبارتند‌از: پروتئین، ویتامین C، ویتامینE، ویتامینA که نیاز است آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید، همچنین استفاده از مواد معدنی مانند: روی و آهن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌گردد.

پروبیوتیک ها باکتری های مفیدی هستند که به عملکرد دستگاه گوارش کمک می‌کند، بدن ما علاوه بر مواد مغذی به پروبیوتیک‌ها هم نیاز دارند، پروبیوتیک‌ها و مواد مغذی در یک رژیم غذایی مناسب می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند.

در زیر چند نمونه از مواد غذایی که ارزش غذایی بالایی در این زمینه دارند توسط کارشناسان شرکت مرسا تجهیز تولید کننده تجهیزات آشپزخانه صنعتی ، تجهیزات رستوران و تجهیزات فست فود بررسی شده‌است:

 

1- مرکبات

 

مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن
مرکبات برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

افراد اکثرا به محض اینکه سرما می‌خورند به سراغ ویتامین C می‌روند، ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش گلبول های سفید می‌شود، گلبول های سفید در بدن وظیفه حفاظت از بدن در برابر انواع بیماری و عفونت‌ها را دارد. در زیر شما چند نمونه از مرکبات دارای ویتامین C را مشاهده می‌کنید.

· لیمو ترش

· لیمو شیرین

· پرتقال

· گریپ‌فروت

· نارنگی یافا

· نارنگی

همانطور که می‌دانید بدن ما توانایی تولید و ذخیره ویتامین C را ندارد، به همین دلیل نیاز داریم که به صورت روزانه مصرف میوه‌ها و سبزیجات دارای ویتامین C را در برنامه غذایی خود داشته باشیم. تقریبا همه مرکبات دارای مقدار زیادی ویتامین C هستند که با مصرف زورانه آن می‌توانید ایمنی بدن را تقویت کرده و سلامتی خود را تا حد زیاد

دی تضمین نمایید.

 

2- بادام

 

بادام برای تقویت سیستم ایمنی بدن
بادام برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی دیگر از غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن بادام می باشد . بادام را به راحتی می‌توان در هر مغازه‌ی خواربارفروشی پیدا کرد. بادام به عنوان یک میان‌وعده‌‌ سالم بسیار عالی است و می‌توان آن را با انواع سالاد یا ماست مصرف کرد. بادام سرشار از ویتامین E یب‌باشد که در بدن به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کند. بادام مقدار زیادی آهن و پروتئین دارد که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

3-آووکادو

 

آواکادوو برای تقویت سیستم ایمنی بدن
آواکادوو برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

آووکادو مانند روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع و منبع بسیار خوبی از ویتامین E، ویتامین سی، آهن و روی است. می‌توانید تکه‌های آووکادو را در سالاد بریزید یا اینکه آن را به صورت گواکامولی میل کنید (گواکامولی نوعی پیش‌غذای مکزیکی خوشمزه است که از آووکادو، گوجه فرنگی، پیاز و ادویه‌جات تهیه می‌شود).

 

4-فلفل دلمه‌ای قرمز

 

فلفل دلمه‌ای قرمز برای تقویت سیستم ایمنی بدن
فلفل دلمه‌ای قرمز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

اگر شما هم جزو کسانی هستید که فکر می‌کنند مرکبات بیشترین میزان ویتامین C را بین تمام میوه‌ها و سبزیجات دارند، باید گفت که اشتباه می‌کنید. مقدار ویتامین C موجود درهر گرم فلفل دلمه‌ای قرمز، دو برابر مقدار ویتامین C موجود درهر گرم مرکبات است. ویتامین C علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن به سلامت پوست هم کمک می‌کند. همچنین فلفل دلمه‌ای قرمز از منابع غنی بتاکاروتن است که برای سلامت چشم‌ها و پوست مفید است.

 

5. کلم بروکلی

 

خوردن کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن
کلم بروکلی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی دیگر از غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن کلم بروکلی می باشد .کلم بروکلی سرشار از انواع ویتامین A، ویتامین C و ویتامین E و مواد معدنی است. کلم بروکلی دارای مقدار زیادی فیبر و آنتی‌اکسیدان است که بروکلی را به یکی از سالم‌ترین سبزیجاتی تبدیل کرده است که می توان آن را به برنامه غذایی خود اضافه کرد.

