مرسا تجهیز تولید بهترین نوع هود از تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی

در این مقاله به بررسی بهترین نوع هود از تجهیزات آشپزخانه‌ صنعتی خواهیم پرداخت . بهترین نوع هود صنعتی آشپزخانه در واقع یک دهانه برای خروج ذرات آلاینده‌های موجود در محیط است که با اتصال به کانال، این امکان را به سانتریفیوژ (یا مکنده )می‌دهد تا هوای موجود در محیط را تخلیه کند.بهترین نوع هودها در همه محیط های دارای هوای آلوده یا نامطبوع و یا محیط‌هایی که در آن عمل پخت و پز انجام می‌گیرد و حتی در آزمایشگاه‌ها و … می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.در تجهیزات آشپزخانه صنعتی، به واسطه حجم و تعداد تجهیزات پخت و پز، و لزوم تهویه و گردش هوای مناسب از هود استفاده می‌شود . در آشپزخانه های صنعتی رستوران، کترینگ و فست فود و … استفاده از هودهای صنعتی دارای جنس با کیفیت و بهداشتی و همچنین تهویه با قدرت متناسب با فضای آشپزخانه باتوجه به میزان دستگاه های پخت امری ضروری به نظر می رسد که در سلامت کامل پرسنل و محیط کار موثر است.

یکی از ملزومات آشپزخانه‌های صنعتی با توجه به تعدد تجهیزاتی مانند اجاق‌گاز، گریل، فرپیتزا و …؛ هودهای صنعتی می‌باشد. با توجه به اینکه پخت غذا باعث ایجاد ذرات و بخار روغن و غیره در محیط آشپزخانه می‌شود، نیاز شما جهت تخلیه این هوا و جایگزین شدن هوای مطبوع، نیاز به استفاده از هود در محیط آشپزخانه می‌گردد. به طور کلی هودهای موجود در بازار به دو دسته تقسیم می‌شوند. هودهای مکنده که هوا را مستقیما از محیط خارج می‌کنند و هودهای تصفیه کننده که هوا و ذرات موجود در هوا را تا حد امکان گرفته و پس از تصفیه هوای سالم را وارد محیط می‌کند. هودهای آشپزخانه صنعتی از نوع مکنده می‌باشد که با دارا بودن فیلتر اجازه ورود دوباره مواد خارج شده به محیط را نمی‌دهند.

هودهای صنعتی معمولاً از ورق های مختلفی همانند استنلس استیل، گالوانیزه، آلومینیوم، ورق سیاه، مواد پلی اتیلن و… ساخته می‌شوند، که مرسوم ترین آن از جنس ورق استیل می‌باشد. هودهای شرکت مرسا تجهیز از جنس ورق استنلس استیل 304 خشدار است که در دو نوع بگیر و نگیر با توجه به نیاز مشتری ساخته می‌شود. یک هود صنعتی بسته به نیاز مشتری و کاربری می‌تواند دارای اشکال متفاوتی باشد که با توجه به نوع کاربری محل مورد نظر، از رستوران و فست فود و … متغیر است. حتی محدودیت های موجود در محیط نیز می‌تواند بر شکل های استاندارد هود تأثیر گذاشته تا هودی با شکل خاص در محیط ایجاد گردد. مانند مکان هایی که دارای فضای کمی هستند و یا ناهمگونی دیوار مانع از نصب هود به شکل استاندارد در آنجا می‌شود.

از مسائلی که در ساخت یک هود آشپزخانه صنعتی خوب موثر هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

مکان نصب هود آشپزخانه صنعتی نسبت به محلی که فرایند پخت در آن جا صورت می‌گیرد: زیرا فاصله زیاد از محل فرآیند، جریان هوای مخالف نسبت به هود، در کار هود آشپزخانه صنعتی تأثیر منفی داشته باشند.
قدرت مکنده یا سانتریفیوژ: که با توجه به حجم محیط و اندازه هود و قطر لوله خروجی بر حسب اسب بخار تعیین می‌شود.
نوع و شکل لوله خروجی هوا که با کانال‌های کولر متفاوت است و غالبا به صورت استوانه می‌باشد، در عمل تهویه هوا نفش مؤثری دارد.
هندسه هود که در ادامه به انواع آن اشاره خواهد شد.
انواع هود صنعتی:

هود باکسی:
این هود در دو نوع دیواری و مرکزی ساخته می‌شود و شکل ظاهری این آن به صورت یک جعبه چهار گوش می‌باشد که به همین دلیل به هود باکسی معروف است و در آشپزخانه‌ی رستورانها و فست فودها مورد استفاه قرار می‌گیرد. این هود هم می‌تواند در کنار دیوار و چسبیده به آن قرار گیرد که به هود مرکزی دیواری شناخته می‌شود و هم در آشپزخانه هایی که تجهیزات پخت آن در وسط محیط قرار دارد و به دور از دیوار نصب شود؛ که به آن هود باکسی مرکزی گفته می‌شود.

بهترین نوع هود چکمه ای: وقتی شما یک هود چکمه‌ای را برای اولین بار می‌بینید این سؤال در ذهنتان ایجاد می‌شود که دلیل شکل آن چیست؟
تفاوتی که در ظاهر هود چکمه‌ای با هود باکسی وجود دارد این است که هود چکمه‌ای فقط به دیوار متصل می‌شود و نوع مرکزی ندارد و همچنین این هود در قسمتی که به دیوار می‌‌چسبد جداره‌های اطراف، ارتفاع بلندتری دارد تا از پاشیدن روغن به محیط جلوگیری کرده و از حجم آن بکاهد. شاید برایتان پیش آمده باشد و دیده باشید که در محیط هایی مانند فست فودکه کار با روغن زیاد است پاشش روغن به بیرون از ظرف دیوار و محیط اطراف را آغشته به روغن می‌کند و نیاز شما در اینجا به هود چکمه‌ای بیشتر می‌شود.

بهترین نوع هود شیب دار: بهترین نوع هود شیب‌دار در قسمت جلو و بالای هود ارتفاع کمتری نسبت به هود باکسی دارد و به حالت شیب‌دار در آماده است. دلیل این کار می‌تواند شکل زیباتر هود و همچنین استفاده از ورق کمتر نسبت به هود باکسی باشد.
فیلتر هود:

فیلتر بهترین نوع هودهای صنعتی به شکل یک چهارچوب کوچک مربع مانند و مشبک است که در داخل هود آشپزخانه صنعتی قرار میگیرد و تعداد آن با توجه به اندازه هود متغییر است.

کار این فیلترها جلوگیری از بازگشت ذرات و بخارات روغن است، که پس از مکیده شدن توسط هود ممکن است چکه کند. فیلترها این ذرات را کنترل کرده و به ظرفی که برای این موضوع در هود آشپزخانه صنعتی تعبیه شده هدایت می‌کنند. البته حتی با وجود فیلتر نیز ممکن است باز مقداری روغن از لا به لای آن عبور کرده و به پایین بریزد، اما فیلترهای ابداعی شرکت مرسا تجهیز با توجه به نوع خاص طراحی آن و نحوه قرار گیری شبکه‌ها نسبت به هم، این مسئله را تا حد ممکن تسهیل کرده و بازگشت آلاینده‌های مکیده شده را تقریبا به صفر رسانده است.

ترک نظرات