اجزای آشپزخانه صنعتی شامل موراد زیر است:

نظافت و شستشو:

بخش نظافت و شستشو در یک آشپزخانه صنعتی شامل: سینک، ماشین ظرفشویی، و قفسه های خشک کن می باشد. این قسمت اولین بخش یک در اجزای آشپزخانه صنعتی می باشد زیرا بدون داشتن ظروف کثیف هیچ ظروف تمیزی برای ارائه غذا به مشتری وجود ندارد. سینک ها برای شستن لوازم آشپزخانه صنعتی بکار می روند، در حالی که ماشین های ظرفشویی برای تمیز کردن سریع بشقاب ها و دیگر ظروف مورد استفاده قرار گرفته تا آشپزخانه صنعتی با کارایی بسیار مطلوبی اداره گردد. این بخش از آشپزخانه صنعتی می بایستی در کنار درب ورودی واقع گردد تا کارکنان بتوانند ظروف کثیف را به سرعت تحویل گرفته و در نزدیکی انبار کالا سرآشپز ها دسترسی سریع به ظروف تمیز داشته باشند.

انبار کالا:

انبار کالا شامل قسمت هایی از جمله: انبار مواد غیر غذایی، انبار سرد، و انبار خشک تقسیم بندی می گردد. بعلاوه بخش انبار غیرغذایی نیز شامل بخش هایی از جمله محصولات یکبار مصرف، بخشی برای تمیز کردن مواد، و یک بخش نیز جهت تمیز کردن ظروف تحویل شده از قسمت نظافت و شستشو می باشد. به یاد داشته باشید، برای جلوگیری از آلودگی، مواد بهداشتی و نظافتی نبایستی در بالای مواد غذایی، تجهیزات غذایی،لوازم آشپزخانه صنعتی ، ظروف، یا وسایل یکبار مصرف مانند لیوان و قاشق و چنگال های یکبار مصرف قرار گیرند. انبار سرد برای نگهداری موادی که نیاز به سرما و یخ زدن دارد مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که انبار خشک شامل کلیه مواد مصرفی و فاسد نشدنی می باشد.

آماده سازی غذا:

در قسمت آماده سازی غذا در اجزای آشپزخانه صنعتی وان هایی جهت شستشوی اقلام مصرفی، همچنین قسمتی برای برش و قسمتی جهت مخلوط کردن مواد غذایی وجود دارد. به طور معمول، قسمت آماده سازی غذا شامل آماده سازی غذاهای خام (برای مثال گوشت های تکه شده) و قسمتی برای دسته بندی کردن مواد غذایی ( خورد کردن سبزی ها، مخلوط کردن سالاد و غیره ) می باشد. قراردادن این بخش در نزدیک ناحیه انبار به آشپزها این امکان را می دهد که به راحتی ظروف تازه را تحویل گرفته و بشقاب ها را آماده سازند و آنها را به سرعت به قسمت پخت انتقال دهند.

پخت و پز:

با توجه به اینکه در قسمت پخت و پز در اجزای آشپزخانه صنعتی غذاهای اصلی آماده می شوند، بنابراین این قسمت شامل اجاق ها، کوره ها، هود آشپزخانه صنعتی ، سرخ کن ها، گریدل ها، و دیگر تجهیزات پخت و پز می باشد. همانند قسمت آماده سازی غذا، قسمت پخت و پز به قسمت های کوچکتر مانند ایستگاه پخت، ایستگاه گریل و ایستگاه سرخ کن تقسیم می شود. بدلیل اینکه آماده سازی نهایی غذا در این قسمت انجام میگیرد، قسمت پخت غذا بایستی در نزدیکی آشپزخانه صنعتی در کنار قسمت خدمات قرار گیرید.

خدمات:

قسمت خدمات به عنوان آخرین قسمت در یک آشپزخانه صنعتی محسوب می گردد. در این قسمت کارکنان غذاهای آماده شده را به مشتری تحویل خواهند داد. اگر یک کافه رستوران و یا یک رستوران مخصوص به خودتان دارید قسمت خدمات آن جایی است که خوراکی ها در وارمرها نمایش داده خواهد شد و خریداران قادر به انتخاب و تحویل خوراکی مورد نظرشان خواهند بود. این قسمت بایستی در مقابل آشپزخانه صنعتی قرار بگیرد، دقیقاً بعد از قسمت پخت و پز و علت آن کوتاه کردن زمان و مسافت بین غذاهای آماده شده و خریداران می باشد.

ترک نظرات