 

6.انبه

 

انبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
انبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

انبه از خانواده میوه‌های آلویی می‌باشد، انبه‌ها یکی از متداول‌ترین میوه‌های مصرفی در سرتاسر جهان هستند. برخی از خواص انبه عبارتند از کاهش خطر ابتلا به سرطان روده، کاهش خطر اختلالات نابینایی مرتبط با شبکیه چشم، بهبود در هضم غذا و حفظ سلامت استخوان‌ها؛ انبه همچنین برای پوست و مو مفید دارد.

این میوه در گذشته به‌راحتی در همه‌ی فروشگاه‌ها پیدا نمی‌شد اما امروزه هم به صورت تازه و هم به صورت منجمد در بیشتر فروشگاه‌ها موجود است. این میوه سرشار از ویتامین‌هایی مانند A و C بوده و دارای میزان قابل‌توجهی ویتامین E دارد.

 

7-سیر

 

خوردن سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن
سیر برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

سیر از جمله مواد غذایی است که در همه‌جای دنیا از آن به وفور در آشپزی استفاده می‌شود. سیر دارای مقدار کمی زینک یا روی است که برای سلامتی بدن ضروری می‌باشد. در تمدن‌های باستانی به خوبی از سیر در مبارزه با عفونت‌ها استفاده می‌شد. سیر پوست بدن را خوش رنگ کرده و گونه را سرخ می‌کند و همچنین روده ها را از عفونتها (به خصوص در اطفال) پاک می کند ، و این خصوصیات باعث شده است تا سیر سپری مقابل تیفوئید و دیفتری و مسکن سیاه سرفه و خروسک ‌باشد. سیر به کاهش فشار خون و کندشدن روند سختی شریان‌ها کمک نیز می‌کند. سیر حاوی ترکیبات گوگرد است که سیستم ایمنی بدن را تحریک کرده و پتانسیل بالایی در نابودی تومورهای سرطانی دارد.

 

8-چای سبز

 

چای سبز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

اما چای سبز نسبت به چای سیاه برتری دارد و دلیل آن هم وجود آنتی‌اکسیدان قدرتمند دیگری به نام اپیگالوکاتچین گالات (EGCG) است که بخش زیادی از آن در فرایند تخمیر چای سیاه از بین می‌رود. این آنتی‌اکسیدان عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. چای سبز همچنین سرشار از اسید آمینه ال تیانین (L-theanine) است که به تولید ترکیبات ضدمیکروبی در سلول‌های تی (T-cell) کمک می‌کند.

چای سبز گیاه متفاوتی از چای سیاه نبوده بلکه این چای، گلبرگ‌های تازه گیاه چای است که بدون انجام هیچگونه فرایند اکسایشی به دست مصرف کننده می‌رسد. چای سبز و چای سیاه هر دو سرشار از فلاونوییدها که نوعی آنتی‌اکسیدان است می‌باشند. زادگاه اصلی چای سبز را می‌توان کشور چین دانست. چای سبز به دلیل داشتن مواد ضد سرطانی به مانند کاتچین در میان مردم شهرت پیدا کرده است.

کاتچین از جمله آنتی اکسیدان‌هایی است که بسیار قوی‌تر از ویتامین E و ویتامین C عمل کرده و باعث بهبود در سلامتی افراد می‌گردد. همچنین بر این میزان کافئین موجود در چای سبز، مناسب است و ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از چای سیاه است. از این رو علاوه بر کشور چین، مصرف چای سبز در سایر کشورها نیز رو به گسترش است.

 

۹. زردچوبه

زرد چوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن
زرد چوبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

 

یکی دیگر از غذاها برای تقویت سیستم ایمنی بدن زردچوبه می باشد . زردچوبه ترکیب اصلی بسیاری از ادویه‌ها است. این ماده سال‌هاست که به عنوان یک ضدالتهاب قوی برای درمان رماتیسم مفصلی و آرتروز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین طبق تحقیقات به عمل آمده نشان می‌دهد، زردجوبه دارای میزان مناسبی از کورکمین است که می‌تواند آسیب عضلات بر اثر ورزش را ترمیم کند.

 

 

 

 

 

 

محمد چگینی
مهندس محمد چگینی

ترک نظرات